Pci-e fråga hur många kort kan jag ha ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Pci-e fråga hur många kort kan jag ha ?

Hej
Försökt få lite koll på detta ute på webben men hittar inte riktigt en förklaring jag förstår.
Fråga: kommer min dator kunna hantera ett sekundärt ljudkort ?
Nuvarande inehåll
i7 7700k
z270 m7 msi
Soundblaster Z ljudkort
1080 Ti
2x M2 pci-x

Jag vill kompletera med ett ljudkort till (för true 7.1 headphone) men kommer det påverka pci-e tillgång? Samt ifall jag senare vill ha ett 2korts sli kommer det fungera (med sli bridge)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Stratoz99:

Hej
Försökt få lite koll på detta ute på webben men hittar inte riktigt en förklaring jag förstår.
Fråga: kommer min dator kunna hantera ett sekundärt ljudkort ?
Nuvarande inehåll
i7 7700k
z270 m7 msi
Soundblaster Z ljudkort
1080 Ti
2x M2 pci-x

Jag vill kompletera med ett ljudkort till (för true 7.1 headphone) men kommer det påverka pci-e tillgång? Samt ifall jag senare vill ha ett 2korts sli kommer det fungera (med sli bridge)?

Vad för dator?

Moderkortet stödjer:
https://www.msi.com/Motherboard/Z270-GAMING-M7.html#productSp...

CPU stödjer:
https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan ha så många kort som ryms, det kan däremot begränsas av hur många kanaler det finn mot cpun så att prestandan påverkas eftersom den har en fixerad bandbredd i databussen.
Det brukar därför stå angivet i moderkorstmanualen hur databussen är ansluten till respektive kortplats.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

@Stratoz99:
Behöver du verkligen ett till ljudkort för det?
Läste att såna hörlurar kopplas via USB och ha inbyggt ljudkort.

På moderkortets hemsidan såg jag ingen speciell begränsning på PCI-E 16 platsernas men det kan stå något i moderkorts manualen. Fysiskt har du plats för alla korten.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Stratoz99:

Jag vill kompletera med ett ljudkort till (för true 7.1 headphone)

Detta låter jättekonstigt. Kan du specificera närmare?

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

@Alling:
Skall snart ev om det funkar köpa true 7.1 surround lurar de ansluts me 4st 3,5 i ett 7.1 ljud kort kort har lyssnat på skillnad i virt och true och jag hör skillnad så jag vill gå på true surround alltså lurar med 10st högtalare och då har jag vc i högtalare då jag inte tycker om att ha det i lurar.

https://www.razerzone.com/eu-en/gaming-audio/razer-tiamat-71-...
Om jag fattat fel får jag väl fundera på något annat men jag behöver 3x 3.5 till 5.1 högtalare och 4x3.5 till nya lurar som jag förståt. då jag använder båda samtidigt i vassa situationer.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Stratoz99:

@Alling:
Skall snart ev om det funkar köpa true 7.1 surround lurar de ansluts me 4st 3,5 i ett 7.1 ljud kort kort har lyssnat på skillnad i virt och true och jag hör skillnad så jag vill gå på true surround alltså lurar med 10st högtalare och då har jag vc i högtalare då jag inte tycker om att ha det i lurar.

https://www.razerzone.com/eu-en/gaming-audio/razer-tiamat-71-...
Om jag fattat fel får jag väl fundera på något annat men jag behöver 3x 3.5 till 5.1 högtalare och 4x3.5 till nya lurar som jag förståt. då jag använder båda samtidigt i vassa situationer.

Du tänker rätt kring utgångarna. (Jag var tvungen att fråga då du lika gärna hade kunnat mena virtuellt "7.1" via USB.)

Jag skulle dock ändå avråda från att köpa det headsetet. Lycka till!

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.