AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk

Bra SWEC! Gillar att ni vågar höja rösten! Kudos!

Permalänk
Medlem

Angående ämnet tycker även jag att vi borde vänta lite gran innan vi drar för extrema slutsatser. AMD har själva sagt att de kommer att fortsättningsvis producera VEGA 64 utan bundles för MSRP om $499. Och det är inte precis som om att vi ser massor av VEGA 64 i lager för andra priser då alla VEGA, oavsett variant, är i princip slut.

Komplett fick in 275 stycken VEGA 64 för 5090kr. Hur många VEGA 64 black packs fick de in då? Enda jag kan se är att de kommer att få in 288 stycken den 2 Oktober från alla deras 3:e parts tillverkare sammanslaget. Det vore ju högst intressant i sammanhanget att kunna jämföra volymerna. Att påstå att AMD levererat få VEGA 64 för $499 bevisar endast att AMD har låg tillgång - något som inte heller är särskilt smidigt för en lansering.

Om AMD däremot börjar släppa ut stora kvantiteter med andra VEGA men inga eller mycket få VEGA 64 för $499 så kan vi dra slutsatsen att AMD medvetet undviker att sälja VEGA för detta pris.

Vad som förvånar mig är hur bergsäkra även etablerade nyhetssidor verkar vara trots att det ännu bara är rykten som i princip dementerats av AMD själva. Återförsäljarna säger endast att de faktiskt inte har någon aning om pris eller tillgänglighet. Avsaknad på bevis är inte bevis för motsatsen så vi borde kanske lugna oss lite för tillfället och se vad som faktiskt är vad? Det vore ju enormt pinsamt för Sweclockers och andra sidor om AMD faktiskt skeppar över en massa VEGA 64 utan bundle för runt 5000-5500kr de närmaste veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Angående ämnet tycker även jag att vi borde vänta lite gran innan vi drar för extrema slutsatser. AMD har själva sagt att de kommer att fortsättningsvis producera VEGA 64 utan bundles för MSRP om $499. Och det är inte precis som om att vi ser massor av VEGA 64 i lager för andra priser då alla VEGA, oavsett variant, är i princip slut.

Komplett fick in 275 stycken VEGA 64 för 5090kr. Hur många VEGA 64 black packs fick de in då? Enda jag kan se är att de kommer att få in 288 stycken den 2 Oktober från alla deras 3:e parts tillverkare sammanslaget. Det vore ju högst intressant i sammanhanget att kunna jämföra volymerna. Att påstå att AMD levererat få VEGA 64 för $499 bevisar endast att AMD har låg tillgång - något som inte heller är särskilt smidigt för en lansering.

Om AMD däremot börjar släppa ut stora kvantiteter med andra VEGA men inga eller mycket få VEGA 64 för $499 så kan vi dra slutsatsen att AMD medvetet undviker att sälja VEGA för detta pris.

Vad som förvånar mig är hur bergsäkra även etablerade nyhetssidor verkar vara trots att det ännu bara är rykten som i princip dementerats av AMD själva. Återförsäljarna säger endast att de faktiskt inte har någon aning om pris eller tillgänglighet. Avsaknad på bevis är inte bevis för motsatsen så vi borde kanske lugna oss lite för tillfället och se vad som faktiskt är vad? Det vore ju enormt pinsamt för Sweclockers och andra sidor om AMD faktiskt skeppar över en massa VEGA 64 utan bundle för runt 5000-5500kr de närmaste veckorna.

Japp, resonerar också så här. Blev inte ett dugg klokare av idel inlägg fram och tillbaka med Sweclockers chefsredaktör som påstår sig vara bergsäker på att inga fler kort kommer att säljas för MSRP 499$.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: Mitt 1070 gör 31MH/s på ethash utan några speciella moddar, det kostade även under 4000 och drar 170W, det är mer prisvärt än ett vega hur mycket du än vrider och vänder på det... sen att 470/480/570/580 är ännu effektivare tog jag inte ens in i beräkningarna.

RX580 med moddad bios = 31MH/s @ 122W
Vega 56 med överklockning och optimerade drivers = 36.5MH/s @ 290W

Vad hade du valt när det enda som spelar roll i en mining operation är antal hash per watt?

