Intel avtäcker åttonde generationens Core – Kaby Lake Refresh för Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker åttonde generationens Core – Kaby Lake Refresh för Ultrabook

Med fyra kärnor för Ultrabook introducerar Intel åttonde generationens Core med arkitekturen Kaby Lake Refresh, som framöver får sällskap av Coffee Lake och Cannon Lake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man väl säga. Jag förvätade mig 25W quads med haswell refresh eller skylake men nu fick vi iallafall 15W quads. Äntligen någonting som faktiskt ger en ordentlig knuff i prestanda jämfört med min 5 år gamla T420 (med quadcore) Frågan är om det är värt att byta när jag bara har 2,5 år kvar av utbildningen.
Ha behovet är stort men ändå så vill jag inte skiljas från min trotjänare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag trodde att Intel satsade Coffee Lake som kommande desktop Mainstream plattform och att cannonlake skulle vara den kommande 8:de/9:de mobile/laptop plattformen? Vad är meningen med en Kaby lake refresh när Kaby Lake redan är i stort sett, en Skylake re-fresh?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Perfekt precis vad dessa ultrabooks behöver, nu blir de mer mångsidiga.
Problemet innan var att även de var små, så var man ändå tvungen att släpa med en normalstor bärbar dator i väskan hela tiden, men nu klarar sig de flesta med en ultrabook.

En ultrabook + en stationär hade varit för min del bästa jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

Åh vad bra! Då kanske vi får se bärbara datorer med 6 kärnor snart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ingen hemlighet att jag tycker att flertrådsprestanda är det viktigaste, så det här är en väldigt välkommen nyhet

Ska även bli spännande att se vad AMD hittar på på bärbart-fronten senare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På tåden med fler än 2 kärnor. Känns som denna nyhet egentligen borde ha kommit för 5 år sedan

Permalänk
Medlem

Sjukt najs att detta händer. 15W med 4 kärnor känns bra för framtiden

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Snusfri

Enligt läckor så ska 8700K kosta $380 och komma senare i höst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av THB:

Enligt läckor så ska 8700K kosta $380 och komma senare i höst.

Det blir grymt så åker 4 core ner lite pris !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter! Detta tillsammans med Thunderbolt 3 blir en mycket åtråvärd uppgradering för min del!

Skrivet av infigo:

Äntligen kan man väl säga. Jag förvätade mig 25W quads med haswell refresh eller skylake men nu fick vi iallafall 15W quads. Äntligen någonting som faktiskt ger en ordentlig knuff i prestanda jämfört med min 5 år gamla T420 (med quadcore) Frågan är om det är värt att byta när jag bara har 2,5 år kvar av utbildningen.
Ha behovet är stort men ändå så vill jag inte skiljas från min trotjänare.

Håller med dig, sitter själv och spanar in den fina X270 och funderar på att uppgradera men samtidigt så känns det inte värt då X220:an rullar på fin-fint fortfarande!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det blir grymt så åker 4 core ner lite pris !

Problemet är att all hårdvara är så dyr. Men man får hoppas de sjunker i pris.

T.ex. en skaplig Lenevo företagsdator med 16GB ram och 500GB ssd går på över 30 000kr.

Permalänk
Medlem

Om Asus nu kan uppdatera sin UX430UQ till fyra kärnor och gärna GeForce GT1030 i stället för 940MX så kan jag mycket väl vara game. Och då är min laptop ändå inte min primära dator.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket goda nyheter! Detta tillsammans med Thunderbolt 3 blir en mycket åtråvärd uppgradering för min del!

Håller med dig, sitter själv och spanar in den fina X270 och funderar på att uppgradera men samtidigt så känns det inte värt då X220:an rullar på fin-fint fortfarande!

Lenovos x270?

vi har x220 x230 x250 x260 x270 på jobbet. Min favorit är x230, då de smacka på USB 3. Har nu en x270, den har något konstigt problem (som Lenovo inte riktigt vill kännas vid) att fläktarna går igång i princip 10-15 sek efter start. Oavsett om jag öppnar en 4K-film eller Outlook. Jag har en i5-modell.

https://forums.lenovo.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board...

Kan vara bra att veta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Förvirrande att dom har tre olika arkitekturer i samma generation.
Svårt att veta vad man får när man köper då också.
Kanske bäst att vänta till Tiger Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket goda nyheter! Detta tillsammans med Thunderbolt 3 blir en mycket åtråvärd uppgradering för min del!

Håller med dig, sitter själv och spanar in den fina X270 och funderar på att uppgradera men samtidigt så känns det inte värt då X220:an rullar på fin-fint fortfarande!

