AMD bekräftar problem med Ryzen som resulterar i segmentationsfel i Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Dec 2010

AMD bekräftar problem med Ryzen som resulterar i segmentationsfel i Linux

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ryzen-Segv...

https://community.amd.com/thread/215773

Tankar? Jag körde detta test och får tyvärr detta problem i min Ryzen 1700X server.

För mig personligen är det oroväckande då jag är utvecklare till yrke och även om jag inte stött på problemet i vardagen ännu så är det ju inte så kul att veta att kompilering kan få hela systemet att bli instabilt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Det är såklart tråkigt. Som du ser i tråden får de med problem skicka in sina CPUer och får nya.
Så det är bara att byta ut den om du kompilerar mycket parallellt.

Nytt bygge: Ryzen och ev. Vega
ASUS Sabertooth P67, Intel 2600K@4.7GHz, 2x8GB DDR3 2133MHz, R9 390
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Mm. I tråden ser man några användare av distributionen Gentoo - som distribueras som källkod som kompileras på maskinen det ska installeras på. Problemet uppstår tydligen också även om man kör Linux virtualiserat under en Windows-värd.

Att det drabbar just Linux-användare är tydligen pga att Linux oftare använder högre virtuella minnesadresser än Windows.
Killen som isolerade felet redan April är dock inte Linux-användare utan utvecklar kärnan i Dragonfly BSD Unix.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

@Yoshman har besvarat och förklarat det här tidigare i en annan tråd i anslutning till när det upptäcktes, för tre veckor sedan.

Även här #16944053