Permalänk

Bra 2.1-system

Skulle behöva tips på ett bra 2.1-system + 2.0 system

Tanken är att det ska kopplas in i tvn i ett avlångt rum där satelliterna kopplas ihop med ytterligare 2 satelliter för att nå längre in i rummet.

Subben ska helst ha egen baskontroll för att kunna justera bas. Och storleken mindre på satelliterna då de kommer sitta i taket.

Mottager annars gärna tips på annan lösning för att kunna få ljudet att nå tittarna längre bak i rummet.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så tror jag inte att det är en bra idé.

Det finns specialfall (ambiensljud, djupbas) där det kan vara övervägande positivt att ha flera högtalare spela upp samma signal men i alla andra fall skapar det (mer påtagliga) interferensproblem och projektionsfel.

Om det nu var det du menade alltså, skippa "satelliterna" helt.

Permalänk
Medlem

B&O s8 är ett bra 2.1-system

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Om jag förstår dig rätt så tror jag inte att det är en bra idé.

Det finns specialfall (ambiensljud, djupbas) där det kan vara övervägande positivt att ha flera högtalare spela upp samma signal men i alla andra fall skapar det (mer påtagliga) interferensproblem och projektionsfel.

Om det nu var det du menade alltså, skippa "satelliterna" helt.

I detta fallet menade jag mer fronthögtalare (små i storleken)

Ha två nära tvn samt två 2-3 m längre bak i rummet alltså + sub för att få mer djup i ljudbilden

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass handlar det om?

Och tips för att ljudet ska nå längre bak i rummet är väl helt enkelt att höja lite?

Några meter extra spelar ju ingen roll, ljudet ifrån ett par vettiga högtalare når betydligt längre än så, förstår inte alls poängen med ett par extra satelliter på det där sättet.

Varför inte ett vanligt surroundsystem om du vill ha mer djup i ljudbilden?

Permalänk
Medlem

Det låter som en lite svår kombination. Du behöver ganska bra ljudtryck från högtalarna för att de ska nå långt bak och att kombinera flera högtalare med samma signal på olika platser i rummet tror jag inte är en bra lösning.

Hur stora högtalare klassar in som små för dig?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -