Permalänk
Medlem

Sparas i icloud??

Jag har lite panik för jag skickade in min iPhone på lagning, trodde det bara var att byta skärmen om den bara spruckit ytligt? Men tydligen har de skickat den till apple och jag kommer få en ny. Jag har ju icloud men minnet var fullt, och nu när jag loggar in och kollar på bilder via datorn så står det att albumet är tomt?? Även om det varit fullt ett tag borde väl det mesta vara sparat? Kan det vara något när man loggar in via datorn, att bilderna kommer om man loggar in via iPhone? Eller är det kört? Det är bilder/filmklipp sedan 2012 så det vore minst sagt lite tråkigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag har lite panik för jag skickade in min iPhone på lagning, trodde det bara var att byta skärmen om den bara spruckit ytligt? Men tydligen har de skickat den till apple och jag kommer få en ny. Jag har ju icloud men minnet var fullt, och nu när jag loggar in och kollar på bilder via datorn så står det att albumet är tomt?? Även om det varit fullt ett tag borde väl det mesta vara sparat? Kan det vara något när man loggar in via datorn, att bilderna kommer om man loggar in via iPhone? Eller är det kört? Det är bilder/filmklipp sedan 2012 så det vore minst sagt lite tråkigt...

Har du säkerhetkopiering påslaget?
Hur ofta har den gjorts?

Du kan prova att återskapa från säkerhetskopiering. Där kan du se när den senaste säkerhetskopieringen utfördes. Är detta inte påslaget finns det risk att mycket data är borta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har du säkerhetkopiering påslaget?
Hur ofta har den gjorts?

Du kan prova att återskapa från säkerhetskopiering. Där kan du se när den senaste säkerhetskopieringen utfördes. Är detta inte påslaget finns det risk att mycket data är borta.

Ja det har gjorts säkerhetskopieringar dock var minnet fullt så jag har fått meddelanden på skärmen att det var längesedan den gjordes senast men det mesta borde ju vara kvar då? Kan jag göra det via datorn? Det står att lagringsutrymmet är fullt och då tycker man ju att det borde vara saker sparade...? Det finns inget alls på icloud när jag loggar in via datorn Förutom 2 namn vid "kontakt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moaelisa:

Jag har lite panik för jag skickade in min iPhone på lagning, trodde det bara var att byta skärmen om den bara spruckit ytligt? Men tydligen har de skickat den till apple och jag kommer få en ny. Jag har ju icloud men minnet var fullt, och nu när jag loggar in och kollar på bilder via datorn så står det att albumet är tomt?? Även om det varit fullt ett tag borde väl det mesta vara sparat? Kan det vara något när man loggar in via datorn, att bilderna kommer om man loggar in via iPhone? Eller är det kört? Det är bilder/filmklipp sedan 2012 så det vore minst sagt lite tråkigt...

Du kommer få en refurbished från Apple inte en helt ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du kommer få en refurbished från Apple inte en helt ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad betyder det? De skrev en "ny telefon". oavsett så är det ju inte min telefon och allt kommer vara borta från själva mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan se backuper via icloud (förutom bilder beroende på inställningar).
Men du bör kunna återställa det som blivit backupat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Otroligt att de som tar emot telefonen för lagning endera upplyser om att man måste spara sina data innan man lämnar in alternativt hör av sig till kunden när man upptäcker att reparationen blir för dyrbar och vill byta ut enheten. Svagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Ja det har gjorts säkerhetskopieringar dock var minnet fullt så jag har fått meddelanden på skärmen att det var längesedan den gjordes senast men det mesta borde ju vara kvar då? Kan jag göra det via datorn? Det står att lagringsutrymmet är fullt och då tycker man ju att det borde vara saker sparade...? Det finns inget alls på icloud när jag loggar in via datorn Förutom 2 namn vid "kontakt".

Då har du väldigt mycket bilder och filmer som tar plats. Du har 5GB gratis i icloud. Det bästa hade vart att köpa till extra utrymme (är inte speciellt dyrt) men smart att vara efterklok. Jag hade provat att återläsa från senaste tagna backup för att se vad som finns kvar. är allting redan borta nu så har du inget att förlora.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moaelisa:

Vad betyder det? De skrev en "ny telefon". oavsett så är det ju inte min telefon och allt kommer vara borta från själva mobilen.

