Otydlig parkeringsskylt avgjord i HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Nyheten va ju också skrattretande, "rätt ska vara rätt" ja men betala din bot då du har parkerat fel!

Fast det har han ju gjort...

Skrivet av twk:

Hovrätten delar inte din uppfattning.

Hur vet du det? Så vitt jag vet har inte hovrätten överhuvudtaget brytt sig om huruvida skyltningen var felaktig eller inte, de har enbart fokuserat på vad skyltningen betyder.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur vet du det? Så vitt jag vet har inte hovrätten överhuvudtaget brytt sig om huruvida skyltningen var felaktig eller inte, de har enbart fokuserat på vad skyltningen betyder.

Stämmer bra.
HD och Hovrätten har enbart prövat om parkeringsbolaget har haft rätt till kontrollavgift enligt den ursprungliga skylten.

FT 1569-16:

Frågan är om skyltningen på området varit sådan att Parkeringsbolaget har haft rätt att
ta ut avgiften. Eftersom Parkeringsbolaget i egenskap av markägare har upplåtit området
for parkering ska hovrätten vid denna prövning tillämpa lagen (1984:318) om kontrollavgift.

Permalänk
Avstängd

En polare till mig kletade bara in tuggummi i myntinkastet och sedan felanmälde automaten. Tada! Gratis parkering. Jag... sa aldrig något, han är vuxen och får ta eget ansvar, tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Förstår att det kan missförstås, men inga problem med HD tolkning tycker jag.
Ska ju läsas så här.
Parkering: Avgift
Parkering: 4 timmar 9-18 (9-15)
Hade såklart blivit enklare att förstå om det skrevs så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

En polare till mig kletade bara in tuggummi i myntinkastet och sedan felanmälde automaten. Tada! Gratis parkering. Jag... sa aldrig något, han är vuxen och får ta eget ansvar, tänkte jag.

Inte så det fungerar längre. Om automaten är ur funktion och ingen annan automat finns så får du betala via SMS/e-parkering. Om du inte kan betala via sms/e-parkering så får du hitta en annan p-plats.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skyltarna och reglerna är inte till för att få in avgift, det är för att kunna sätta böter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Inte så det fungerar längre. Om automaten är ur funktion och ingen annan automat finns så får du betala via SMS/e-parkering. Om du inte kan betala via sms/e-parkering så får du hitta en annan p-plats.

M-hm, det var ett tag sedan. Bra att dom har fixat det, då.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Tilläggstavlan anger tidsspannet när parkeringstiden är begränsad till 4 timmar. Varje tilläggstavla läses var för sig.

Tilläggstavlan "tidsangivelse" i kombination med avgift i samma tavla är väl inte så svår att förstå att tidsangivelsen avser avgiftsplikten i sånt fall? Eller för att prata exemplet i TS, tidsangivelsen avser när begränsningen till fyra timmar gäller.

Jodå, det är illa att ett sånt här ärende ska dels få grönt ljus i TR och att man där anger att utmärkningen är otydlig (vilket den inte är). Sen att HD beviljar prövningstillstånd är också en sak som jag inte alls förstår resonemanget kring, särskilt som detta rättsfall inte är något nytt i någon del.

Den första säger att Parkering är tillåten mot att avgift erläggs. Det är väl absolut inget oklart där? Tyvärr så har vissa börjat med ofoget att förtydliga saker som inte behöver förtydligas. Dvs, man väljer att lägga till "alla dagar 00-24" till något som redan betyder detsamma.

Kommuner och andra har en skyldighet att förhålla sig till vägmärkesförordningen och tillgängliga vägmärken däri, sen att Svensson har svårt att förstå dessa är faktiskt inte kommunens eller andras fel/problem.

Uppenbart så är den teori som vi har i körkortsutbildningen inte tillräcklig för att man ska förstå hur tilläggstavlor till vägmärken ska läsas...

Dvs hen har gjort ett fel, driver sedan ärende vidare så långt det går och är därefter missnöjd för att HD följer lagstiftning till skillnad från parkören? I det här fallet pratar vi om två tilläggstavlor reglerande parkeringen och en tredje med kontaktuppgifter till övervakaren.

