Permalänk
Medlem

Söker DNS-tjänst

Har märkt att det brukar gå segt på min iphone / ipad så tänkte prova nån dns-tjänst. Har läst om google och OpenDNS, men hittade Bahnhofs. Är den tillförlitlig och bra?

Permalänk
Medlem

@nimren:
Kan inte svara på om Bahnhof's är bra eller dålig.
Men kan säga detta, ju närmare en DNS server är dig ju snabbare kan den "resolve" en websidas domännamn till en IP-adress (eller tvärtom).
Vissa företag som erbjuder DNS tjänster har även en cache vilket gör det snabbare, eftersom sidan laddas från den istället för där websidan är hostad.
Detta är i princip samma sak som att ens webläsare laddar en sida från cache, isället för att ladda från "internet".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@nimren:
Kan inte svara på om Bahnhof's är bra eller dålig.
Men kan säga detta, ju närmare en DNS server är dig ju snabbare kan den "resolve" en websidas domännamn till en IP-adress (eller tvärtom).
Vissa företag som erbjuder DNS tjänster har även en cache vilket gör det snabbare, eftersom sidan laddas från den istället för där websidan är hostad.
Detta är i princip samma sak som att ens webläsare laddar en sida från cache, isället för att ladda från "internet".

Hur kan man se vilken som är nära en? Jag bor i GBG-området och har Telia som fiberleverantör.

Permalänk
Medlem

Google är snabbast och störst.
8.8.8.8
8.8.4.4

Opendns
ska vara mera privatliv och mindre cencur
208.67.222.222
208.67.220.220

Skrivet av nimren:

Hur kan man se vilken som är nära en? Jag bor i GBG-området och har Telia som fiberleverantör.

https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
Programmet testar helt enkelt hur lång tid det tar för olika DNS att slå upp namn

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

https://alternate-dns.com/ kan också hjälpa till att snabba upp (även om själva uppslaget i sig inte är snabbast), speciellt på telefonen (eller annan "seg" anslutning)

Edit: 198.101.242.72 och 23.253.163.53

Fler alternativ på https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062

Permalänk
Medlem

Opendns som cisco driver är att rekommendera, blockar maleware servrar och annat skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Rekordmedlem

I de flesta fall är operatörens dnsserver överlägset snabbast (om man inte har nån obskyr liten lokal operatör)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@nimren jag skulle rekomendera Google eller OpenDNS om du inte är nöjd med den du har.

@Belzader Jag skulle vilja påstå att alla leverantörer cachar DNS, det skulle vara korkat ur prestanda/kostnads hänseende att inte göra det. Men det dom cachar är ju självklart bara DNS och inte den faktiska sidan du vill komma åt eftersom dom bara leverar ett DNS-svar och inget annat.