Svarar du på samtal från dolda nummer?

Permalänk
Medlem

Svarar du på samtal från dolda nummer?

Hej!

Blev nyss uppringd från ett dolt nummer och innan jag hann svara så slutade det ringa. Nu i efterhand har jag börjat fundera ifall jag verkligen skulle ha svarat eller ej om jag haft mobilen i handen. Å ena sidan är jag väldigt nyfiken på vem som ringt nu under denna fina söndagskväll, å andra sidan så känns det dumt att svara på okända/dolda telefonnr då man har gjort det tidigare och fått prata med "Microsoft Customer Service", jobbiga telefonförsäljare m.fl.

Kort och gott: Svarar du på inkommande samtal från dolda nummer? Varför/varför inte?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Har tyvärr byggt upp en reflex som svarar innan jag ens kan se vem som ringer. Den har suttit sen hemtelefonen.

Man märker av det även hos folk som alltid introducerar med "Tja det är [namn]" som är sånna som svarar på dolda nummer.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Hej!

Blev nyss uppringd från ett dolt nummer och innan jag hann svara så slutade det ringa. Nu i efterhand har jag börjat fundera ifall jag verkligen skulle ha svarat eller ej om jag haft mobilen i handen. Å ena sidan är jag väldigt nyfiken på vem som ringt nu under denna fina söndagskväll, å andra sidan så känns det dumt att svara på okända/dolda telefonnr då man har gjort det tidigare och fått prata med "Microsoft Customer Service", jobbiga telefonförsäljare m.fl.

Kort och gott: Svarar du på inkommande samtal från dolda nummer? Varför/varför inte?

Svarade nej. Jag svarar inte på skyddade / hemliga nummer, för då är det min arbetsgivarens bemanningscentrum som ringer för att beordra in mig. Som del i en småbarnsfamilj är man inte sugen på det. Skäl för uppsägning att säga nej till inbeordring, men svarar man inte så är det inte mycket dom kan göra.

Permalänk
Medlem

Om dom inte vill berätta vem dom är varför då ens svara.

Väldigt sällan jag svarar på dolda nummer.
Om inte så att jag har fått reda på i förväg att nån kommer ringa mig från dolt nummer.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Har jag t.ex ring min lokala vårdcentral och bett att bli uppringd istället för att stå i telefonkö så brukar jag svara om det ringer från dolt nummer. Men i övrigt gör jag inte det.

Permalänk
Medlem

Svarar aldrig på okända nummer, googlar numret så fort jag kan. Ibland medan det ringer. Ser jag att det är någon relevant som ringer så svarar jag eller ringer upp.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag svarar på allt, men ringer aldrig upp. När jag svarar säger jag alltid mitt namn, "Jimmy", sen om det är någon försäljare så lägger jag bara på, utan något mer ord. Är det en sån som lägger på direkt så ringer jag inte upp.

Tycker det är intressant med folk som inte svarar på "nummer de inte känner igen", speciellt i mitt yrke då jag åker runt och installerar vitvaror och då ger folk fan i att svara när man ringer pga de inte känner igen ens nummer. Liksom, ska ni ha grejerna eller inte? Puckon.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ja 8-17 då det kan vara vårdcentral eller tandläkare som ringer.

Permalänk
Medlem

Svarar på alla samtal men ringer inte upp om jag inte vet att någor är på g. Eventuellt slår jag upp numret innan jag ringer tillbaka. Är det en säljare så ber jag vänligen men bestämt de att stryks mig från sin lista, får aldrig samtal av samma bolag igen.

Permalänk
Medlem

Inte på kvällar och helger.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

om jag väntar samtal från något som använder dolt nummer så gör jag det, annars aldrig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Svarar aldrig på dolda nummer och väldigt sällan på oregistrerade nummer.

Tjänstetelefon så 99% av samtalen är telefonförsäljare m.m

Permalänk
Medlem

Om jag väntar på ett samtal från t ex VC, någon kundtjänst eller dylikt så svarar jag, annars inte. Svarar aldrig på 08 eller 075 eller dylikt heller, är bara call centers.

Permalänk
Medlem

Väntar jag samtal från något viktigt så ja, annars absolut aldrig.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Svarar aldrig på dolda nummer vilket blev jävligt bökigt för någon vecka sedan när DHL kom och skulle lämna ett paket från Kina. Ugh!