Inte förrän det kommer optimerade miners kan man ens tänka på att börja byta ut kort mot vegas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

@thomas_skane: Mitt 1070 gör 31MH/s på ethash utan några speciella moddar, det kostade även under 4000 och drar 170W, det är mer prisvärt än ett vega hur mycket du än vrider och vänder på det... sen att 470/480/570/580 är ännu effektivare tog jag inte ens in i beräkningarna.

RX580 med moddad bios = 31MH/s @ 122W
Vega 56 med överklockning och optimerade drivers = 36.5MH/s @ 290W

Vad hade du valt när det enda som spelar roll i en mining operation är antal hash per watt?

Inte förrän det kommer optimerade miners kan man ens tänka på att börja byta ut kort mot vegas...

Som sagt Vegakorten verkar tappa runt 5% i balanced mode och dra upp emot 100W mindre. Skulle vara intressant att se miningresultat där.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

@thomas_skane: Mitt 1070 gör 31MH/s på ethash utan några speciella moddar, det kostade även under 4000 och drar 170W, det är mer prisvärt än ett vega hur mycket du än vrider och vänder på det... sen att 470/480/570/580 är ännu effektivare tog jag inte ens in i beräkningarna.

RX580 med moddad bios = 31MH/s @ 122W
Vega 56 med överklockning och optimerade drivers = 36.5MH/s @ 290W

Vad hade du valt när det enda som spelar roll i en mining operation är antal hash per watt?

Inte förrän det kommer optimerade miners kan man ens tänka på att börja byta ut kort mot vegas...

Jag kör inte mining men 580 låter som ett bra val, om de finns att tillgå. Även 1070 verkar vara ett bra val om du räknar hash per watt.

Din slutsats är korrekt men det är en överdrift att den har samma prestanda för dubbelt antal watt när skillnaden är närmare 45% (hash per watt) till 1070:s fördel.

Permalänk
Medlem

Vet ej men kanske dax för AMD att börja om från börja på GPU sidan igen, kanske kan Jim Keller göra en ny bragd för AMD fast på GPU sidan. Vet ej hur stor skillnad det är för ingenjörerna mellan CPU vs GPU.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Amd varför ljuga om priser ? bara se här https://www.inet.se/produkt/5405870/sapphire-radeon-rx-vega-6...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Jo för det där har ju amd satt och inte inet...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jo för det där har ju amd satt och inte inet...

jo det vet jag men varför ljuger amd det är fegt ju

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s rekommenderade pris 499 USD / Euro var ett lanseringspris...Bolaget undviker dock att svara på vad som gäller för det ursprungliga priset 499 dollar...Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499

Blir med 30% marginal 5265:- så vems fel att det ligger på 6k+ nu?
Lanseringspris.... men seriöst, vilka företag kör inte med detta?
Alltifrån hypade Nvidia som blåser kunder på flera tusen vid varje lansering till dussin tillverkare som vill få ut sina produkter på bred front.

Skärpning nu Sweclockers, dagis fasoner räcker inom riksdagen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Master of Overkill

Folk som tror dom kommer säljas för 499 XD
INTE en chans

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Folk som tror dom kommer säljas för 499 XD
INTE en chans

Tycker du att det är roligt att du tror att de inte kommer att säljas för det priset?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker du att det är roligt att du tror att de inte kommer att säljas för det priset?

Nej inte för 5 öre men att folk tror det och att det kommer är som sagt innan fantasi.

Jag skulle dock vilja se Nvidia prissänkningar men kommer la inte hända.

Haft 4x Fury X jag betala alldeles för mycket.
Nä nu väntar jag tills AMD skärper sig och att skärmsidan ska gå nästa steg så man kan köpa sig nytt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Folk som tror dom kommer säljas för 499 XD
INTE en chans

För 499 igen menar du? För vissa köpte sina för det eller?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dekkan:

För 499 igen menar du? För vissa köpte sina för det eller?