Det betyder att din telefon kan ha delar som tidigare funnits i andra telefoner och då talar vi om tex kretskort, moderkort osv. Men alla andra delar som batteriet, skärmen, och hela utsidan så som skalet osv, kommer vara helt nytt. Det är endast vissa delar som kanske kommer från en tidigare telefon.

Permalänk
Medlem

Jag tog för givet att det var dyrt att köpa till minne, men det var ju jättebilligt. Typiskt. Jag hade ju fixat det om jag visste att den inte gick att laga. Blev minst sagt förvånad när jag fick en "ny". Jag hade senaste säkerhetskopieringen från i början av året så alltid något, även om mycket försvann (främst bilderna som känns tråkigt)... Det konstiga är (tycker jag som inte är så insatt) att mina anteckningar finns kvar sedan jag lämnade in den. Det måste ju ha sparats på något sätt trots att det inte finns någon säkerhetskopiering på det?

Permalänk
Medlem

Fast det verkar vara något fel för bilderna som ska ha sparats (före Februari) är vita? Det är bara några få längst ner som syns. Någon som vet varför?

Permalänk
Medlem

Så himla konstigt, det står ju att jag har 1298 bilder men det verkar inte gå att komma åt dem. Det är bara vita bilder, förutom på de "senaste" i Februari. Måste väl kunna få tillbaka dem?? Jag hade ju en säkerhetskopiering sen då.

Permalänk
Medlem

Om du surfar in på Apples sida så förklarar dom rätt bra hur iCloud fungerar.
Om du t.ex. inte slagit på iCloud photos så är det bara en stor backup som lagras i apples moln, du kan inte se enstaka filer.
Har du slagit på icloud photos så kan du ser fotografierna på icloud.com

Du ser ju också när senaste säkerhetskopiering är gjort på icloud.com

Anteckningarna kan ha funnits i din mail, så har du konfigurerat mailen så har du nog fått med anteckningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Så himla konstigt, det står ju att jag har 1298 bilder men det verkar inte gå att komma åt dem. Det är bara vita bilder, förutom på de "senaste" i Februari. Måste väl kunna få tillbaka dem?? Jag hade ju en säkerhetskopiering sen då.

Lugn, kan ta en bra stund att återställa bilder när man kör via WiFi. Ge det till imorgon eller mer ska du se.

Sen kan jag tipsa dig att använda Google Foto för backup hädanefter. 15GB ingår eller fritt om du håller bilderna under 16MB.

Detta fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Killmaster har helt rätt, dina bilder kommer dyka upp allt eftersom det synkas. Och det kommer ta tid.
Däremot så skulle jag nog skippa Google Foto, om du tycker det är svårt att få kläm på iCloud så hade jag inte adderat på den komplexiteten något mera.
Köp mera utrymme på iCloud, för 100 kronor per år får du 50 GB. Alltså ungefär vad en Pizza kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Otroligt att de som tar emot telefonen för lagning endera upplyser om att man måste spara sina data innan man lämnar in alternativt hör av sig till kunden när man upptäcker att reparationen blir för dyrbar och vill byta ut enheten. Svagt!

Apple har superenkla instruktioner för hur man ska preppa telefonen inför en reparation. Och om man nu kommer in med en smashad telefon som dom inte kan laga så är det lite svårt att få ut en backup ur den.
Det är kundens ansvar att ta backup, ingen annans.

Permalänk
Medlem

Okej, phu! Då har jag inte förlorat alla bilder i alla fall....

Jag förstår att det hade varit mitt ansvar, tog bara för givet att inget skulle försvinna eftersom att de bara skulle byta skärmen. Trodde att det var enkelt fixat att byta en skärm med ytliga sprickor i men tydligen gick det inte på min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Apple har superenkla instruktioner för hur man ska preppa telefonen inför en reparation. Och om man nu kommer in med en smashad telefon som dom inte kan laga så är det lite svårt att få ut en backup ur den.
Det är kundens ansvar att ta backup, ingen annans.

Självklart är det ägarens ansvar att spara sin data. Men det jag skrev motsäger väl inte det? Det torde vara ganska vanligt att kunder inte tänkt på det scenariot att det som de upplever som ett litet fel, där de kan se allt som är i telefonen och tror att det är en liten reparation, kommer att leda till att telefonens innehåll raderas. Menar du att det skulle vara svårt för personalen som tar emot reparationsobjektet att nämna den risken att all data kan komma att försvinna? Eller är det kanske material för personalen att hånskratta över vid fikapauserna?