Permalänk
Hedersmedlem

Nummer jag inte känner igen svarar jag inte på. Jag googlar på dem i efterhand och i 99% av fallen får man upp telefonförsäljare och då blockerar jag de numrena så att de inte kan ringa igen. Dolda nummer är jag mer osäker på eftersom de kan komma från jobbet men det brukar inte bli att jag svarar på dem heller. Jag tänker att om det var någon som faktiskt ville mig något viktigt kommer de antingen att försöka igen eller lämna ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Svarar på dolda nummer om jag kan.
T.ex ringer farsan från jobbet så är det dolt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Svarar aldrig om jag inte vet vem som ringer. Svara inte alltid om jag vet vem som ringer heller. Det är självklart upp till mig om jag vill svara eller inte. Det är ju MIN mobil, så jag gör det jag vill med den. Brukar normalt bara sms;a och surfa med den. Känner jag inte för att prata med någon så svarar jag inte, oavsett vem som ringer. Jag är ingen telefon-hora.

Permalänk
Medlem

Svarar enbart om jag känner igen numret eller väntar samtal.

Permalänk
Medlem

Brukade inte göra det, om jag inte väntar på ett samtal som kan komma från en växel eller dyl som kan ha dolt nr. men har sedan en tid börjat svara utan att säga något, och är det en telefonförsäljare lägger jag bara ned telefonen. De slösar säkert 30 sekunder på att försöka få svar, är inte mycket men det besparar någon ett samtal den dagen förhoppningsvis med att den säljaren var upptagen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

I jobbet så måste jag svara på alla möjliga nummer, även om vissa personer faktiskt kan blockeras när det handlar om hot och våld. Inte särskilt kul när det ringer på kvällar/nätter och ringer på dörren och folk tycker att man gjort fel saker i jobbet. De här fallen handlar om personer som inte hämtar ut delgivningar och sen funderar över varför vissa saker de äger inte är kvar på samma plats.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Svarar nog på alla som ringer mig om jag inte är upptagen. Är inte särskilt många samtal i månaden privat mest under arbetstid. Större delen av kommunikationen sköter jag via SMS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Svarar aldrig på dolda. Vågar dem inte visa sitt nummer kan det bara vara oseriösa personer. Kollar upp oreggade nummer innan jag svarar, i regel hinner truecaller visa vem det är och då blir det en block direkt om det är nått äckligt elbolag eller telemarketing.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att svara på ett dolt nummer.

Permalänk
Medlem

Ja, annars kommer jag inte kunna sluta fundera på vem som ringde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag svarar i regel aldrig på dolda nummer. Undantaget är om jag väntar samtal. Oftast är det suspekta personer som ringer med dessa, telefonförsäljare, indisk "microsoftsupport" och annan kriminell verksamhet. Jag har inte min telefon för att en massa smutsiga lösdrivare ska ringa på den hela tiden. Svarar bara kända nummer och skulle någon vettig ringa med dolt nummer och jag inte svarar så kommer de ju skicka ett SMS.

Tyvärr missbrukar telefonförsäljarna allt de kan och när de idag oftast ringer från mobilnummer som ser ut att tillhöra privatpersoner så kollar jag alltid nummret innan jag svarar, såvida jag nu inte väntar samtal då.

Sedan hör jag till den skara som inte använder telefonen till att ringa egentligen. Är ju mer med människor som inte kan eller vill använda andra kontaktvägar mest. Trist att telefonförsäljarna ska satsa så hårt på att förstöra telefonin, finns trots allt många som är beroende av denna kommunikationsväg. Tänker framförallt på pensionärer som förmodligen bör få bättre kommunikationsmöjligheter med de som de behöver ha kontakt med. Skype med närstående, hemtjänst och vad det nu är vore nog en bättre lösning bara det egentligen.

Jobbtelefonen svarar jag motvilligt i, då jag inte gillar att prata i telefon med främlingar, men oftast är det relevanta samtal. Telefonförsäljarna har inte lyckats hitta mitt nummer ännu men har kollegor som får "supportsamtal" från Indien så är bara en tidsfråga troligen...

Permalänk
Medlem

Svarade nej, men vet jag att t.ex vårdcentralen ska ringa mig under dagen svarar jag.

Om det är ett viktigt samtal får dom helt enkelt lämna ett meddelande

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Inaktiv

Alltför många damer som ringer till mig med dolt nummer och säger att de akut just nu behöver ha en snabbis, men när jag väl besöker dem så finner jag inget fel alls på datorn och den fungerar hur bra som helst...

Nå många Måste svara på alla som ringer, då det kan vara en kund eller något. Och vissa genom olika växlar får dolda telefonnummer. Sedan visst skulle man kunna särskilja ens privat och arbetstelefonen, men är det min privata så svarar jag ibland utan att säga vem jag är utan frågar bara vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Svarar aldrig på dolda nummer vilket blev jävligt bökigt för någon vecka sedan när DHL kom och skulle lämna ett paket från Kina. Ugh!

Intresant. DHL ringde mig i onsdag, o då ringde dem inte från dolt nummer, utan visade ett nummer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Svarar inte på dolda eller okända nummer så länge jag inte väntar samtal.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient