Fabriksåterställa en av mina hdiskar?

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställa en av mina hdiskar?

Tjenare, när jag installerade windows 10 på min nya ssd disk idag så vill jag givetvis ha tillgång till mina bilder på gamla hdiskarna. Problemet började med att jag inte hade behörighet för vissa bilder osv på den gamla hdisken som sitter i och istället för att ta itu med det problemet så bootade jag bara på min gamla å sparade allt på ett usb minne. de jag tänker på nu är ifall jag på något sätt boota på min ssd disk ( primär ) och därifrån fabriksåterställa den andra hdisken så den är helt tom och jag har full behörighet? tackar för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter är nog att Formatera din HDD. Men hade du inte saker på den som du vill spara?
Om inte, kan du formatera från diskhanteraren. Eller ladda ner något tredjepartsprogram om du inte vill göra med Windows funktion av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Zero Cool: Okej, jo jag har en del bilder men som sagt att jag inte har någon behörighet för vissa filer på mappen så sket jag i de problemet och rebootade på min gamla hdd och överför bilderna till ett usb
så när jag väll är inne på min ssd igen så kan jag bara föra över bilderna till datorn. de jag vill göra nu är att bara fabriksåterställa hela gamla hdisken

Permalänk
Medlem

@pyrekks: Jag tycker du först bör testa om det går att boota nya Windows 10 installationen utan några andra hårddiskar inkopplade.

Om du har kopplat din SSD som har nya Windows 10 installationen på första SATA porten (SATA 0 eller 1) på moderkortet så bör den vara första boot enhet.

Om detta fungerar så kan du koppla in din gamla systemdisk och ta bort alla partitioner i Diskhantering genom att högerklicka på alla partitioner och välj Ta bort volym, skapa sedan en Ny enkel volym som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Diskhantering öppnar du enklast i Windows 10 genom att högerklicka på windows start längst nere till vänster på skrivbordet (bildskärmen) och välja Diskhantering.

Edit: Du kan även öppna Diskhantering genom att skriva in diskmgmt.msc i sök nere till vänster på skrivbordet, det fungerar för alla språk versioner.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Tackar för svar! löste problemet helt, så friskt med hela rena hdiskar