Permalänk
Medlem

Data Caps på fiber i NordAmerika?

Läste denna artikel och höll på att ramla av stolen. https://broadbandnow.com/internet-providers-with-data-caps
Datatak på fast uppkoppling och inte bara mobil? Inte bra på engelska men tror de menar detta. Något som är på väg till Sverige? I så fall gråter jag.

edit; trodde det var i USA men var visst i Canada, Nordamerikas Norge.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Läste denna artikel och höll på att ramla av stolen. https://broadbandnow.com/internet-providers-with-data-caps
Datatak på fast uppkoppling och inte bara mobil? Inte bra på engelska men tror de menar detta. Något som är på väg till Sverige? I så fall gråter jag.

De har haft det länge i USA även på adsl.

Permalänk
Medlem

Så de har det i USA och inte bara i Canada?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Haha folk kommer göra uppror om något sånt skit skulle komma till Sverige.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Så de har det i USA och inte bara i Canada?

Även Australien kör med begränsad data i stor utsträckning.

Permalänk
Medlem

Liknande saker har ju funnits åtminstone tidigare i Sverige med.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/297139-nerladdnings-gra...

Riktigt tråkigt för dom som hade det! Men själv hade jag BBB och hade fritt mot både AC-Net och det riktiga internet på den tiden

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt, har haft kontakt med diverse amerikaner över IRC över åren där det blivit talat om allt mellan himmel och jord, data caps på fasta förbindelser är en av dem.

Vad jag förstår har det blivit lite bättre på senare år men beror mycket på leverantören men det är ofta betydligt dyrare om det är obegränsad.

Vet inte vad läget är idag men Comcast där borta är generellt hatad med sina konstiga policys (ungefär som Sveriges Telia som finns överallt fast 100 ggr värre) och åtminstone förut hade de tror jag 250GB eller 300GB cap/mån även med fiber och man fick betala riktigt mycket om man översteg det. Man kan ju inte annat än skratta/gråta.

Tror det säkert finns många i Sverige som inte förstår hur snabbt och billigt och obegränsat bredband är i Sverige, förutom Finland som kanske har generösast data caps/pris vad gäller 4G mobilnätsanslutningar (dock ligger ganska långt efter i utbudet av fasta Fiber 100 ~ 1Gbit anslutningar prismässigt och popularitsmässigt så väldigt många kör ju 4G också som hemmanät här som är säkert klart vanligast idag då det blir obegränsat efter en viss summa som är ungefär i nivån med 10/10 fiber i månadskostnad). Bara sen Japan, Taiwan, Korea osv som har det bra ställt, dock har resten av världen börjat komma ikapp då utvecklingen stannat upp så det är förhållandevis bra ställt även i övriga europa idag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@yrfhar:
Det var intressant, men inte speciellt nytt. Det var min första fråga när jag arbetade i Kanada, bodde hos en värdfamilj om deras internet var cappad.

Ot: angående Sverige svårt att säga, det intressanta är ju att inga mobil anslutningar är cappade i Finland. Några bolag försökte en tid i Finland men Telia/Sonera erbjöd endast ocappade anslutningar, så de andra fick så lov att följa efter. Det här samtidigt som anslutningar i Sverige blev cappade.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

väldigt vanligt med databegränsningar internationellt sätt. Finns länder som exempelvis england där man än idag har caps på typ 30GB per månad.
Att vi har fri trafik i Sverige idag skall vi till stor del tacka televerket/skanova för som byggt upp ett nät som operatörer kan köpa kapacitet i billigt

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

BBB hade caps på 300 GB per månad när dom lanserade 100 Mbit..
Kostade hela 895:- per månad dessutom...

Men det var år 2004...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Men vi kan nog tacka BBB för att vi inte har någon datacap.
På uppringt och ISDN så fick man ju betala per minut och Telia tjänade multum på detta.
När ADSL kom så ville Telia införa det men BBB med Jonas Birgersson i spetsen satte stopp för detta genom att erbjuda unlimited ADSL.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Men vi kan nog tacka BBB för att vi inte har någon datacap.
På uppringt och ISDN så fick man ju betala per minut och Telia tjänade multum på detta.
När ADSL kom så ville Telia införa det men BBB med Jonas Birgersson i spetsen satte stopp för detta genom att erbjuda unlimited ADSL.

