Plex ändrar användarvillkoren

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Helt jävla sjukt....
Köpte lifetime för 5+ år sen. Och har överlag varit väldigt nöjd med tjänsten och hur den fungerat.

Men det här var droppen... Hur f*n tänker man när man beslutar om saker som dessa, nu när det är väldigt aktuellt med den egna indivivdens privacy.

Blir att dra igång en Emby container på docker host för att så om det kan vara värt att gå över.

Lifetime är aldrig bra, man vet aldrig vad som händer med företag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Lifetime är aldrig bra, man vet aldrig vad som händer med företag.

beror ju på, jag köpte lifetime innan de höjde priset, och om jag istället för att ha köpt lifetime då köpt per månad så hade det varit mycket dyrare fram till idag.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Låter som en superenkel lösning. Men om jag lägger in detta borde jag ju komma till min lokala webbserver om jag försöker surfa till metrics.plex.tv? Kommer fotfarande till en plex-sida. Antar att jag gjort något fel, men det finns ju inte så många sätt man kan fylla i hots-filen... tips?

Ja det borde du. Hur har du ändrat hostfilen? Är det en windows server? I sådant fall behöver du köra en ipconfig /flushdns i mellan att du ändrat alternativt vänta på att DNS cachen ändras.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Folk måste ta av sig Foliehattarna !!!

Om Plex skulle dela info som skulle t.ex. sätta dit pirater (99% av användarna) så skulle Plex döda sitt eget företag och namn. Troligen mera sanolikt att dom vill ha ett hum om vad du kollar på så du kan få relevant reklam. Lite som Google gör

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Jag känner ju här om det är något som jag vill dela med mig så gör jag det på Facebook eller Google.

Sen så undra man lite varför dom vill samla in info om oss använder vad tjäna dom på det undra man det kostar ju pengar för dom att spara dessa data.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Som tidigare skriver. Köpte lifetime för bra länge sen då priserna var mycket lägre än idag.
Produkten jag köpte då hade inte dessa "lull lull" tillägg med kanaler och annat skit.
Jag ville även sponsra utvecklare som skapar bra produkter.

Men nu... nu har dom börjat ta väldigt konstiga vägval som inte har gjorts förut. Och då tycker jag att som konsument ska visa företagen att detta ej är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Folk måste ta av sig Foliehattarna !!!

Om Plex skulle dela info som skulle t.ex. sätta dit pirater (99% av användarna) så skulle Plex döda sitt eget företag och namn. Troligen mera sanolikt att dom vill ha ett hum om vad du kollar på så du kan få relevant reklam. Lite som Google gör

Foliehattar? Varför inte lite sunt förnuft istället? Vad är det de ska samla in data för? Vad händer om de får en anmälan mot sig där man begär ut data om specifika användare? Troligen blir det som Trakt, d.v.s man delar ut det handlöst.

Det är dessutom ganska troligt att detta är första steget i en större plan, man vill inte bara samla in data för skojs skull.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Clint Eastwood: Vet att emby inte är alls på samma nivå som Plex tyvärr... Det är ju liksom därför man har blivit kvar vid Plex, för det har ju "alltid" (ibland kraschade dåliga updates) fungerat.

Ska sätta mig ner någon kväll och se vad kan göra i sin Pfsense och pi-hole för att stoppa detta.

Har kört Kodi i många, många år men är trött på problemen men framförallt deras ovänliga community så nu tittar jag på Plex och Emby och min uppfattning så här långt är att Emby är mycket mer flexibelt. Dessutom sparas metadata direkt i mediebiblioteket vilket gör risken mindre för ev problem, ex om man installerar om dator. Vekar vara ganska vanligt att man förlorar data när man installerar om, har själv förlorat watched markörer i olika omfattningar varje gång jag ominstallerat Kodi och dess MySQL databas. Har en kompis som kört Plex länge och han har haft ett par krascher där han förlorat metadata och fått lägga flera dagar på att hjälpa plex att få rätt på det igen.

Alla har sina för och nackdelar men för min del så ser lösningen Kodi och Emby ut att vara bästa lösningen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Ja det borde du. Hur har du ändrat hostfilen? Är det en windows server? I sådant fall behöver du köra en ipconfig /flushdns i mellan att du ändrat alternativt vänta på att DNS cachen ändras.

Ahh, tack så mycket, så enkelt var det! (Windows 10/IIS)

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Kodi klarar allt, för att streama lite lättare lågupplöst (pirat)material funkar addonet exodus bra, är man ute efter transcoding så funkar det fint att scripta med handbreak om man sitter på Linux, använder man dessutom version 18.3 och uppåt (nightly atm) kan man till och med spela Netflix etc i kodi 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Foliehattar? Varför inte lite sunt förnuft istället? Vad är det de ska samla in data för? Vad händer om de får en anmälan mot sig där man begär ut data om specifika användare? Troligen blir det som Trakt, d.v.s man delar ut det handlöst.