Jag kan köpa när parkeringsskyltarna börjar se ut så här att det är lite svårt för en del...

http://www.ttela.se/image/policy:1.1298109:1463537559/Image-1.jpg?f=Tall&w=1024&$p$f$w=f9e3cca

Lång tråd och jag väljer att svara till dig som hade den roliga bilden.
Vi säger samma sak, men jag vill förtydliga lite med en bild för att visa att det inte behöver vara så krångligt.

Ja, varje tilläggsmärke gäller var och en för sig i kombination med huvudmärket (skylten längst upp på stolpen). Tilläggsmärkena har inga samband mellan varandra. Jag illustrerar med fina pilar som alla pekar på huvudmärket.

Tänk så här:
Första tilläggsmärket gäller tillsammans med huvudmärket, andra tilläggsmärket gäller tillsammans med huvudmärket, osv.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Borås kommun i blåsväder igen. Parkeringsförbud samtidigt som man skyltar för parkering.

http://www.expressen.se/gt/p-skylten-som-inte-ens-en-korskoll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Borås kommun i blåsväder igen. Parkeringsförbud samtidigt som man skyltar för parkering.

http://www.expressen.se/gt/p-skylten-som-inte-ens-en-korskoll...

Den här var ju intressant, men att en körskollärare inte kan tyda utmärkning behöver inte säga något om utmärkningen...

Vi börjar från början då:
Parkering (Zon/Område)
Inom zonen gäller generellt:
2 tim tillåten parkering under perioderna
9-18
(9-15)
Boendeparkering Östermalm (kan vara andra villkor eller vad nu Borås bestämt där)

Sedan längre in på gatan sitter parkeringsförbudet, vilket gäller på sträckan fram till nästa korsning.
Hade det här varit klarare om man valt att göra motsatsen, dvs förbjuda parkering i zon/område och sedan tillåtit på en viss sträcka i området?

Absolut inget fel i utmärkningen, däremot person och återigen tidning som inte klarar av att särskilja lösnummerförsäljning från fakta. Det här bevisar ju bara min tidigare tes kring att personer inte förstår hur tilläggstavlor ska utläsas och vilka saker som gäller. Wienkonventionen tillsammans med Trafikförordningen och vägmärkesförordningen är uppenbart allt för avancerade för våra trafikanter.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se råder det parkeringsförbud hela gatan på höger sida i alla fall. Sex rutor på vänster sida är allt.
Verkar vara knepigt att parkera i Borås.

Permalänk
Medlem

Kalmar Kommun har ännu inte aktiverat betalautomaterna i ett område och har gjort valet att stryka över enbart "Avgift" och inte hela tilläggsskylten (den röda tejpen kanske är dyr). Men ska man vara noggrann så innebär väl detta egentligen att man bara får parkera inom angivna tider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Kalmar Kommun har ännu inte aktiverat betalautomaterna i ett område och har gjort valet att stryka över enbart "Avgift" och inte hela tilläggsskylten (den röda tejpen kanske är dyr). Men ska man vara noggrann så innebär väl detta egentligen att man bara får parkera inom angivna tider...

https://i.imgur.com/SvG9IAj.jpg

Vad jag läser, så betyder det att inom dem tiderna, så är det avgift (alltså när det inte är överstryket) mellan dem tiderna, o övrig tid kostar det inte något, men du får parkera där, men i o med att dem strukit över avgift så ja då betyder det att man bara får parkera där dem tider som står där. Om jag tolkar den rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

@kf: Den där är ju superlätt. Återvinning är hippt. Aftontidningen är tillbaka.

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Ganska självklart tycker jag. Avgift dygnet runt alltid, men under angiven tid för man bara stå 4timmar.

Tolkar det så också. Dock helt sjukt varför det inte kan vara gratis utanför tiderna.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ja, som andra skriver så är det ju inget fel på skylten som togs upp i domstolen. Den följer ju precis reglerna för hur det ska se ut, som också förmedlas i körkortsboken.