Njaa. Det var väl liknande prissättning på isdn överallt va? Isdn var samma som alla äldre modemtyper där linan var upptagen och man betalade för användandet.
Adls var byggt annorlunda med möjlighet till konstant uppkoppling utan att täcka telelinjen så ändringen berodde väl rätt mycket på tekniken. Eller var bredbandsbolaget verkligen ensamma om fast pris när adsl kom? Nää?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
När det började införa snabbare hastighet är uppringt modem, först var det ethernet och kabel och senare ADSL, så var det väldigt mycket snack om det att det skulle tas betalt per överförd datamängd.
Telia försökte få med sig det övriga operatörerna på detta med BBB var då stenhårt emot det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Men vi kan nog tacka BBB för att vi inte har någon datacap.
På uppringt och ISDN så fick man ju betala per minut och Telia tjänade multum på detta.
När ADSL kom så ville Telia införa det men BBB med Jonas Birgersson i spetsen satte stopp för detta genom att erbjuda unlimited ADSL.

OT: vart tog Bredbands-jesus vägen egentligen? Jag tror inte jag har hört något om eller av honom på 12-13-14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Det var väl liknande prissättning på isdn överallt va? Isdn var samma som alla äldre modemtyper där linan var upptagen och man betalade för användandet.
Adls var byggt annorlunda med möjlighet till konstant uppkoppling utan att täcka telelinjen så ändringen berodde väl rätt mycket på tekniken. Eller var bredbandsbolaget verkligen ensamma om fast pris när adsl kom? Nää?

Skickades från m.sweclockers.com

I Norge var det 2 linjer inn till hushållen som hadde ISDN, så om man bara använde en linje till datorn var inte telefonen upptagen. Man kunde också köre bundling på linjene, så att man fick 64 + 64 kbit linje. Kostade då dubbelt upp pr minut vid bundling. Hög hastighet i Nord Norge på den tiden

Fast jag tror Sverige hoppade över ISDN och gick rakt till fiber från analog telefon linje?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

OT: vart tog Bredbands-jesus vägen egentligen? Jag tror inte jag har hört något om eller av honom på 12-13-14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Han sitter bland annat med i styrelsen för Via Europa och Labs2, det är några exempel på vad han gör idag.

Här har du hela hans engagemang gällande företag här: https://www.ratsit.se/19711121-Carl_Jonas_Birgersson_Lund/F_O...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I Norge var det 2 linjer inn till hushållen som hadde ISDN, så om man bara använde en linje till datorn var inte telefonen upptagen. Man kunde också köre bundling på linjene, så att man fick 64 + 64 kbit linje. Kostade då dubbelt upp pr minut vid bundling. Hög hastighet i Nord Norge på den tiden

Fast jag tror Sverige hoppade över ISDN och gick rakt till fiber från analog telefon linje?

Nejdå, det fanns ISDN här också. Min far skaffade det i slutet på 90-talet någon gång, det var rena överljudshastigheten jämfört med vanliga 28,8k-modem. Man kopplade också upp sig på någon sekund, det minns jag att jag tyckte var väldigt smidigt.

Innan fiberutbyggnaden tog fart på allvar för 10-12 år sedan var det ADSL som gällde även i städerna, numera är det väl bara den glesaste glesbygden som fortfarande använder det.

Första gången jag hade fiber i bostaden var när jag flyttade in hos Göteborgs studentbostäder 2001, då jäklar gick det undan!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Han sitter bland annat med i styrelsen för Via Europa och Labs2, det är några exempel på vad han gör idag.

Här har du hela hans engagemang gällande företag här: https://www.ratsit.se/19711121-Carl_Jonas_Birgersson_Lund/F_O...

Det var inte riktigt så jag menade, att han är kvar i branschen förvånar mig inte men han gick från att vara fixstjärna på tidningarnas förstasida till att bli nästan helt anonym. När man googlar på hans namn får knappt upp några moderna tidningsartiklar om honom, det är bara några stycken de senaste året.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det var inte riktigt så jag menade, att han är kvar i branschen förvånar mig inte men han gick från att vara fixstjärna på tidningarnas förstasida till att bli nästan helt anonym. När man googlar på hans namn får knappt upp några moderna tidningsartiklar om honom, det är bara några stycken de senaste året.

ah, var det så du menade. Inte alltid så bra att läsa forumet och svara när man är trött

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roosterx:

I Norge var det 2 linjer inn till hushållen som hadde ISDN, så om man bara använde en linje till datorn var inte telefonen upptagen. Man kunde också köre bundling på linjene, så att man fick 64 + 64 kbit linje. Kostade då dubbelt upp pr minut vid bundling. Hög hastighet i Nord Norge på den tiden

Fast jag tror Sverige hoppade över ISDN och gick rakt till fiber från analog telefon linje?