Det är ju "bara" lite mindre än 5 månader tills ces igen och då visas ju troligen x280 upp, möjligtvis med dessa nya
Sedan är det massa retroplaner till oktober, den lanseras troligtvis med denna nya om de börjar dyka upp redan i september.
Själv har jag spenderat för mycket pengar och tid på att få min T420 till det paket det är idag, cpu,minne,diskar,usb3, skärm, bios, batteri, egpu och då vill jag inte skiljas ifrån den men samtidigt börjar den bli med åldern, 5000kr bara i tillbehör och mods.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Lenovos x270?

vi har x220 x230 x250 x260 x270 på jobbet. Min favorit är x230, då de smacka på USB 3. Har nu en x270, den har något konstigt problem (som Lenovo inte riktigt vill kännas vid) att fläktarna går igång i princip 10-15 sek efter start. Oavsett om jag öppnar en 4K-film eller Outlook. Jag har en i5-modell.

https://forums.lenovo.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board...

Kan vara bra att veta.

Ja precis!

Hm, kände inte till detta problem. Jag gillar min X220 men problemet är batteritiden samt att den blir väldigt varm och fläkten är högljudd under load. Har testat X270 och inte märkt av detta problem, kan vara ett hårdvarufel kanske som löses med ett moderkortsbyte?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Innan Tiger Lake kommer väl Silver Lake eller har det ändrats?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag trodde att Intel satsade Coffee Lake som kommande desktop Mainstream plattform och att cannonlake skulle vara den kommande 8:de/9:de mobile/laptop plattformen? Vad är meningen med en Kaby lake refresh när Kaby Lake redan är i stort sett, en Skylake re-fresh?

Jag tror att detta är en produktionsteknisk fråga. Kan vara billigare att producera Kaby Lake under Coffee Lakes första månader + att kapaciteten på den senare kanske inte är fullt utbyggd.

När man gör en shrink (Ivy Bridge och Broadwell) är kostnaden typiskt superhög i början, men även i vissa andra generationsbyten är den gamla billigare inledningsvis.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Problemet är att all hårdvara är så dyr. Men man får hoppas de sjunker i pris.

T.ex. en skaplig Lenevo företagsdator med 16GB ram och 500GB ssd går på över 30 000kr.

Mm jag kör HP Elitebook X360 atm den kostar 32k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Tycker att begreppet “arkitektur” används lite slarvigt av Sweclockers. Om man ska vara petig så tillhör både Skylake, Kaby Lake, Coffee Lake och Cannonlake alla mikroarkitekturen Skylake. Vad man gjort sedermera är lite olika produktserier men i botten är allt Skylake.

Se gärna https://en.wikipedia.org/wiki/Tick-tock_model

Permalänk
Medlem

Oh @Yoshman...
2 kärnor räcker va?

Ser du? Även Intel kan göra fler kärnor i en laptop, med samma TDP och mer prestanda, om de verkligen vill. Må 2 kärniga CPUer gå i graven snabbt...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Oh @Yoshman...
2 kärnor räcker va?

Ser du? Även Intel kan göra fler kärnor i en laptop, med samma TDP och mer prestanda, om de verkligen vill. Må 2 kärniga CPUer gå i graven snabbt...

har 2 core + 2 trådar i min X360 räcker helt perfekt till det man ska ha den till.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

har 2 core + 2 trådar i min X360 räcker helt perfekt till det man ska ha den till.

Finns de som klarar sig fint med Core2Duo på hemmadatorn också... ska du nergradera? Kan ordna delar till dig om du vill.

Något som artikeln som är länkad verkar ta upp är just att två kärniga CPUer tidigare inte klarat av tyngre jobb, något denna generation verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är ju "bara" lite mindre än 5 månader tills ces igen och då visas ju troligen x280 upp, möjligtvis med dessa nya
Sedan är det massa retroplaner till oktober, den lanseras troligtvis med denna nya om de börjar dyka upp redan i september.
Själv har jag spenderat för mycket pengar och tid på att få min T420 till det paket det är idag, cpu,minne,diskar,usb3, skärm, bios, batteri, egpu och då vill jag inte skiljas ifrån den men samtidigt börjar den bli med åldern, 5000kr bara i tillbehör och mods.

Oja, X280 kan bli väldigt intressant! Hade gärna velat se denna med en APU (Ryzen + Vega) men 15W 4c 8t Coffee Lake är inte fel det heller!

Samma här, blev en hel uppgraderingar när jag köpte datorn men nu i efterhand har jag märkt att IPS skärmen är defekt (massa pixlar som visar fel färg i olika scenarion) samt att 768p börjar bli för lite. Funderar på att göra Full HD-modden samt köpa ett nytt 9-cell batteri (mitt 6-cell har degarderat till ca 71%, helt OK efter dagligt användande sedan 2012) men problemet med värmen kvarstår.

