[bort/mod] - tillförlitlig?

Permalänk
Avstängd

[bort/mod] - tillförlitlig?

God afton
(hoppas jag har lagt detta rätt nu, annars får modd gärna flytta alternativt ta bort)

Snackade med farsan idag som berättade om en sida/annons som kommit upp i hans facebookflöde (har själv inte facebook så kan inte kolla) och hade beställt några produkter. Nåväl, till saken, företags affärside verkar vara att ge ut gratis produkter och man betalar för frakten, enligt farsans utsago.
Han hade beställt ett par hörlurar från dem och var i eld och lågor då han var övertygad om att han gjort världens klipp då han samtidigt fick nån annan produkt.
För mig lät det lite misstänkt men surfade in för att kolla och på något sätt fick jag en ganska bra känsla till trots (dock hittade jag inget på google så antar ny sida? och iis.se säger Oops... The domain ***bort/mod*** is either not valid, or blocked.).
Är det någon annan som använt företaget och kan berätta något? Tack för svar!

vänligast.

edit; hur misslyckades jag skriva tillförlitlig så gravt?

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Avstängd

Legitim sida. Men dom säljer ut din email adress så du kommer bli spammad av reklamblad i all evighet. Något i livet man bör veta är att "inget är gratis"

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Fick han någon bekräftelse eller något?

Nu brukar ju facebook vara ganska bra på att sålla bort eventuella scam-sidor men ibland kan det komma in sånt antingen via facebookreklam eller att han har fått någon skit på datorn som skapar popups osv.

Se till att hålla koll på kontot så han inte helt plötsligt får massa konstiga dragningar med kortet (som jag gissar att han använde för att betala frakten).

Kolla upp så mycket info som möjligt också för att se om andra blivit drabbade av liknande.

Men låter tyvärr som något scam för att få tag i kreditkortsuppgifter..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Låter väldigt misstänksamt och råder din pappa att blockera sitt kreditkort så att de inte kan dra några pengar.

Permalänk
Medlem

För mig ringer alla varningsklockor, ingen adress, inget telefonnummer, inget orgnummer

Permalänk
Medlem

Ser sådana sidor på Facebook då och då. Verkar mestadels vara skräpprodukter. Man får säkert produkterna för priset som anges, men man ska ha klart för sig att ingen sitter och skapar dylika sidor för att vara schysst.

Som någon redan påpekat kan ens information säkert hamna på villovägar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Enligt deras intigretspolicy använder de enbart dina uppgifter för att slutföra köpet, och skicka reklam till din epost om deras varor, Ingenting om att 3epart får uppgifter till reklam

Slängde iväg ett meddelande till dom med

Hej Christoffer. Vad kul att du gillar vår sida! Nej, alla dina uppgifter stannar alltid hoss oss på ***bort/mod*** och bara oss. Vi tar dina kunduppgifter på absolut största allvar och vi förstår att man vill värna om sin integritet! Jag hoppas det hjälper! Mvh, Jakob ***bort/mod***

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

Jag får liknande mail då och då men varje gång så läggs avsändare i spamkorgen.
Har ej facebook.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns inga gratis luncher brukar man säga.
Finns alltid någon hake på det hela.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

129 kronor frakt på en babydress som väger max 250 gram, Normal frakt med en mailingbag är ca 30 kr, Så där har ni var de tar ut vinsten

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

oj, snabba svar. Ja onekligen låter det lite för bra, men han har fått orderbekräftelse. Testade faktiskt med att lägga en beställning nu med paypal då jag hade lite pengar över där och det brukar vara tämligen säkert. Har fått orderbekräftelse samt ett "tack brev" och jag kontaktade deras kundtjänst under tiden och fått svar så verkar vara legitimt. Kan uppdatera om produkter kommer eller inte, men so far so good!

Det verkar som Ipzen är något på tråden "din fraktkostnad tar vi ut en liten del, ca 10%, i pakethantering. Vårt mål är att kunna vara så transparenta i vår affärsmodell som möjligt" - detta från deras Om oss

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

min gissning är att det är en sida där någon bara sitter och dropshippar sakerna direkt från kina och för detta tar personen ut en enorm avans..
samtliga varor på sidan är sånt som går att köpa från kina sidor för bara några kronor inkl frakt och här tar dem ut 79:- per vara och anger ca 3 veckors leverans tid
sidan står skriven på en 30åring hemmahörande i lidköping.
Om min teori då stämmer att han levererar direkt från kina innebär det att personen begår brott mot lagen om varusmuggling eftersom han troligen ej betalar tull mm

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Finns flera sådana här bolag, även den kinesiska hemsidan Wish.com (Billiga grejer för struntpengar) har flera underleverantörer som använder samma metod. Dvs att du endast betalar frakt.

De produkter jag sätt på Wish som använder detta sätt är väl främst armband och liknande som väger i princip 0.5 gram. Jag antar att frakten för detta armband inte kan vara mycket, men när jag var i slutfasen ville de ha 5 eller 7 euro för att frakta varan. Dvs där var haken, att jag betalade ett överpris för endast frakten för en skitprodukt.

Har även sett någon youtube video där de startade ett nytt klädesmärke på samma sätt, dvs du betalade endast för frakten för ett par fula T-Shirts, det ända du behövde göra var att dela på facebook/instagram. Efter ett par veckor hade du byggt upp en följarskara och kunde därefter börja ta betalt för tjänsten och hade även ett par legitima följare + recensioner om hemsidan.

Permalänk

@Jare: troligen är det väl nån form av Abonnemang som tecknas, som sen kostar massor med pengar. det har ju varit massor med sidor där man kan få surfplattor & nya Iphones för 10kr där det sen visar sig vara nån form av abonnemang.

har frakten betalats med kort så borde han nog spärra det kortet ?

du borde nog ha ett snack med farsan om hur nätfiske & bedrägerier funkar på nätet, detta är ju ett typexempel.

en sån enkel sak som att söka på den bild som används i informationen "om oss" visar ju att den kommer från en bildbyrå.
http://www.gettyimages.com/detail/photo/business-people-smili...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Tack för input guys! Så länge farsan är glad kanske ingen större skada är skedd tilltrrots, och om tycker det har vart en bra affär för honom så är jag också nöjd.

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk

@Jare: Skriv gärna tillbaka om nån vecka när denna gratis produkt är tänkt att hamna i brevlådan..
jag själv ser det som 79kr X 1000 lättlurade personer = 79000kr skattefritt rakt ner i fickan på nån yrkeskriminell..

dom behöver ju inte göra nånting och summan dom lurar av är så låg att ingen orkar bry sig..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om vi t.ex. kollar på hörlurarna är det ett par KZ ED2 som kan beställas från Aliexpress för ca 38 kr inkl. frakt. Möjligt att de har ännu lägre inköpspriser om de har avtal med grossist eller tillverkare, men skulle gissa på att de bara dropshippar från ebay eller aliexpress, att de alltså bara beställer produkten åt dig och skriver in din adress, men med ett prispåslag på några hundra procent.

Det blir en vinst på runt 90 kr per såld produkt, så mycket rimligt att man får det man köper. Jag skulle dock fortfarande klassa det som scam. "Företaget" gör ju troligtvis inget annat än att låta en bot lägga beställningar åt svenskar mot en fet avgift.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §9 i forumreglerna*

Tråd låst och länkar borttagna då vi ej tillåter (illa förtäckt) marknadsföring av egen hemsida/tjänst.

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...