Permalänk
Medlem

Sälja BTC till kr?

Hej, vilken sida/tjänst ska man använda för att sälja sina bitcoins? Kraken förstår jag skulle vara bra men sidan svarar inte, nere?

bt.cx skulle inte vara lika bra då man behöver ta kort på ID m.m. + att skatteverket kan läsa alla transaktioner. Vad kan hända om de läser mina transaktioner? Att jag får skatta på pengarna?

Andra alternativ/tips?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

https://localbitcoins.com/

En suverän sida, handlat där många ggr och även sålt lite btc.

Permalänk
Medlem

Bitcoin mot kontanter? Då behöver du inte orora dig för SkattevÄrket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

https://localbitcoins.com/

En suverän sida, handlat där många ggr och även sålt lite btc.

Tack, får kolla lite på det

Skrivet av Leoms:

Bitcoin mot kontanter? Då behöver du inte orora dig för SkattevÄrket.

Tanken är att få in det på ett konto för sparande.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Bitcoin mot kontanter? Då behöver du inte orora dig för SkattevÄrket.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Tanken är att få in det på ett konto för sparande.

Varför då sälja? Bitcoin kommer stiga med tiden när samhället går neråt. Vi står nu inför en kris större än 2008 och 1930-krisen. Banker kollapsar, stater går bankrutt. Pengarna är mer säkra i bitcoin än bankkontot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Varför då sälja? Bitcoin kommer stiga med tiden när samhället går neråt. Vi står nu inför en kris större än 2008 och 1930-krisen. Banker kollapsar, stater går bankrutt. Pengarna är mer säkra i bitcoin än bankkontot.

Nee.. Folk behöver då få tillgång till pengar de kan använda, och kommer då att fly bitcoin för att betala sina räkningar. Som vilket värdepapper som helst. Om bitcoin går att använda i fler sammanhang så köper jag däremot argumentet. Men i dagsläget så kommer kryptovalutorna tanka som resterande marknader.

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Varför då sälja? Bitcoin kommer stiga med tiden när samhället går neråt. Vi står nu inför en kris större än 2008 och 1930-krisen. Banker kollapsar, stater går bankrutt. Pengarna är mer säkra i bitcoin än bankkontot.

Nja belopp upp till 100000€ är skyddad i insättningsgarantin så de kan du aldrig mista hos banken. Har du någon sådan garanti på Bitcoin? om inte så stämmer inte det du påstår.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Varför då sälja? Bitcoin kommer stiga med tiden när samhället går neråt. Vi står nu inför en kris större än 2008 och 1930-krisen. Banker kollapsar, stater går bankrutt. Pengarna är mer säkra i bitcoin än bankkontot.

Källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nee.. Folk behöver då få tillgång till pengar de kan använda, och kommer då att fly bitcoin för att betala sina räkningar. Som vilket värdepapper som helst. Om bitcoin går att använda i fler sammanhang så köper jag däremot argumentet. Men i dagsläget så kommer kryptovalutorna tanka som resterande marknader.

Det argumentet köper jag. En del kan användas för att betala det nödvändiga men mesta kapital kommer finnas kvar och dom som har kapital kommer köpa bitcoin för att komma ifrån kommande ekonomiska problemen hos banker och stater.

Skrivet av Anonymous FTW:

Nja belopp upp till 100000€ är skyddad i insättningsgarantin så de kan du aldrig mista hos banken. Har du någon sådan garanti på Bitcoin? om inte så stämmer inte det du påstår.

Vem pungar ut dom pengarna när staten är bankrutt? Vad för garanti om bitcoin? Garantin med bitcoin är att dom inte kan bli stulna via bail-in eller inlåsta via en bank freeze.

Skrivet av Kaleidoskop:

Så risig ekonomin är i Europa så behövs inte källa. Banker har redan börjat falla. Länder bär varandras skulder och när ett land faller faller resten. Det går inte att putta skuldberget mycket mer. Korthuset kommer falla och jag tror det kommer vara kopplat till staters skulder. Bollen kan börja rulla redan 2017.

Innan kraschen 2008 var det inte många röster som hördes. Samma med IT-bubblan. Nu kommer nästa våg och det är staternas skuldberg. För Hollywood-historia kan du se filmen The Big Short.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nja belopp upp till 100000€ är skyddad i insättningsgarantin så de kan du aldrig mista hos banken. Har du någon sådan garanti på Bitcoin? om inte så stämmer inte det du påstår.

Nu håller jag inte med om påståendet om att Bitcoin är en säker placering långsiktigt (jag har själv inga pengar i Bitcoin längre, och ser inte framför mig att jag kommer ha det), men en insättningsgaranti betyder inte att man är helt trygg eftersom värdet på euron eller kronan eller något annat för den delen inte är förankrat i något.