Om din T420 fungerar som den ska och inte har några jobbiga problem så är det ju bara att fortsätta köra med den Du kan ju alltid sälja paketet för att få ihop lite till en t.ex. T470 (många som verkar väldigt nöjda med denna modell) men det verkar endast vara smärre uppgraderingar mellan denna modell och T420. Man får nog även se om man kan leva med det nya Chiclet-style tangentbordet (fungerar bra i mitt tycke men föredrar tangentbordet på T420/X220)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Oh @Yoshman...
2 kärnor räcker va?

Ser du? Även Intel kan göra fler kärnor i en laptop, med samma TDP och mer prestanda, om de verkligen vill. Må 2 kärniga CPUer gå i graven snabbt...

Jag har aldrig sagt att fler kärnor är dåligt. Min ståndpunkt är och lär förbli att fler kärnor på bekostnad av enkeltrådprestanda är en försämring för den stora massan (min huvuddator både hemma och på jobbet är därför utrustad med 15 W TDP modell med 2C/4T).

För 15 W TDP har det inte varit tekniskt rimligt med fler än 2C/4T tidigare. De varianter som tidigare finns med 4C och riktigt låg TDP har i praktiken varit långsammare än 2C, utom möjligtvis för några benchmarks.

Har varit lite fundersam till 4 kärniga 15 W modeller då vi upp till nu haft

  • låg TDP

  • hög maxturbo

  • många kärnor

där det alltid handlat om "välj två". Något har hänt på 14 nm+/++ generationen, för i detta fall ser vi modeller där man får alla tre. Tror "speed shift" är en stor förklaringen till att turbofrekvensen har dragit iväg så pass, det är också något som märks i praktiken.

i7-7600U/7660U (båda 2C/4T med 3,9 resp 4,0 GHz turbo) är i praktiken snabbare för den stora massan jämfört med 4C/8T modeller med max turbo på 3,0-3,4 GHz.

Men nu slippar man välja, 4C/8T, turbo på upp till 4,2 GHz och 15 W TDP är bara positivt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra bump! Min 2015 års macbook känns helt plötsligt uråldrig. Som en två år gammal laptop brukade kännas förr i tiden dvs. Lätt att motivera en uppgradering dessutom då After Effects fungerar sisådär på 2c4t nuförtiden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Hur är web browsers och kontorsprogram vad gäller flertrådning, månntro?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har aldrig sagt att fler kärnor är dåligt. Min ståndpunkt är och lär förbli att fler kärnor på bekostnad av enkeltrådprestanda är en försämring för den stora massan (min huvuddator både hemma och på jobbet är därför utrustad med 15 W TDP modell med 2C/4T).

För 15 W TDP har det inte varit tekniskt rimligt med fler än 2C/4T tidigare. De varianter som tidigare finns med 4C och riktigt låg TDP har i praktiken varit långsammare än 2C, utom möjligtvis för några benchmarks.

Har varit lite fundersam till 4 kärniga 15 W modeller då vi upp till nu haft

  • låg TDP

  • hög maxturbo

  • många kärnor

där det alltid handlat om "välj två". Något har hänt på 14 nm+/++ generationen, för i detta fall ser vi modeller där man får alla tre. Tror "speed shift" är en stor förklaringen till att turbofrekvensen har dragit iväg så pass, det är också något som märks i praktiken.

i7-7600U/7660U (båda 2C/4T med 3,9 resp 4,0 GHz turbo) är i praktiken snabbare för den stora massan jämfört med 4C/8T modeller med max turbo på 3,0-3,4 GHz.

Men nu slippar man välja, 4C/8T, turbo på upp till 4,2 GHz och 15 W TDP är bara positivt.

Lite här är min poäng som jag försökt banka på dig ett bra tag... att man ska inte ge upp och bara acceptera begränsningar. Intel har uppenbarligen hittat ett sätt att få det att fungera, och i rättan tid då AMD också kastar ut 4C8T cpuer till laptop. Hade de "nöjt sig", som du och en hel del andra verkar göra, så hade du inte fått denna möjlighet.

Och notera... detta är inte cannon lake... så det är extremt små förändringar. Mao... de borde kunna ha gjort detta tidigare.

Eftersom många (du inkl) verkar vilja flytta över mer och mer till bärbart så behövs ju det fortsätta att utvecklas prestanda för det, i mer än bara surf och mail. För dessa enkla uppgifter så räcker en ekorre på hjul i datorn nästan nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Hur är web browsers och kontorsprogram vad gäller flertrådning, månntro?

.

De skalar bra, men som alltid så är det för de som gör något större.
Om man i Excel gör en operation som tar 5 pikosekunder för excel att utföra, så är det irrelevant om det nu tar 4 pikosekunder.
Det intressanta är när man gör större lösningar som tar lång tid att utföra. Och Excel är superlätt att sprida stora laster på många kärnor.
Lite samma är det med webbläsare, då min mobiltelefon från 2003 kan köra de flesta. Men kör man kanske 4,8 eller 16 st skärmar samtidigt med avancerat javascript på så skalar det faktisk bra.