Nä då. ISDN fanns även i Sverige. Genomslaget var väl inte direkt massivt i stugorna på grund av priset som jag minns dwt. Mwn det var inte så ovanligt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade ISDN på 90 talet.
Den kopplade upp med 64Kbit på ena linan och sedan kom den andra igång vid behov.
2x64 bit var helt fantastiskt.
Priset var inte lika roligt, snittade på 4 tusen i månaden.

Lyckades få fiber 2004, nästan 100 gånger snabbare till en bråkdel av priset.
Kostade 45 tusen men betalade sig snabbt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I Norge var det 2 linjer inn till hushållen som hadde ISDN, så om man bara använde en linje till datorn var inte telefonen upptagen. Man kunde också köre bundling på linjene, så att man fick 64 + 64 kbit linje. Kostade då dubbelt upp pr minut vid bundling. Hög hastighet i Nord Norge på den tiden

Fast jag tror Sverige hoppade över ISDN och gick rakt till fiber från analog telefon linje?

Jag bodde i/på Hamar på den tiden. Hade ISDN fastpris, antingen 1 linje i 8 timmar/dygn eller båda i 4. Vill minnas att vi betalade NOK 495,-/mån för det nöjet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

numera är det väl bara den glesaste glesbygden som fortfarande använder det.

2/3 är den senaste siffran jag sett, så lite mer än urskogen som inte har tillgång till fiber än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

2/3 är den senaste siffran jag sett, så lite mer än urskogen som inte har tillgång till fiber än.

Där ser man, det är så stor andel fortfarande alltså...

Edit: hittade www.bredbandskartan.se från PTS som bygger på data från oktober 2016 och om man tittar på siffrorna bakom (http://statistik.pts.se/bredband/) så hade ganska precis 2/3 tillgång till internet via fiber (66,39%) och 93,25% möjlighet till ADSL.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Där ser man, det är så stor andel fortfarande alltså...

Det var från 2016, men det lär vara rätt stor del fortfarande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tar bort citat, 3a på pucken

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

ISDN har fram till helt nyligen funnits i olika former. Den vanligaste formen för småföretag, men även för tekniknördar, var den vanliga 2-kanaliga varianten. För företag med telefonväxlar har det inte varit helt ovanligt (eller nästintill bara) med Telia ISDN Multi. Upp till 30 kanaler för att hantera inkommande och utgående samtal i större växlar.

Gällande BBB och historia så har Birgersson varit en frisk fläkt i starten för bredband i Sverige. Men man kan nog med lite besinning i efterhand, konstatera att det han gjorde var att föra framåt i första hand utbyggnaden av bredband.

För BBB i sig så har väl inte deras marknad varit guld och gröna skogar. Idag när BBB är = Telenor så finns det väl lite styrka bakom bolaget. Men man hade i egen regi ganska tufft att slå sig fram. Så Birgerson har nog varit mycket bra för hela telecomsektorn.

Men BBB nja... Under flera år byggde man storskaligt och de fastighetsägare som var stora kunder var de som äger miljonprogramsbestånd runt om i landet. Man byggde storskaligt för att nå många lägenheter på kort tid. Snabbt bredband skulle ge attraktion till områden med låg status.

Men intäkterna dröjde, då köpkraften i regel inte avspeglar riksgenomsnittet i dessa områden. Så man kunde vara glad om det blev en anslutningsgrad på 15-20% av alla installerade uttag. På 100.000 uttag är det ganska stor börda med 80.000 uttag som inte gav något klirr i kassan.

Under de värsta perioderna fick t.o.m. vissa kommuner (fastighetsägare) gå i god för svartfiberhyran till de stora aktörerna, då BBB på många håll haft kniven mot strupen att få hyra transportfiber fram till områden, då man helt enkelt inte kunnat visa att man var kreditvärdiga.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.