Igen så klart, sorry va inte 100 % utförlig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: Hade inte sett nya drivrutinerna när jag skrev det Hursom helst så är vega ett skitdåligt val om man ska minea.
(för tillfället dvs, nya drivers, nya miner-versioner kommer ändra saker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Angående ämnet tycker även jag att vi borde vänta lite gran innan vi drar för extrema slutsatser. AMD har själva sagt att de kommer att fortsättningsvis producera VEGA 64 utan bundles för MSRP om $499.

Det har AMD inte sagt. AMD sa detta:

Skrivet av AMD:

"Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days."

Alltså inget om ifall de skulle höja priset eller ej. Detta tolkar jag som att det finns en stor chans att de höjer priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Inte konstigt att någonting kallat "limited edition" är dyrt, om vi räknar med att AMD kör euro i europa (nu efter launch), ungefär 8400 kr (fortfarande 1000 kr dyrare i butik).
Finns ju vätskekylda som går för mindre pengar: https://www.inet.se/produkt/5405918/msi-radeon-rx-vega-64-wav...
Här är ett kort med mer resonabelt pris: https://www.inet.se/produkt/5405919/msi-radeon-rx-vega-64#spe...
Fortfarande baserat på att AMD kör med euro istället för usd, för att det verkar falla närmare verkligheten...

Skrivet av pytonOrm:

jo det vet jag men varför ljuger amd det är fegt ju

Vet ej hur AMD har något att göra med priserna från den dyraste tredjepartstillverkaren.
Fegt vet jag inte heller, dock dumt av AMD att inte klargöra. Förvirring är aldrig bra när det gäller pengar...

Skrivet av Bloopy:

Blir med 30% marginal 5265:- så vems fel att det ligger på 6k+ nu?
Lanseringspris.... men seriöst, vilka företag kör inte med detta?
Alltifrån hypade Nvidia som blåser kunder på flera tusen vid varje lansering till dussin tillverkare som vill få ut sina produkter på bred front.

Skärpning nu Sweclockers, dagis fasoner räcker inom riksdagen.

499 euro + 25% moms, då blir det ~6000:- (kortet jag länkade ligger bara 5% över detta).

Om fallet var att europa efter någon specifierad tid skulle få priserna baserat på euro (alt. $599) borde alla ha fått veta om detta, det är det jag har störst problem med. Sådant borde någon högre uppsatt i marknadsföringen på GPU sidan av AMD få smisk för.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej inte för 5 öre men att folk tror det och att det kommer är som sagt innan fantasi.

Jag skulle dock vilja se Nvidia prissänkningar men kommer la inte hända.

Haft 4x Fury X jag betala alldeles för mycket.
Nä nu väntar jag tills AMD skärper sig och att skärmsidan ska gå nästa steg så man kan köpa sig nytt

Gällande skärmar är det en djungel atm.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Det har AMD inte sagt. AMD sa detta: Alltså inget om ifall de skulle höja priset eller ej. Detta tolkar jag som att det finns en stor chans att de höjer priset.

Än mer logiskt är det att tolka uttalandet som att de inte kommer att ändra på MSRP. Varför annars ha med "de gamla" priserna? Om jag skulle höjt priser på någon produkt hade jag inte jag tagit med de gamla och billigare priserna i ett nytt uttalande som handlar om att man ska skicka ut mer kort.

Lite detta jag inte begriper, varför se saker som just nu inte finns där?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Hela ideen med att bundla spel på ett splitternytt grafikkort suger ju extremt.
Och dessutom 2 förbestämda spel.
Hade det varit 2 valfria spel hade det varit lite mer ok,men ändå inte.
Tänk tanken Ikea släpper en ny serie av soffgrupp.
Och dom bundlar det med 1 byrå och ett köksbord du inte vill ha,Men får ändå betala för grejorna.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Än mer logiskt är det att tolka uttalandet som att de inte kommer att ändra på MSRP. Varför annars ha med "de gamla" priserna? Om jag skulle höjt priser på någon produkt hade jag inte jag tagit med de gamla och billigare priserna i ett nytt uttalande som handlar om att man ska skicka ut mer kort.

Lite detta jag inte begriper, varför se saker som just nu inte finns där?

