Permalänk

Kontraster på websida?

Hej

Jag har ofta problem med att många sidor och tjänster har "dåliga" kontraster för mig.

Finns det något sätt att öka kontrasterna, dvs ändra färger på en webbsida. Jag arbetar i många olika system som är molnbaserade och olika delar är ibland omöjliga för mig att se.

Det går inte att använda Windows färginställningar då dessa inte påverkar webbsidorna.

Tänker om det finns något bra plugin till webläsare som kanske gör att man kan ändra färger på utvalda texter och områden.
Eller någon annan lösning.

Permalänk
Medlem

Detta låter helt galet.
Vadå dåliga kontraster?

Ser du ljusgrått som vitt och mörkgrå som svart? Isåfall har du en dålig skärm.
Enklaste lösningen är att ändra kontrasterna i skärminställningarna.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare.
Om problemet är överallt så kanske skärmen eller inställningarna är fel. Eller så behöver du glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla dina ClearType inställningar. Du vill ha den påslagen.
https://www.howtogeek.com/howto/28790/tweak-cleartype-in-wind...

Permalänk
Medlem

En enkel googling hittade Chrome-tilläggen Stylebot, Stylish och User CSS. Duger ingen av dem?

Det finns säkert fler sätt att ändra stylesheets för en utvald webbsida, men man får nog räkna med att det kommer bli webbläsarspecifikt. Vill man göra avancerade saker får man nog lära sig CSS.

Permalänk

Just så, är det något som vi är duktiga på så är det att skriva webbsidor med grå text på grå bakkrund. Det här forumet är ett bra exempel. Men, den med dålig syn får söka lösning på klientsidan, att ställa upp storleken på fontarna i sitt system, hitta plugins för webbläsaren osv.

Permalänk

Skärmen är inte dålig.
Mina ögon är av dålig kvalitet dock (garantin har gått ut). Som färgblind är jag känslig för olika färger på varandra. Till exempel ljusblå och vit. Eller olika grå på varandra. Gillar sidor som har tydliga kontraster. Svart text på ljus bakgrund.

För mig är det frustrerande med företag som sätter en färg på sitt företag som absolut inte går att ändra. Deras färger är deras image.

Bäst är när man kan ställa olika teman.

Men jag får lära mig css och pröva de där tilläggen i webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com