Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

High Precision Event Timer. Windows 10 har normalt inte den aktiverad, så har du inte ändrat det så behöver du inte tänka på det

AMD hade problem med HPET, och tack vare att deras programvara "RYZEN Master" i början krävde HPET påslaget i Windows blev det många problem.

Ok, tack. Har inte petat på något sånt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Ja, vad har du för hårdvara, ålder på nätagg och modell, osv.

Du kan pröva följande;

- Aktivera XMP / DOCP profil för minnet.
- Sätt DDR4 volt till 1,35v, oavsett vad XMP profilen säger.
- Öka SOC voltage till ca 1,150v.
- Inaktivera C6 state i BIOS.
- Inaktivera HPET i BIOS.
- Inaktivera HPET i windows 10, starta Kommandotolken (CMD) i adminstratörsläge, kopiera och klistra in detta; "bcdedit /set useplatformclock false"
- Installera om både chipset och GPU drivrutiner. Avinstallera först båda i Windows miljön. Därefter kör du DDU i felsäkert läge när du tar bort resterna av GPU drivrutinerna. Installera därefter båda på nytt med datorn offline från internet, först chipset, omstart, slutligen GPU, hoppa över RELIVE funktionen.

Detta kan lösa problemen du har, om inte så hade jag prövat en hel ren ominstallation av Windows 10.

Jag hade som sagt ENORMA problem, och det är 100% borta i dagsläget och datorn är stabil, inte en enda händelse sen dess.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

asrock x370 itx, ryzen 1600, 16 gb g.skill flare 3200 mhz, fractal design edison 750w (ålder oklart, troligen knappt använt).

Har aktiverat XMP det är i princip allt jag gjort. Jag ska testa allt det där ifall det uppstår igen.

Tackar för alla goda råd!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Pholostan: Yes precis det jag menar och ja det kommer bli ett märke efter skruvmejseln, men det skulle vara lugnt när jag pratade med MSI.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Intressant, tack för info!

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

https://streamable.com/wkhq6

Aningen störande..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Lirade lite pubg idag, där går kortet verkligen upp i varv. Redan i menyn. Spelet måste ju vara riktigt dåligt gjort?

Jag reagerade också på det direkt i menyn, trodde först något var galet hos mig men du verkar ha samma upplevelse. Jag antar att spelet bara är dåligt optimerat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer: Detta felet hade en kompis till mig, är det en Acer skärm du har?

Pröva att inaktivera Freesync, hyfsat säker på att det försvinner.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@BeanoBauer: Detta felet hade en kompis till mig, är det en Acer skärm du har?

Pröva att inaktivera Freesync, hyfsat säker på att det försvinner.

Mvh

Nä, det är en koreaskärm. felet försvinner om jag kopplar ur ena skärmen, så det är nåt galet med dual monitors..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Fick mitt 64 idag och skickade in det i burken.
Prestandan är det inget fel på men det oväsen som hörs redan vid 49% på fläkten vet jag inte om jag kan leva med
Någon som har tips på inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av OnkelBob:

Fick mitt 64 idag och skickade in det i burken.
Prestandan är det inget fel på men det oväsen som hörs redan vid 49% på fläkten vet jag inte om jag kan leva med
Någon som har tips på inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Undervolta! Jag har visserligen en 56a, men jag lirar på 1587/975, 1627/985 + HBM2 på 975/1.25.
Jag kör på power save-bioset med enbart +20%PL också. Kan garanterat komma ner lägre i volten med, detta var bara mitt första försök för att få fläkten att gå tystare.

Ska tilläggas att jag har ett inverterat moderkort med 2st 120mm-fläktar som blåser luft på V56an med, så det lär ytterligare påverka tempsen en aning.

Om du vill få det helt tyst är det Rajinteks Morpheus II eller vattenblock som gäller så vitt jag vet. Du kan såklart underklocka kortet samt undervolta - jag tycker mitt är tyst nog som det är men går såklart alltid att få tystare.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Går det att se sin power draw med någon sensor (med hwinfo64 t.ex) som man kan med polariskorten?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Nä, det är en koreaskärm. felet försvinner om jag kopplar ur ena skärmen, så det är nåt galet med dual monitors..

har något liknande händer dock bara när jag kollar på videos o streams, kör även dual monitors, det kan även vara att jag behöver göra en clean instal av win 10 då jag får audio buggar då o då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OnkelBob:

Fick mitt 64 idag och skickade in det i burken.
Prestandan är det inget fel på men det oväsen som hörs redan vid 49% på fläkten vet jag inte om jag kan leva med
Någon som har tips på inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Slå på Målkontroll för bildhastighet, Radeon Chill och "Power Save" under AMD Radeon Settings.

Att spela med V-sync på, sänker effekten mrejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Undervolta! Jag har visserligen en 56a, men jag lirar på 1587/975, 1627/985 + HBM2 på 975/1.25.
Jag kör på power save-bioset med enbart +20%PL också. Kan garanterat komma ner lägre i volten med, detta var bara mitt första försök för att få fläkten att gå tystare.