De skriver ju "Our initial launch quantities" och att de var $499 sen så skriver de ju "We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days" och de nämner inte något alls om vilket pris det ska bli. Tror att detta är ett tecken på att priset höjs för annars skulle man varit tydlig och sagt att det kommer kosta $499 i fortsättningen. Är ju smart av AMD eftersom flera tror när de läser texten att AMD säger att RX Vega 64 kommer kosta $499, vilket det inte gör.

Permalänk
Inaktiv

@Stoff3th3m4n, @tellus82 Har precis läst hela tråden och hårklyverierna kring MSRP 499USD för ett RX Vega 64-kort och Bundles. Erfarenhetsmässigt så finns det inte ens chans att AMD betalar 100USD för 2 stycken AAA-spel. Det finns inte på kartan helt enkelt. Distributörerna av spelen får knappast mer än 20usd / spel. Att paketdealen inte finns för 549USD betyder helt enkelt att AMD har indirekt höjt priset på kortet.

Jag vet att man inte ska köra "rent-mjöl-i-påsen-teorin" allmänt, men i det här specifika fallet där AMD visserligen kan peka på att men vi har ju sålt ett par tusenkort till MSRP 499 USD, men förklaringen till den "rikliga" tillgången av RX Vega gör att hela argumentet till förseningen faller. Att samtliga frontfigurer för grafikkortsdivisionen på AMD har lyst med sin frånvaro på sociala medier pekar också mot att man inte vill kommentera detta.

Tänk att Vega lanseras över ett år efter 1080 och lyckas endast med att leverera likvärdig prestanda och den stora mängden transistorer samt en riktig stor die-size gör att det blir svårt att tillverka kretsen. Matematiken fungerar så att man tar yielden(%) x antal kretsar per wafer -> för att att få fram kostnaden per tillverkad krets. Givetvis tar man inte med kostnaden för konstruktionen av kretsen. Antingen så har AMD lyckats med en otrolig hög yield och lyckas få majoriteten av kretserna att fungera och därför kan sätta ett MSRP 499 för kortet och ändå tjäna pengar på det, men vänta.. då skulle det ju inte bli brist på grafikkort och AMD skulle ha haft tiotusentals kort i lager. Jag väljer att tro på @Jacob . Det ligger definitivt en hund begraven kring AMD Vega. I och med att AMD även tillverkar processorer och gjorde en lansering där man slog på stora trumman, inte fanns det någon brist på Ryzen-prollar när det kom ut.

@tellus82 Jag tycker att du har fel kring ditt resonemang av Vega. Även om du påpekar att det var dåligt gjort av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Det har AMD inte sagt. AMD sa detta: Alltså inget om ifall de skulle höja priset eller ej. Detta tolkar jag som att det finns en stor chans att de höjer priset.

De listar priserna och att de ska åtgärda tillgången. Det borde man rimligtvis tolka som att satt MSRP gäller tills vidare och inget annat.

Skrivet av wowsers:

499 euro + 25% moms, då blir det ~6000:- (kortet jag länkade ligger bara 5% över detta).

499 USD plus 25% moms är ganska exakt 5100kr. Alltså är de 5090kr som Komplett hade rakt på MSRP. MSRP är det rekommenderade återförsäljarpriset och det bör innehålla en marknadsmässig marginal för återförsäljare redan. Så säger AMD $499 så borde priset i Sverige vara nära 5100kr och Sverige har i elektronik varit ganska bra på att ha låga priser.

Sen får vi så klart se hur väl detta kommer att stämma. Men ännu finns ingen anledning att måla fan på dörren.

Skrivet av sekips:

@thomas_skane: Hade inte sett nya drivrutinerna när jag skrev det Hursom helst så är vega ett skitdåligt val om man ska minea.
(för tillfället dvs, nya drivers, nya miner-versioner kommer ändra saker)

Det verkar som det. Främst den enorma elförbrukningen som ställer till det. Elförbrukningens betydelse är ganska unikt med mining vilket betyder att det snabbaste kortet inte är bäst.

Skrivet av anon2110:

Antingen så har AMD lyckats med en otrolig hög yield och lyckas få majoriteten av kretserna att fungera och därför kan sätta ett MSRP 499 för kortet och ändå tjäna pengar på det, men vänta.. då skulle det ju inte bli brist på grafikkort och AMD skulle ha haft tiotusentals kort i lager. Jag väljer att tro på @Jacob . Det ligger definitivt en hund begraven kring AMD Vega.

