bytt skärm, desktopikoner flyttas efter jag trycker av/på skärmen.

Permalänk
Medlem

bytt skärm, desktopikoner flyttas efter jag trycker av/på skärmen.

har bytt upp mig till en Dell U2717D med 2560x1440 (haft en gammal Samsung 1920x1200).
skillnaden rent hårdvarumässigt är inte bara skärmen utan nu kör jag också via displayport (körde DVI med min gamla skärm), men har svårt att tänka mig att detta skulle ställa till med detta specifika problem.

problemet uppstår endast när jag fysiskt stänger av skärmen, inte när windows 7 låter skärmen gå i vila och jag aktiverar skärmen ifrån vila. det räcker alltså med att jag sätter alla ikoner på min desktop där jag vill ha dom, stänger av skärmen i 10 sekunder och sätter på skärmen igen. då är att antal ikoner flyttade på desktopen.
duktigt irriterande, eftersom detta aldrig hände med min gamla skärm.

jag har redan uppdaterat till den senaste drivern till grafikkortet, och installerat senaste drivern för skärmen.
är precis i tagen (denna veckan) att köpa nytt grafikkort (väntar bara på en ny PSU) och ominstallera windows på en ny SSD, men tänkte ändå passa på att fråga nu ifall det finns någon som råkat ut för samma skumma problem ?

ha de gött
/m

p.s.
postar detta under "Stationära datorer", eftersom det känns mest logiskt med tanke på att all annan hårdvara är densamma som innan problemet uppstod. mods får gärna flytta till "rätt kategori" om det skulle hjälpa att finna lösningen på ett bättre/snabbare sätt.

Permalänk
Medlem

@Tolvan:
Kontrollera så att inte "Align icons to grid" är aktivt.
Ibland aktiveras detta igen, även om man stängt av det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

... nu kör jag också via displayport (körde DVI med min gamla skärm), men har svårt att tänka mig att detta skulle ställa till med detta specifika problem.

Det beror nog faktiskt just på detta, se denna Microsoft-sida. Du kan testa denna lösning och se om det hjälper dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Tolvan:
Kontrollera så att inte "Align icons to grid" är aktivt.
Ibland aktiveras detta igen, även om man stängt av det.

jodå, visst är det aktivt, men det var det förut också så det är inte detta som ställer till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror nog faktiskt just på detta, se denna Microsoft-sida. Du kan testa denna lösning och se om det hjälper dig.

jo, det påminner väldigt mycket om just detta problemet. "tyvärr" har skärmen inte DVI, annars hade jag nog kört det redan. ska testa med en DVI - HDMI kabel jag har liggandes. är osäker på om jag har en "red" HDMI kabel lös och ledig nånstans, får kika i gömmorna.

att göra som det rekommenderas (att låta skärmen stå på och låta windows bara dimma ner skärmen) verkar lite tossigt eftertsom jag ibland vill kunna stänga av skärmen "just nu i denna sekund", inte vänta i 15 minuter som jag satt inställningen till i windows.

ska se om byte av kablarna gör skillnaden, kan alltid hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

ska testa med en DVI - HDMI kabel jag har liggandes. är osäker på om jag har en "red" HDMI kabel lös och ledig nånstans, får kika i gömmorna.

Det kommer inte fungera, en DVI-HDMI-kabel klarar max 1920x1200@60Hz. Det skulle i teorin fungera med en HDMI-till-DVI-DL-konverterare, men senast jag kollade existerade inga såna. Den enda praktiska lösningen är nog tyvärr att lösa det via mjukvaran, t.ex. genom att ändra i registret som det står på den andra sidan jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kommer inte fungera, en DVI-HDMI-kabel klarar max 1920x1200@60Hz. Det skulle i teorin fungera med en HDMI-till-DVI-DL-konverterare, men senast jag kollade existerade inga såna. Den enda praktiska lösningen är nog tyvärr att lösa det via mjukvaran, t.ex. genom att ändra i registret som det står på den andra sidan jag länkade.

mmm... tänkte precis fråga dig ifall du sett vart jag lagt den där gamla DVI-HDMI kabeln, jag hittar den inte just nu...

tror det blir ju till att köra HDMI eller DP ändå. jag skulle föredragit DP här eftersom jag sett just samma problem med desktopikonerna i min andra dator, en HTPC som jag kör över HDMI till min "tv" skärm.

ska söka vidare, nu vet jag ju iallafall vart det lutar åt så att jag kan antingen utesluta felsökning och en massa huvudbry, eller antingen lära mig att leva med att låta windows dimma ner skärmen.

halvt om halvt OT :
i nån gammal version av antingen mac os 9 eller mac os x (runt typ sisådär 15-20 år sedan) så kunde man liksom "tvinga" systemet att låta skärmen gå i vila direkt genom att välja några "hotspots", t.ex. ett av de fyra hörnen på skärmen, så att när du ställer muspekaren i just det hörnet i typ 5-10 sekunder, så tvingas skärmen i vila direkt.
är det någon klocka som ringer, något som du känner igen ?
ska snoka runt lite kring detta...

edit : det är inte mitt nya grafikkort som kommer sakna DVI, det är ju min nya skärm som saknar DVI...
hittade detta på wikipedia om just DVI dual link (https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface), så jag funderar på om jag skulle försöka leta upp en dual link DVI-DP kabel bara för att testa... tror det kommer bli dyrt, om det ens finns (som du skrev).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

i nån gammal version av antingen mac os 9 eller mac os x (runt typ sisådär 15-20 år sedan) så kunde man liksom "tvinga" systemet att låta skärmen gå i vila direkt genom att välja några "hotspots", t.ex. ett av de fyra hörnen på skärmen, så att när du ställer muspekaren i just det hörnet i typ 5-10 sekunder, så tvingas skärmen i vila direkt.
är det någon klocka som ringer, något som du känner igen ?