Det är dessutom ganska troligt att detta är första steget i en större plan, man vill inte bara samla in data för skojs skull.

Håller med här fullständigt. Tyvärr så finns det folk som tycker det är helt ok att dem inkräktar på ens privata egendom
med små små steg.
Jag fick ett mail från Sonos i förra veckan där dem förvarnade om ändrade sekretessvillkor och där dem i princip
lovade att datan dem skulle samla absolut inte skulle hamna i orätta händer förutom samarbetspartners....
Samma jävla historia varje gång sen sitter man efter ett tag med an ny hackerattack....

Sonos som jag då använder med Playbase till min tv och musik ska helt plötsligt börja med att spela in ljud
och diverse insamling av data. Wtf. Det är inte ok.

Undrar om man har rätt att lämna tillbaka produkterna om dem helt plötsligt tvingar på en sånt här
utan att man godkänner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Foliehattar? Varför inte lite sunt förnuft istället? Vad är det de ska samla in data för? Vad händer om de får en anmälan mot sig där man begär ut data om specifika användare? Troligen blir det som Trakt, d.v.s man delar ut det handlöst.

Det är dessutom ganska troligt att detta är första steget i en större plan, man vill inte bara samla in data för skojs skull.

Gratis varianten av plex kommer troligen bli reklambaserad framöver och för att få relevant reklam så byggs en "profil" på vad tittar på för filmer mm.

Google gör exakt samma sak med Youtube, Gmail och sökfunktionen. Ändå säljer dom inte ut din info till 3e part.

Skulle det komma fram att plex skulle sälja info om användare så skulle det resultera i att ingen längre skulle använda det så den risken tar dom knappast.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Gratis varianten av plex kommer troligen bli reklambaserad framöver och för att få relevant reklam så byggs en "profil" på vad tittar på för filmer mm.

Google gör exakt samma sak med Youtube, Gmail och sökfunktionen. Ändå säljer dom inte ut din info till 3e part.

Skulle det komma fram att plex skulle sälja info om användare så skulle det resultera i att ingen längre skulle använda det så den risken tar dom knappast.

Vet vi vad det är för information de sparar, eller antar vi bara nu? Vad är det som säger att de inte skulle kunna lagra vad dit bibliotek innehåller och vad händer om "någon" begär ut informationen i upphovsrätts syfte? Oavsett om det är olagligt eller lagligt bibliotek.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Lasse Laserman:

Vad har folk på sina Plex-servrar egentligen? Köper ni DVD:er och Blu-Ray och rippar? Verkar väldigt omständligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så gör jag. Går rätt smidigt ändå med rätt programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vet vi vad det är för information de sparar, eller antar vi bara nu? Vad är det som säger att de inte skulle kunna lagra vad dit bibliotek innehåller och vad händer om "någon" begär ut informationen i upphovsrätts syfte? Oavsett om det är olagligt eller lagligt bibliotek.

Ingen vet ju exakt.
Du vet inte vad google sparar, du vet inte vad apple sparar så varför ska man noja över just Plex ?

Skulle dom på något sätt riskera användarna så skulle det vara självmord, ingen skulle använda tjänsten mera

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ingen vet ju exakt.
Du vet inte vad google sparar, du vet inte vad apple sparar så varför ska man noja över just Plex ?

Skulle dom på något sätt riskera användarna så skulle det vara självmord, ingen skulle använda tjänsten mera

De flesta som använder plex har troligen olaglig data, de få som inte har det behöver bara fundera på om man är öppen för att ens vanor och liknande loggas men det gör som du säger massor med andra tjänster redan, ex Google, Facebook m,fl. Men om du sitter med olaglig data i Plex och de får en dom om att lämna ut all information om just dig, då lär de också gör det precis som våra ISP:er har blivit tvingande att göra. Nu har jag inte läst Plex avtal då det inte berör mig men Trakt säger mer eller mindre att de lämnar ut all information om lagen kräver det.

Lagrar man dock inte data så finns det inte häller någon data att skicka ut.

Man kan fråga sig varför just Plex behöver samla in data? Emby och Kodi gör ju inte det och Plex har inte häller gjort det tidigare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Ja det är bra, du jämför äpplen och päron dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

https://www.idg.se/2.1085/1.687585/smarta-prylar-sonos

Som sagt, många fler som är inne på samma spår som jag och vissa andra här i tråden.

Riktigt frustrerande att användaravtal ändras i efterhand när man sitter i en rävsax efter att redan ha betalt...

Tycker som sagt återigen att många av dessa tilltag borde strida mot GDPR så som jg förstått det. Ska bli intressant att se hur det påverkar i maj nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com