Kan ju också vara så att Nvidia tar ut en enorm marginal på sina högpresterande kort i och med att de saknat någon form av konkurrens på över 1 år och kostar upp till 10000kr? Jag tror inte direkt att Nvidia pressat priserna på 1080 och 1080Ti när det inte funnits något kort som presterat i närheten av dem. AMD kan ha kapat priset för att göra upp för att deras kort saknar prestanda. Detta betyder inte nödvändigtvis att AMD går i förlust per såld enhet, snarare att Nvidia tjänar mer. När var det senast som Nvidia prissänkte sin 10-serie?

Lite samma anledning som att Threadripper kan ha ett mycket lägre pris än i9 trots att den är större. En teori, ingen utom AMD vet exakt hur kalkylen ser ut.

Lade till ett svar för att undvika dubbel-post.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

De listar priserna och att de ska åtgärda tillgången. Det borde man rimligtvis tolka som att satt MSRP gäller tills vidare och inget annat.

499 USD plus 25% moms är ganska exakt 5100kr. Alltså är de 5090kr som Komplett hade rakt på MSRP. MSRP är det rekommenderade återförsäljarpriset och det bör innehålla en marknadsmässig marginal för återförsäljare redan. Så säger AMD $499 så borde priset i Sverige vara nära 5100kr och Sverige har i elektronik varit ganska bra på att ha låga priser.

Sen får vi så klart se hur väl detta kommer att stämma. Men ännu finns ingen anledning att måla fan på dörren.

Det verkar som det. Främst den enorma elförbrukningen som ställer till det. Elförbrukningens betydelse är ganska unikt med mining vilket betyder att det snabbaste kortet inte är bäst.

Problematiken med AMD:s kort rent historiskt är att de inte kan hålla MSRP-priset. Lyssnar man på @Jacob och @JonasT så får svenskarna betala en AMD-skatt. Minns ni priset på RX480, 470 när det kom ut? Så det är snarare Vega som bevisar motsatsen, att för 5090 kr så motsvarar det MSRP 499USD. Tänk också att redaktörerna träffar informella källor och vet förmodligen mer än vad de kan berätta. Att se @Jacob visa så mycket känslor tyder på att AMD kommer ha svårt att leverera. En stor krets som inte presterar bättre än en 1080. Det krävs inte mycket för att förstå att AMD inte kan sälja kretsen billigare än ett 1080 då storleken x yielden ger pris per krets. Då har man inte ens räknat in kostnaden för att konstruera och utveckla Vega-kretsen. AMD måste sälja mycket för att få tillbaka utvecklingskostnaden och göra vinst.

Ändring till rätt Jonas =) Tack Bruce Wayne
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Problematiken med AMD:s kort rent historiskt är att de inte kan hålla MSRP-priset. Lyssnar man på @Jacob och @Jonas så får svenskarna betala en AMD-skatt. Minns ni priset på RX480, 470 när det kom ut? Så det är snarare Vega som bevisar motsatsen, att för 5090 kr så motsvarar det MSRP 499USD. Tänk också att redaktörerna träffar informella källor och vet förmodligen mer än vad de kan berätta. Att se @Jacob visa så mycket känslor tyder på att AMD kommer ha svårt att leverera. En stor krets som inte presterar bättre än en 1080. Det krävs inte mycket för att förstå att AMD inte kan sälja kretsen billigare än ett 1080 då storleken x yielden ger pris per krets. Då har man inte ens räknat in kostnaden för att konstruera och utveckla Vega-kretsen. AMD måste sälja mycket för att få tillbaka utvecklingskostnaden och göra vinst.

Fast det är ju inte riktigt så att AMD bara anklagas för att vara kassa på att hålla MSRP?