Nej, jag kör Linux, där kan man enkelt styra skärmen med xset om man så vill. Jag hade lite samma problem där att fönstren på min ena skärm flyttades till den andra skärmen om jag stängde av en av dem, men det löste jag genom att bara konfigurera skärmarna som alltid anslutna. Hur man gör det i andra OS har jag däremot ingen aning om.

Skrivet av Tolvan:

... så jag funderar på om jag skulle försöka leta upp en dual link DVI-DP kabel bara för att testa... tror det kommer bli dyrt, om det ens finns (som du skrev).

Det finns DP-till-DVI-DL, kostar en bit över tusenlappen för en sån. En DVI-DL-till-DP har jag däremot aldrig sett, marknaden för en sån är nog för liten gissar jag.

Permalänk
Medlem

@perost:

Tack! Läste denna tråden du tipsade om eftersom jag också lider av detta. Ett tips som står i den tråden är utöver regedit hacket sätta i en HDMI-kabel samtidigt som displayport-kabeln. På så sätt lurar man datorn att skärmen fortfarande är på. Helt sjukt att MS inte försöker fixa detta problem!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

tror jag fick till det.
nu när jag stänger av skärmen (kopplad via DP) och startar den igen så håller sig ikonerna i schack som dom ska.
tricket var att köra fulhacket via regedit som Perost postade, och som också löste det för Lagers

hoppas det håller sig problemfritt numera och tusen tack för hjälpen

/m

Permalänk
Medlem

@Tolvan: Bara Regedit funkade inte superbra för mig, men nu har jag med en displayport-kabel och en hdmikabel lyckats få det att funka (hoppas jag) och sedan en extra skärm på DVI. Fick dubbla skärmen med dubbla kablar men "kopplade bort" den ena i skärminställningarna. Hoppas verkligen detta fungerar nu

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers
jo jag hoppas verkligen det håller sig i skinnet efter hacket i regedit.

OT :
kan förresten tipsa om ett litet tredjepart program som jag hittade när jag gick till windows 7 ifrån windows xp (typ 800 år sedan alltså).
mitt problem då var att jag hade satt alla fönster i windows explorer att poppa upp precis där jag vill ha dom etc. i windows 7 så dog denna funktionen helt så att du fönstret du öppnar hamnar på samma ställe som du stängde ner det sista fönstret... något irriterande för mig som har flera fönster öppna i windows explorer samtidigt.
lösning heter WindowManager ifrån företaget Desksoft. dom gör en massa olika små nyttiga program men jag fastnade endast för WindowManager. en lifetime licens som gäller för alla versioner i evig framtid kostar typ 100 spänn.
absolut värt att kolla in deras grejer - www.desksoft.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

jag har redan uppdaterat till den senaste drivern till grafikkortet, och installerat senaste drivern för skärmen.
är precis i tagen (denna veckan) att köpa nytt grafikkort (väntar bara på en ny PSU) och ominstallera windows på en ny SSD, men tänkte ändå passa på att fråga nu ifall det finns någon som råkat ut för samma skumma problem ?

Nästa gång du vill utesluta buggiga saker i Windows så behöver du åtminstone avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar. Om man bara uppdatera eller installerar ovanpå den nuvarande så blir det buggiga ofta kvar nånstans.

DDU har jag sett andra rekommendera i forumet för att få bort gamla grafik drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nästa gång du vill utesluta buggiga saker i Windows så behöver du åtminstone avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar. Om man bara uppdatera eller installerar ovanpå den nuvarande så blir det buggiga ofta kvar nånstans.

DDU har jag sett andra rekompenseras i forumet för att få bort gamla grafik drivrutiner.

tackar, ska kolla in det.

Permalänk
Medlem

@Tolvan: Kanske att jag fick det att funka, men tillsammans med en sak som jag upptäckt. När man kommer tillbaka och sätter igång monitorerna så ska man se till att inte röra musen eller tangentbordet innan de har gått igång.

Laddade ner Windows Manager och ska prova. Alltid kul att prova nya program.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

märkte imorse att några av ikonerna hade flyttat på sig igen, men inte alla ikoner som hade flyttats runt innan jag gjorde ändringen i regedit. regedit verkar vara ett steg i rätt riktning, ska bara se över några andra saker som kanske påverkar, t.ex. långa namn på mapparna som ligger på desktop etc...

tror egentligen inte det kommer göra någon skillnad att döpa om mapparna till kortare namn, men... det var just alla mappar som hade långt namn som stökade till det, efter jag hade fixat i regedit så var det bara några av dessa med långt namn. t.ex. två rader i namnet på ikonen verkar klara sig, medans tre rader med namn på ikonern verkar flytta runt de andra ikonerna...

efter regedit så var det inte fullt lika många mappar som flyttades runt, så vi får se om problemet kvarstår efter nyinstallation av windows på den nya SSDn, och med ett nytt grafikkort. (jag har ett gammalt AMD 7950 idag, kommer landa på ett GTX 1080, eller ett GTX 1080 Ti.)

@Lagers
kul att du ville testa WindowManager. den behöver några extra tricks i inställningarna som inte är default, så om du bestämmer dig för att satsa på den under längre tid, hojta till för tips å tricks

Permalänk
Medlem

@Tolvan: Ja, windows verkar vara lite skumt när det gäller vissa saker. man får liksom leva med att ikoner flyttar på sig, fönster ändrar storlek vid nedsläckning och andra konstiga saker.

Hör av mig om det strular med Windows manager

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact