Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Någon annan som fått problem med svart skärm? När man kör någon last, exempelvis spel, blir skärmen svart med "No signal" men datorn är fortfarande igång och jag får fortfarande ljud från datorn.

Hade detta problem när kortet var ganska nytt men det löste sig med DDU och någon stabil drivrutin (2018), men det har börjat inträffa på nytt igen.

När jag väl fått svart skärm kommer jag få det igen inom någon minut av spel/last. Enda jag kan göra är att rensa drivrutinen med DDU och installera ny drivrutin, då brukar det hålla i 1-3 dagar tills det inträffar igen. Alla temperaturer är låga, <70 grader på HBM och core.

Det jobbiga är ju att det började inträffa på nytt ~2-3 veckor efter att jag bytt kylpasta på kortet, vilket behövdes då temperaturerna var åt helvete med strix-kortet. Vet inte om det har med saken att göra? Temperaturerna är betydligt lägre efter bytet. Jag tycker dock att det är konstigt att rensning av drivrutiner hjälper ett tag, då borde det inte vara något fysiskt fel med kortet kan man tycka.

Någon som upplevt liknande och lyckats lösa det?

Uppdatering gällande det här problemet: Jag märkte att jag hade en extra PCI-e-kabel i datorn som bara hängde där och kom på då hur jag löste problemet förut. Istället för att använda 1 kabel till 2x8 PCI-e-kontakterna på grafikkortet så använder jag 2 kablar, 1 kabel per 8-stiftskontakt.
Troligtvis något knas med kabeln. Har inte testat att enbart köra med andra kabeln men kan vara värt att prova.

Har kört på nu i över en vecka utan att krascha. Skönt att det inte var kortet det var fel på

Hoppas den här infon hjälper någon annan som stött på samma problem ifall dom läser det här.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

För er som har problem med random reboots o black screens, testa radeon pro driversen. De löste problemen för mig med mitt Vega 64. Testade ALLT innan.