Däremot kan jag hålla med om att om man inte läst på hur det ska tolkas så skulle det kunna finnas utrymme för misstolkning, men då får man ju skylla sig själv. Det krävs ju körkort för att köra bil och då ska man ha läst detta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kf:

Kalmar Kommun har ännu inte aktiverat betalautomaterna i ett område och har gjort valet att stryka över enbart "Avgift" och inte hela tilläggsskylten (den röda tejpen kanske är dyr). Men ska man vara noggrann så innebär väl detta egentligen att man bara får parkera inom angivna tider...

https://i.imgur.com/SvG9IAj.jpg

Om vi bortser från tejpens betydelse, ska (eller i alla fall brukar) inte "avgift" stå ovanför tiderna? känns skumt att skriva tvärt om som på din bild. Googlar jag på parkeringsskyltar med avgift står det på alla jag kan hitta avgift överst och tiderna under.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nej, budskapet på skylten gäller tills kommunen skyltat om. Att tejp skulle ändra lagstiftningen är inte möjligt... vem som helst kan klistra på en bit tejp på en skylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har just tagit körkort och visste inte att en sådan skylt kunde bli omtvistad. Finns mängder av teorifrågor med liknande skyltar, och alltid är det viktigast att kolla var "gränserna" mellan de olika delarna av P-skylten går. Varje del tolkas separat, så tycker att HD:s tolkning är solklar.

Detta borde väl sedan länge vara allmänt vedertaget? Känns som att jag missat något annars...

Håller med. Folk behöver verkligen uppdatera sina teoretiska kunskaper (och även praktiska tbh).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka den nya skylten då?
Avgift och 4h parkering endast inom tidsangivelsen?
Så resternade tider är det gratis och man får stå hur länge man vill?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej, budskapet på skylten gäller tills kommunen skyltat om. Att tejp skulle ändra lagstiftningen är inte möjligt... vem som helst kan klistra på en bit tejp på en skylt.

Nja. Kryssning av ickegällande vägmärken förekommer, däremot så är det ju främst att kryssningen gäller ickegällande vägvisningsmärken. Rekommendationen är att andra vägmärken som inte gäller ska täckas i sin helhet.

http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-034-4.pdf?iss... se sid 24 där under rubriken icke gällande.
https://www.trafikverket.se/contentassets/9d3e9519f5d445fc9c0...

Skrivet av Lehto:

Hur ska man tolka den nya skylten då?
Avgift och 4h parkering endast inom tidsangivelsen?
Så resternade tider är det gratis och man får stå hur länge man vill?

Utan att ha sett den så ja. Men det hela handlar ju om det är olika tavlor eller inte.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att tejpning används trots att i vägmärkesförordningen 1 kap. 5 § säger att dekaler eller liknande ej får sättas upp på vägmärken.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jo, jag vet att tejpning används trots att i vägmärkesförordningen 1 kap. 5 § säger att dekaler eller liknande ej får sättas upp på vägmärken.

Fast riktigt så säger ju inte 1 kap. 5§ VMF "Ett vägmärke, en annan anordning för anvisningar för trafiken, en stolpe eller motsvarande som är avsedd att bära upp eller visa ett märke eller en anordning får inte förses med någonting som saknar samband med märkets eller anordningens ändamål."

Så håller inte riktigt med dig, sen är ju det en otroligt stor skillnad på _VEM_ som faktiskt sätter upp något...

Vilket trots allt är precis vad som sagts i tråden? Varje tilläggstavla ska läsas fristående till huvudmärket.

Skrivet av Bozzeta:

Som sagts tidigare, Tingsrätter har ju en förmåga att besluta konstiga domar. Sedan är det ju intressant att personen i målet hänvisar till sedan länge upphävd lagstiftning. Vägtrafikkungörelsen är ju upphävd sedan 1998 då vi fick Trafikförordningen.

Som avslutning på SVT:s inspel i ärendet.
"Skillnad på att ha rätt och att få rätt", sen när man både har fel och får fel är det väl inte något att arbeta sig vidare med?

"Sunt förnuft", vi har VMF som tydligt stipulerar hur vägmärken som används får (ska) se ut och vilken innebörd de har. Att CGN vill göra en annan tolkning än detta är ju uppenbart. Men hela rättsfallet bekräftar ju bara det man som verksam inom området vet, Svensson kan inte läsa vägmärken.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF