Datorn stänger av sig själv med texten "Shutting down"

Permalänk

Datorn stänger av sig själv med texten "Shutting down"

Tjenare grabbar och tjejer!

Jag skulle behöva komma i kontakt med någon person som älskar att felsöka och lösa utmaningar!
Det är nämligen så att jag har ett ruggigt irriterande problem med min dator.

Den stänger av sig helt random (oftast vid spelande)

Vad som händer:

1. Lirar tex Overwatch
2. Kommer utan någon som helst förvarning fram en blå bakgrund med texten "Shutting down"
3. Datorn stängs av och jag är tvungen att manuellt slå på den igen (ingen reboot alltså)
4. Fungerar igen.
5. Bara en tidsfråga innan samma problem uppstår

Detta sker i princip varje dag jag använder datorn dock inkonsekvent, det kan hända efter 30 min men det kan även dröja så länge som 2-3 timmar. Detta är fruktansvärt irriterande och jag står helt maktlös inför problemet då jag själv inte är särskilt kunning inom området "felsökning av hårdvara / överkursnivå"

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har mer kunskap än bara basic knowledge kring temperaturer på CPU, GPU, windows update, Power Options ect. Känns som att jag redan har testat detta.

Temperaturer:
GPU = 75 grader som mest
CPU = 65 grader som mest

OBS! Datorn är inte på något sett överklockad! Vet inte ens hur man gör

Lite info om datorn:
OS: Windows 8.1 Pro 64bit
Moderkort: Asus z170i Pro gaming (2 veckor gammalt)
CPU: Intel Core I5 7600K 3,8 ghz (2 veckor gammalt)
CPU-kylning: CoolerMaster Evo.
PSU: Fractal design integra m 750w (2 veckor gammalt)
Ramminne: Corsair 16gb (2 veckor gammalt)
GPU: Palit Geforce gtx 970
Chassi: Fractal design node 304 (2 veckor gammalt)

Jag är som sagt totales maktlös deluxe gällande detta problemet, ni ska veta att jag uppskattar om ni tar er tid för detta!

Varma hälsningar, Patrik

Dåligt beskrivande rubrik tidigare.
Permalänk
Hedersmedlem

Är det den här bilden du får upp?

Den bilden dyker upp när Windows fått kommandot att stänga ner. Datorn stänger alltså av sig själv "clean" för att den fått kommando för det.

Det kan bero på allt möjligt, allt från att du (eller ett husdur) råkar komma åt powerknappen med foten, till att det är fel på powerknappen så att den triggar (någon kortslutning någonstans) eller kanske t.o.m. att du har något gammalt trådlöst tangentbord i en garderob någonstans med powerknapp på som triggas (detta har jag sett på riktigt!).

Jag hade testat:

- Tryck på powerknappen och se om du får upp samma skärm som du upplever.
- Känns powerknappen på datorn bra? Klickar den osm den ska? Är den intryckt eller liknande, så att den inte går ut hela vägen?
- Har du trådlöst, någon mottagare till något som kan ha möjligheten att stänga av datorn?

En workaround om det är powerknappen är att koppla om så att du kopplar loss powerknappen och istället använder t.ex. resetknappen som powerknapp (genom att koppla den där powerknappen ska sitta). Kolla i manualen till moderkortet hur "front panel IO" ska vara kopplat, det kan vara lite knepigt och pilligt.

P.S. Jag tycker du ska redigera ditt inlägg och byta rubriken till något mer informativt som t.ex.: Datorn stänger av sig själv med texten "Shutting down"

Permalänk
Medlem

Eftersom det tar sig så långt att du faktiskt får en text som säger "shutting down" så lär det nog finnas en del att hitta i Event Viewer (osäker vad den heter i windows på svenska).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikBman:

Jag är som sagt totales maktlös deluxe gällande detta problemet, ni ska veta att jag uppskattar om ni tar er tid för detta!

Varma hälsningar, Patrik

Var bor du?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Eftersom det tar sig så långt att du faktiskt får en text som säger "shutting down" så lär det nog finnas en del att hitta i Event Viewer (osäker vad den heter i windows på svenska).

Loggboken (som den heter på svenska) var en bra idé!

Jag testade precis att stänga av min dator med powerknappen, detta dök upp i loggboken när jag gjorde det (under Systemloggen):

Om du får det här meddelandet i din logg efter att din dator stängt av av sig själv, så är det det som är fel. Iom att du skrev att det stod "Shutting down" så har du säkert engelskspråkig windows, så själva meddelandet står säkert på engelska istället.

Permalänk
Inaktiv

Du har inte fötterna på burken och råkar komma åt reset eller power knappen med foten?

Permalänk

@pv2b: Det är precis den bakgrunden och texten som kommer upp. Ska definitivt kika på om det kan vara startknappen.
Tror du att det skulle kunna bero på ett dåligt nätaggregat? eller borde det isåfall ej visas en "Shutting down" text?
Tack för tipsen!

Permalänk

@anon176726: Burken är på golvet, så jag kan definitivt inte utesluta det. Knappen sitter lite lurt till, men skall testa att vända burken så att det inte finns någon möjlighet till det. ( vore rätt galet om så är fallet)

Permalänk

@Elghinnarisa: Vilken sektion i Event viewer skall jag kolla på? Som det ser ut för mig så är det 4 olika sektioner. Har du något tips där?