Ska tilläggas att jag har ett inverterat moderkort med 2st 120mm-fläktar som blåser luft på V56an med, så det lär ytterligare påverka tempsen en aning.

Om du vill få det helt tyst är det Rajinteks Morpheus II eller vattenblock som gäller så vitt jag vet. Du kan såklart underklocka kortet samt undervolta - jag tycker mitt är tyst nog som det är men går såklart alltid att få tystare.

Får man byta bios hur man vill? Jag kommer lämna tillbaka kortet om jag inte får ordning på ljudet och vill ju inte bli nekad för jag bytt bios
Körde lite overwatch igår i 1440p. Då låg det runt 85c och 48-49% och det hörs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Problemet är ju att det bara fungerar ibland. Ett global satt mål för bildhastighet fungerar inte heller för alla spel. Och det har aldrig fungerat särskilt bra, en ganska stor besvikelse. Sätta V-sync i spelet fungerar i allmänhet mycket bättre, dock är ju det något som många inte gillar då det tenderar att ge märkbar latens. Jag brukar använda Riva Tuner Statistics Server, finns ihop med MSI Afterburner men också separat. Den kan sätta profiler per spel och har en FPS limiter. Version 7 beta 28 finns här: http://office.guru3d.com/afterburner/RTSSSetup700Beta28.rar

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Får man byta bios hur man vill? Jag kommer lämna tillbaka kortet om jag inte får ordning på ljudet och vill ju inte bli nekad för jag bytt bios
Körde lite overwatch igår i 1440p. Då låg det runt 85c och 48-49% och det hörs.

Skickades från m.sweclockers.com

Det sitter en brytare på kortet, bara stäng av datorn och slå över den på läge 2 så blir det Power Save. Du påverkar INTE garantin genom att göra detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Zaic:

Går det att se sin power draw med någon sensor (med hwinfo64 t.ex) som man kan med polariskorten?

GPU-Z visar powerdraw - dock inte det som dras genom PCI-E lanes och enligt uppgift enbart går till HBM2. Max 75W har jag för mig.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

GPU-Z visar powerdraw - dock inte det som dras genom PCI-E lanes och enligt uppgift enbart går till HBM2. Max 75W har jag för mig.

Det både GPU-Z och senaste betan av HWINFO64 visar är Chip Power vilket verkar vara GPU+HBM. Till detta kommer resten av kortet, förluster i VRM etc, sk board power. Det har inget att göra med varifrån kortet får ström. När jag testat drar Vega kortet ca 50-60W mer än vad som visas där enligt min effektmätare. Om GPU-Z och HWinfo visar 100-110W så visar effektmätaren ca 170W. Detta är förstås inklusive förluster i kraftaggregatet, då effektmätaren sitter i vägguttaget.

Eftermarknadskort som tex Asus Strix har ofta bättre sensorer som sitter innan kortets VRM och kan ge en total siffra för vad hela kortet drar, både från PCIe-slot och PCIe-kablar.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

@Aldric T:

80-81c och samma på fläkten 48-49

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

@Aldric T:

80-81c och samma på fläkten 48-49

Det är nog ungefär där den ligger. Kylaren är ju inte direkt berömd för att orka med speciellt bra. Du kan ju testa både BIOS i läge 2 och att sedan sätta power profile i Wattman längst till vänster, tror även den heter något med Power Save. Kortet blir inte väldigt långsammare men kan gå lite tystare. För min del har jag ställt en 120mm fläkt på kortet så att värmen som kommer från baksidan kortet inte ska bli stående. Sen kan man ju ha sina tankar kring om det ska vara nödvändigt men nu har vi köpt ett kort med erkänt underpresterande kylare så alla trick är tillåtna ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T:

Har två noctua 140mm i fronten bara ett par cm från kortet, vet inte hur jag ska bju han på mer luft

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

@Aldric T:

Har två noctua 140mm i fronten bara ett par cm från kortet, vet inte hur jag ska bju han på mer luft

Hoppas du inte blir blind av mina mad Snipping Tool-skills här. Den står alltså löst på grafikkortet och blåser inåt i min dator. Testade även utåt men det gjorde inte skillnad plus att med den blåsandes inåt kyler den även cpu och vrm:er lite.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta vad standardvolten på 56ans HBM är?

jag pillade på inställningarna i wattman och reset vill bara sätta allt på auto igen utan att visa vad volten ska vara... :/

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Det både GPU-Z och senaste betan av HWINFO64 visar är Chip Power vilket verkar vara GPU+HBM. Till detta kommer resten av kortet, förluster i VRM etc, sk board power. Det har inget att göra med varifrån kortet får ström. När jag testat drar Vega kortet ca 50-60W mer än vad som visas där enligt min effektmätare. Om GPU-Z och HWinfo visar 100-110W så visar effektmätaren ca 170W. Detta är förstås inklusive förluster i kraftaggregatet, då effektmätaren sitter i vägguttaget.