Angående kostnad för produktion läs inlägget ovan. Om inte du har detaljerad information om vad det kostar AMD per kvadratmillimeter VEGA-krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Problematiken med AMD:s kort rent historiskt är att de inte kan hålla MSRP-priset. Lyssnar man på @Jacob och @Jonas så får svenskarna betala en AMD-skatt. Minns ni priset på RX480, 470 när det kom ut? Så det är snarare Vega som bevisar motsatsen, att för 5090 kr så motsvarar det MSRP 499USD. Tänk också att redaktörerna träffar informella källor och vet förmodligen mer än vad de kan berätta. Att se @Jacob visa så mycket känslor tyder på att AMD kommer ha svårt att leverera. En stor krets som inte presterar bättre än en 1080. Det krävs inte mycket för att förstå att AMD inte kan sälja kretsen billigare än ett 1080 då storleken x yielden ger pris per krets. Då har man inte ens räknat in kostnaden för att konstruera och utveckla Vega-kretsen. AMD måste sälja mycket för att få tillbaka utvecklingskostnaden och göra vinst.

Vill bara poängtera att du citerade fel Jonas, ska nog vara @JonasT skulle jag tro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

De skriver ju "Our initial launch quantities" och att de var $499 sen så skriver de ju "We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days" och de nämner inte något alls om vilket pris det ska bli. Tror att detta är ett tecken på att priset höjs för annars skulle man varit tydlig och sagt att det kommer kosta $499 i fortsättningen. Är ju smart av AMD eftersom flera tror när de läser texten att AMD säger att RX Vega 64 kommer kosta $499, vilket det inte gör.

Suck, varför läsa in något som inte finns där just nu?

Nej det är inte alls smart eftersom kunderna blir besvikna när de ser att det inte stämmer, om nu så är fallet.

Är det inte minst lika, om inte mer, logiskt att istället säga att AMD säger inget om några höjda priser och då anta att så inte är fallet istället för att läsa in något de överhuvudtaget inte sagt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

@Stoff3th3m4n, @tellus82 Har precis läst hela tråden och hårklyverierna kring MSRP 499USD för ett RX Vega 64-kort och Bundles. Erfarenhetsmässigt så finns det inte ens chans att AMD betalar 100USD för 2 stycken AAA-spel. Det finns inte på kartan helt enkelt. Distributörerna av spelen får knappast mer än 20usd / spel. Att paketdealen inte finns för 549USD betyder helt enkelt att AMD har indirekt höjt priset på kortet.

Jag vet att man inte ska köra "rent-mjöl-i-påsen-teorin" allmänt, men i det här specifika fallet där AMD visserligen kan peka på att men vi har ju sålt ett par tusenkort till MSRP 499 USD, men förklaringen till den "rikliga" tillgången av RX Vega gör att hela argumentet till förseningen faller. Att samtliga frontfigurer för grafikkortsdivisionen på AMD har lyst med sin frånvaro på sociala medier pekar också mot att man inte vill kommentera detta.

Tänk att Vega lanseras över ett år efter 1080 och lyckas endast med att leverera likvärdig prestanda och den stora mängden transistorer samt en riktig stor die-size gör att det blir svårt att tillverka kretsen. Matematiken fungerar så att man tar yielden(%) x antal kretsar per wafer -> för att att få fram kostnaden per tillverkad krets. Givetvis tar man inte med kostnaden för konstruktionen av kretsen. Antingen så har AMD lyckats med en otrolig hög yield och lyckas få majoriteten av kretserna att fungera och därför kan sätta ett MSRP 499 för kortet och ändå tjäna pengar på det, men vänta.. då skulle det ju inte bli brist på grafikkort och AMD skulle ha haft tiotusentals kort i lager. Jag väljer att tro på @Jacob . Det ligger definitivt en hund begraven kring AMD Vega. I och med att AMD även tillverkar processorer och gjorde en lansering där man slog på stora trumman, inte fanns det någon brist på Ryzen-prollar när det kom ut.

@tellus82 Jag tycker att du har fel kring ditt resonemang av Vega. Även om du påpekar att det var dåligt gjort av AMD.

Vet inte riktigt vad man ska svara på en wall of text som varken bekräftar eller dementerar något gällande standalone RX Vega 64 och dess MSRP. Den enda informationen vi har att gå på för tillfället är att AMD uttalat sig och där beskrivit MSRP för de card packs man levererat och att man ska fylla på butikshyllorna med desamma. Inget annat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti