Permalänk
Avstängd

Spillde vatten på datorn - helvete!

Får skynda på att skriva detta för datorn tenderar att stängas av efter en stund:

Råkade spilla vatten på datorn och det rann ner i bl.a. ingångarna där headset-kabeln går in för att jag ska kunna höra. Från början antog datorn att kabeln var på, för att 2 sekunder senare anta att kabeln var icke-på trots att det var den. Så höll det på - det switchade väldigt fort.

Nu har det lugnat sig lite och det switchar varje 15 minuter eller så. Dock verkar datorn startas om nu också då och då.

Bör jag vänta tills vatten torkat? Kan jag räkna med att ingen skada skett på systemet? Det vore surt...

Permalänk
Avstängd

Så du spillde vatten och du fortsätter använder datorn ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Får skynda på att skriva detta för datorn tenderar att stängas av efter en stund:

Råkade spilla vatten på datorn och det rann ner i bl.a. ingångarna där headset-kabeln går in för att jag ska kunna höra. Från början antog datorn att kabeln var på, för att 2 sekunder senare anta att kabeln var icke-på trots att det var den. Så höll det på - det switchade väldigt fort.

Nu har det lugnat sig lite och det switchar varje 15 minuter eller så. Dock verkar datorn startas om nu också då och då.

Bör jag vänta tills vatten torkat? Kan jag räkna med att ingen skada skett på systemet? Det vore surt...

ALLTID när man spiller något på elektronik så ska man stänga av och absolut inte försöka starta förens man är helt säker på att allt vatten är borta. Du kan mycket väl ha skadat datorn men stäng av den omedelbart och låt den torka några dygn och prova igen!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Stäng av, öppna burken och torka av så gott du kan, låt lufttorka tills i morgon

Permalänk
Skrivet av Lothric:

Får skynda på att skriva detta för datorn tenderar att stängas av efter en stund:

Råkade spilla vatten på datorn och det rann ner i bl.a. ingångarna där headset-kabeln går in för att jag ska kunna höra. Från början antog datorn att kabeln var på, för att 2 sekunder senare anta att kabeln var icke-på trots att det var den. Så höll det på - det switchade väldigt fort.

Nu har det lugnat sig lite och det switchar varje 15 minuter eller så. Dock verkar datorn startas om nu också då och då.

Bör jag vänta tills vatten torkat? Kan jag räkna med att ingen skada skett på systemet? Det vore surt...

så varför är du fortfarande inloggad ? vad är viktigast att du är inloggad eller att datorn fungerar? och då menar jag inte att datorn stängs av ibland. det finns inte heller någonting som garanterar att datorn kommer att funka felfritt när vattnet har "torkat" anledningen till detta är att du fortfarande använder datorn när den är vattenskadad.

om din bil brinner så fortsätter du väl inte att köra bara för att det "funkar att köra i 100km/t"
du har väl en mobil som du både kan använda för att logga in på sweclockers.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden:

Men nu handlade det inte om så mycket vatten ändå, kanske 200 ml. Vattnet rann som sagt ner på den frontala delen in via USB-portarna och så.

Nu har det gått ett tag sedan datorn sist stängdes av. Och headset-identifikationen verkar inte dyka upp heller.

Am I safe to continue? Vill verkligen lira For Honor just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Grönahunden:

Men nu handlade det inte om så mycket vatten ändå, kanske 200 ml. Vattnet rann som sagt ner på den frontala delen in via USB-portarna och så.

Nu har det gått ett tag sedan datorn sist stängdes av. Och headset-identifikationen verkar inte dyka upp heller.

Am I safe to continue? Vill verkligen lira For Honor just nu.

Lira på.
Friskt vågat, hälften brunnet!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Grönahunden:

Am I safe to continue? Vill verkligen lira For Honor just nu.

Haha, du har spillt vatten på datorn och det du vill göra är att spela. Fan, torka av och chilla en dag.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ut batteriet och lagt datorn i ugnen på 75 grader ett par dygn.
Går det inte att ta ur batteriet, får räcker 50 grader...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Lothric:

@Grönahunden:

Men nu handlade det inte om så mycket vatten ändå, kanske 200 ml. Vattnet rann som sagt ner på den frontala delen in via USB-portarna och så.