Eftermarknadskort som tex Asus Strix har ofta bättre sensorer som sitter innan kortets VRM och kan ge en total siffra för vad hela kortet drar, både från PCIe-slot och PCIe-kablar.

Kan mycket väl stämma, har dock läst att det bara är power draw genom 12v-linor och inte PCIE. Har inte gjort närmre efterforskningar än så. Vad har du för effektivitet på nätagget? Rent intuitivt känns det som att 35% bortfall genom nätagg o.s.v. är i högsta grad.

Skrivet av OnkelBob:

@Aldric T:

Har två noctua 140mm i fronten bara ett par cm från kortet, vet inte hur jag ska bju han på mer luft

Morpheus II verkar kunna hantera det - annars ryktas det att partnermodeller ska komma i oktober.

Skrivet av Mindboggle:

Kan någon berätta vad standardvolten på 56ans HBM är?

jag pillade på inställningarna i wattman och reset vill bara sätta allt på auto igen utan att visa vad volten ska vara... :/

1.25v - dock så är inställningen i wattman (antagligen) helt orelaterad. Det enda jag känner till att den gör hittills är att sätta vcore floor. Buildzoid(Actually Hardcore Overclocking på youtube) har en video där han mäter vcore på kortet och den ändrar helt klart vcore, men kanske gär något mer med. Jag tror att det är https://www.youtube.com/watch?v=z2rQgQZLyOE .

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

whaaat 1.25v på HBM?! jag kör dom på 950mv(om det nu ändras någonting överhuvudtaget)

Att ändra någonting i Wattman är som att använda gummiband till en marionette.

Permalänk
Medlem

Memory Voltage in WattMan verkar inte ha något med spänningen för HBM att göra. Utan är precis som tidigare nämns ett sorts lägsta Core Voltage. För låg Core Voltage verkar påverkar Minnet negativt, instabilitet etc. Siffran du sätter som Memory Voltage är alltså den lägsta Core Voltage du kan ha. Lämnar du den på default 1050mV så kommer alltså Core Voltage inte gå lägre än så. Jag kan sätta 800mV som Memory Voltage, men det verkar inte ha någon betydelse för Core Voltage verkar inte vilja gå lägre än ca 950mV. Bara när det är satt till Auto har jag observerat lägre spänning, och då vid rätt låg klockfrekvens.

Buildzoid har också rätt i att om man sätter samma klockfrekvens för läge 6 och 7 så "fastnar" man på läge 5 istället. Det blir helkonstigt, så de måste vara olika.

Det är ganska frustrerande och buggigt dethär, om nu Memory Voltage ska vara lägsta Core Voltage så kan de väl skriva det? Suck.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Vad har du för effektivitet på nätagget? Rent intuitivt känns det som att 35% bortfall genom nätagg o.s.v. är i högsta grad.

Guld, det ligger på ca 90% effektivitet vid den belastningen. Vissa påstår att "Chip Power" är både själva GPU Core och HBM, har inte sett något officiellt på det. Senaste Betan av HWINFO64 har separat power Draw för minnet också. Troligen är det så att Chip Power är ett beräknat värde (så var det för Hawaii), troligen också vad effektförbrukningen är efter VRM, dvs tar inte något av ineffektiviteten i VRM med i beräkningen. Så inte så konstigt att det värdet inte är sådär väldigt rätt. Mäta strömmen genom PCIe-kablarna och genom PCIe-slot:en är det säkra sättet att få korrekt strömförbrukning. PCPer gjorde det i sin recension:
https://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-RX-Ve...-
Ca 300W per default för Vega64. Sätter jag spänningen för GPU till 950mV och klockfrekvens till ca 1500MHz (hamnar på ca 1450MHz i spel) får jag ca 200W vid väggen, rätt mycket bättre än 300W mätt direkt vid kortet. Prestandan sjunker en del förstås när kortet inte får dra hur mycket som helst, bäst prestanda får jag när jag använder detdär register-hacket för att öka Power Limit till löjliga nivåer, men förstås också en rätt påfrestande ljudnivå när fläkten måste låtas spinna up till tortyr-nivåer.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

@Aldric T: Får ge mig, fick bli att göra en retur anmälan
Får vänta på att det släpps strix och liknande varianter. Problemet där är att jag inte kan tänka mig att betala mer än 5k, men det kanske inte är omöjligt.

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

@Aldric T: Får ge mig, fick bli att göra en retur anmälan
Får vänta på att det släpps strix och liknande varianter. Problemet där är att jag inte kan tänka mig att betala mer än 5k, men det kanske inte är omöjligt.

Det var tråkigt att höra, men klart du ska vara helt nöjd med ett köp, speciellt för 5k. Gamers Nexus släppte ett test idag där det visar sig att ett överklockat Vega 56 var exakt lika snabbt som ett stock Vega 64 så för 5k kanske du istället borde sikta på ett 3e parts 56?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.