Vid hyperinflation kan dina 100 000 € vara värd en kopp kaffe. Staten som utfärdar garantin måste också finnas kvar, så om man tror att man kommer behöva leva i ett postapokalyptiskt samhälle så finns ju inte den staten kvar heller. Å andra sidan lär ju Internet och den infrastruktur som krävs för bitcoin (all elproduktion och datorer som minear) inte heller finnas kvar...

Bästa valutan i ett postapokalyptiskt samhälle är konserver, vattenflaskor, cigaretter och ammunition. Du kan inte äta en krona, en euro, eller en bitcoin för den delen.

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer och lite fakta...
Hade någon vetat vad som kommer att ske i framtiden så hade man naturligtvis undvikit dåliga beslut.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hej, vilken sida/tjänst ska man använda för att sälja sina bitcoins? Kraken förstår jag skulle vara bra men sidan svarar inte, nere?

bt.cx skulle inte vara lika bra då man behöver ta kort på ID m.m. + att skatteverket kan läsa alla transaktioner. Vad kan hända om de läser mina transaktioner? Att jag får skatta på pengarna?

Andra alternativ/tips?

Jag skulle använda bitstamp.net men det som kan hända är att banken frågar var du har fått pengarna ifrån och om du har gjort "vinst" så ska du skatta (tror de är) 30% på vinsten.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Ingen som har något mer tips om vart man kan sälja BTC?
Skulle gärna jämföra lite olika alternativ.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vovons:

Ingen som har något mer tips om vart man kan sälja BTC?
Skulle gärna jämföra lite olika alternativ.

Testade Localbitcoins, det var hur smidigt som helst. Jag fick pengarna på swish och sen släppte jag BTCn till personen som köpte. Tog typ en minut men det kan säkert variera

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vovons:

Ingen som har något mer tips om vart man kan sälja BTC?
Skulle gärna jämföra lite olika alternativ.

Det finns dessa.

Jag har använt btcx, bitstamp, fybse och av de tre så har jag använt bitstamp till 95% då de går hyffsat snabbt (1-2 bankdagar), dom tar inte så mycket i avgifter och bäst pris. Men har konto hos alla förutom coinbase.

Vet också att det finns en person på flashback som säljer kontanter mot bitcoin anonymt, vet dock inte vad han heter men om man googlar så hittar man de säkert.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Det argumentet köper jag. En del kan användas för att betala det nödvändiga men mesta kapital kommer finnas kvar och dom som har kapital kommer köpa bitcoin för att komma ifrån kommande ekonomiska problemen hos banker och stater.

Jag hoppas att du har fel, för jag gillar nuvarande system. Kan dock påpeka att en globalvaluta innebär att du måste hålla god koll på marknaden över hela världen. Nuvarande går att förutspå. En globalvaluta kommer inte någon ha tid att vara insatt i, samtidigt som de lever sitt liv.

Skrivet av Leoms:

Innan kraschen 2008 var det inte många röster som hördes.
Samma med IT-bubblan.
Nu kommer nästa våg och det är staternas skuldberg. För Hollywood-historia kan du se filmen The Big Short.

Var ungefär 2006 jag började varna för bostadsmarknaden i stockholm. Då var priserna runt hälften i innerstan, men fortfarande överkomliga utanför.. Den krisen löste de dock med minusränta, vilket gjorde mig lagom störd. Det betyder ju nämligen att jag som ung skulle behövt sätta mig i en rejält riskfylld skuld för att flytta hemifrån. Jag var för feg för att tjäna 4mille på detta, då det lika väl kunde blivit 4mille i skuld..
IT-bubblan var jag lite ung för att ha varit insatt i ( 00 var jag 7 ). Så den hoppar jag att uttala mig om.
Nee. Det är folket som har ett skuldberg till staten, eller bankerna rättare sagt. Och våran ansvarslösa livsstil kommer sätta staten i kris. Tror personligen att denna kommer vara långt värre än den på 90talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Vem pungar ut dom pengarna när staten är bankrutt? Vad för garanti om bitcoin? Garantin med bitcoin är att dom inte kan bli stulna via bail-in eller inlåsta via en bank freeze.

Vem betalar ut dina bitcoins, om du råkar glömma lösenordet till bitcoin wallet eller inbrotts tjuvar länsar all backups du har för wallet, värsta fall huset brinner och allt går upp i rök? Täcker henförsäkringen dina bitcoins?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vem betalar ut dina bitcoins, om du råkar glömma lösenordet till bitcoin wallet eller inbrotts tjuvar länsar all backups du har för wallet, värsta fall huset brinner och allt går upp i rök? Täcker henförsäkringen dina bitcoins?

Off site backup. En bit papper är det enda som behövs och jag tror alla på denna planet har mer än ett ställe än sitt hem att förvara en pappersbit. Bilder säkerhetskopieras till flera ställen för att inte riskera att förlora dessa minnen så vad är hindret för en pappersbit?