Nu har det gått ett tag sedan datorn sist stängdes av. Och headset-identifikationen verkar inte dyka upp heller.

Am I safe to continue? Vill verkligen lira For Honor just nu.

får man gissa du är under 15år?

2 Deciliter ner i en stationär ? och du prioriterar ett spel.. man kan säja så här om din dator dör så betalar dina föräldrar hela datorn eller behöver du stå för kostnaden ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothric:

Vill verkligen lira For Honor just nu.

Gör det då, du verkar ju inte bry dig oavsett.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Gör det då, du verkar ju inte bry dig oavsett.

precis vad ja tänkte pappa betalar en ny dator ändå så vem bryr sig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Med lite tur är det bara lite kortslutning i USB-uttagen och headset-uttagen. Och allt fungerar när det torkat. Men de kan också gå sönder eller att vattnet runnit till mer vitala komponenter. Hade man vart rädd om datorn hade man minst öppnat och torkat ur. Sett skadan och väntat på att det torkar?

Permalänk
Avstängd

Det finns ju undantag till allting i livet.

Vad är oddsen att jag inte lär påträffa något problem whatsover om jag fortsätter lira?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

precis vad ja tänkte pappa betalar en ny dator ändå så vem bryr sig.

Kan man kalla detta för "fredags fräckis"? 😂😂😂

Permalänk
Skrivet av Lothric:

Vad är oddsen att jag inte lär påträffa något problem whatsover om jag fortsätter lira?

verkligen märklig svenska.
menar du vad är oddsen att nånting inte händer om jag fortsätter, ja tror det är väldigt få personer som har YOLO som sitt mantra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Det finns ju undantag till allting i livet.

Vad är oddsen att jag inte lär påträffa något problem whatsover om jag fortsätter lira?

Lira på mannen, vattnet torkar snabbare om du påfrestar datorn, lmao. Oddsen är förresten 11,66% att du kommer stöta på problem, trust me, jag är från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Det finns ju undantag till allting i livet.

Vad är oddsen att jag inte lär påträffa något problem whatsover om jag fortsätter lira?

du har ungefär 73% överlevnadschans om det var under 200ml, var det mer än så blir överlevnadschansen betydligt lägre ty evaporeringseffekten mot chassits material... Skulle jag gissa så ligger du runt 55-60%, men då datorn klarar 15 minuter innan omstart, så är dina chanser bättre, säg 65-70%. Skadan är redan gjord, så blir det inte värre än det du redan upplevt, så har katalysatorerna redan kondenserat och avyttrat ytspänningen för vätskan, vilket innebär 90%+ överlevnadschans, borde vara helt safe med andra ord sålänge datorn står i söderläge.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

du har ungefär 73% överlevnadschans om det var under 200ml, var det mer än så blir överlevnadschansen betydligt lägre ty evaporeringseffekten mot chassits material... Skulle jag gissa så ligger du runt 55-60%, men då datorn klarar 15 minuter innan omstart, så är dina chanser bättre, säg 65-70%. Skadan är redan gjord, så blir det inte värre än det du redan upplevt, så har katalysatorerna redan kondenserat och avyttrat ytspänningen för vätskan, vilket innebär 90%+ överlevnadschans, borde vara helt safe med andra ord sålänge datorn står i söderläge.

om man häller i långkornigt ris ner i datorn så ökar chanserna att datorn kommer funka med 20% 10kg borde räcka men bara om TS har en svart hankatt i rummet samtidigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om man häller i långkornigt ris ner i datorn så ökar chanserna att datorn kommer funka med 20% 10kg borde räcka men bara om TS har en svart hankatt i rummet samtidigt.

Fullkornsris är ännu bättre, då det innehåller fibrer som suger åt sig ytterligare vätska.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Fullkornsris är ännu bättre, då det innehåller fibrer som suger åt sig ytterligare vätska.

fast Fullkornsris drar till sig för många personer som inte kan teknik, tanken är ju att riset ska attrahera såna som kan fixa datorn på natten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. urspårning/trams*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...