Guide? Filserver: Debian + DM-Crypt/LUKS + MergerFS + SnapRAID + Docker

Permalänk
Medlem

Guide? Filserver: Debian + DM-Crypt/LUKS + MergerFS + SnapRAID + Docker

Har precis ändrat hela strukturen för min filserver som tuffar på hemma i garderoben.
Jag gick från FreeNAS då jag kände mer och mer att jag inte behövde strulen med att köra zfs + freebsd jails för en filserver som mest hanterar media filer samt backup av filer från de övriga burkarna hemma.

Grunden är Debian 9 stretch, bra och stabil distro.
Jag kör med diskkryptering via dm-crypts/luks, sedan använder jag mergerfs för att skapa en pool av diskarna.
För parity så använder jag SnapRAID.

Och sist men inte minst så står Docker för alla "plugins" som man vill köra på filserver, så som Plex, deluge, Nextcloud etc. etc.

Hela setupen är gjort via cli så det kräver lite vilja för att få det gjort.

Så nu till min fråga, finns det något intresse av att skapa en guide för detta? Det finns guider redan för att hantera delar av setupen. Men kunde inte hitta en enda som använder diskkryptering så fick lära mig om detta "the hard way".

Permalänk
Medlem

ZFS on Linux har ganska nyligen fått stöd för diskkryptering.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ZFS-Linux-Encryption
På tal om diskkryptering.
Men alla efterfrågar ju inte ZFS's-funktioner.

Tycker ditt projekt låter spännande i sin helhet, inte minst Docker förfarandet!
Kör något liknande fast baserat på Ubuntu server 16.04.2 LTS med LXC-containers på ZFS filsystem (mirrored vdevs "RAID10").

Edit: En guide vore upskattad.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: ZFS är ett bra system, men det lämpar sig inget bra för en mediaserver i hemmet. När man hanterar främst stora filer som inte ändra så mycket så behövs inte ZFS alla säkerhetsfunktioner och andra tillägg.
Skulle jag använt server som lagring av vm eller andra liknande funktioner då hade jag stannat på ZFS.

Fördelen med snapraid och mergerfs är att jag kan enkelt lägga till eller ta bort hårddiskar genom att bara ändra i en config fil. Med zfs som du säkert vet så måste man skapa ny vdevs, vilket gör att man är "stuck" med den setup som man har då man skapade vdeven.
Snapraid och mergerfs tillåter även hårddiskar av varierad storlek så länge paritetsdiskarna är dom största.

Permalänk
Medlem

@nikwad: Ah, låter en hel del som Btrfs-konceptet. Sedan är det gott att inte vara begränsad till *BSD då det ofta blir lite petigt med vilken hårdvara det skall köras på.
Kan tillägga att jag kör lite allt möjligt på mina servrar så där gör sig ZFS bra, men det är ju en aning statiskt i VDEV-förfarandet.
Men som stadig mediaserver köper jag ditt resonemang, helt klart.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt intressant!

Permalänk
Medlem

Låter som ett intressant alternativ till ZFS, en guide vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Läste lite om SnapRAID på deras hemsida, det verkar helt klart intressant, men fattar inte riktigt hur det funkar. Det finns en del faktafel både i FAQ och jämförelsen när det kommer till både ZFS och BTRFS. Jag skulle just nu rekommendera BTRFS istället, OM man ska ska köra RAID1/10, ska man köra RAID5/6 så är BTRFS inte stabilt just nu. Är det någon som vet om man kan ta bort en disk i SnapRAID, vilket går att göra i BTRFS, förutsatt att det fortfarande finns ledigt utrymme såklart.

Permalänk
Medlem

Ska sätta mig ner och börja skriva ihop något över helgen då det verkar några som är intresserade.

@Xcorp: Du kan ta bort diskar utan problem. Snapraid är egentligen inte "raid", paritet skapas via cronjob några ggr per dag.
Alla filer lagras som på vilken ext4/ntfs formaterad hdd som vanligt.