Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2004

En snabb recension av HTC Vive.

"Är det verkligen värt det?"

Efter en lång tids funderande slog jag äntligen till på en Vive. Blev lite deprimerad då priset sänktes kraftigt bara ett par dagar efter mitt köp, men det löste sig.

Packade upp, startade Steam VR och... oj! Jag blev förvånad hur lågupplöst skärmen faktiskt är; trodde det var fel på bilden. Jag hade förväntat mig någon sorts "screendoor"-effekt, men inte så här synliga pixlar. Supersampling gör bilden skarpare, men pixlarna är fortfarande där.

Jag börjar läsa på om hur man kan förbättra bilden då jag hade problem med att att jag såg själva linserna, samt ghosting och andra bekymmer. Det visar sig att mitt huvud inte passar speciellt bra med någon av de medföljande face-kuddarna, och det var först när jag testade utan (plasten direkt mot ansiktet) samt justerade Field Of View med rattarna på sidan av headsetet som "wow-"känslan infann sig.

Dessa är lätta att missa om man inte läser manualen.

Det är viktigt att förstå att om headsetet rör sig minsta lilla när du spelar så är det som att dina ögon skulle "röra sig" inne i din skalle, och det förstör VR-känslan (eller värre, gör dig åksjuk). Därför måste passformen vara perfekt, och du har tur om headsetet passar som en handske out of the box.

Det finns guider på nätet, men kortfattat; det stora bandet som går över huvudet skall vara indraget till max (så att headsetet kan vila på skallen enbart med ett band), och sidobanden dras åt för att "fästa blicken" i linserna. Jag klippte också den ena kudden i mindre bitar och testade mig fram vad som passade bäst för min ansiktsform, och det tog ganska många timmar att få till allt innan det blev rätt. Det är dock värt tiden det tar.

Så hur är känslan? Lever det upp till hypen?

När du startar Steam VR för första gången befinner du dig i en vacker lägenhet uppe på en bergstopp, och när du går ut på terassen så är det svårt att inte säga "wow". Har du aldrig provat roomscale-VR tidigare är detta någonting speciellt.

Steam har massor av fantastiska free-to-play upplevelser som väntar. När Millennium Falcon landar precis bredvid dig i Trails on Tatooine är inlevelsen total, och att ducka för pilar i Deadly Hunter får hjärtat att pulsera. Men det är ändå Valves The Lab du ska börja med; och du kommer att återvända, för The Lab är en fantastisk godispåse av minispel. Att gå omkring i solsystemet, plocka upp planeterna i handen och ställa sig framför solen som är en 3 meter hög brinnande boll är saker som måste upplevas.

Och det är just variationen av olika upplevelser som gör VR så häftigt. Öken, rymden, vatten... det finns alltid någonting nytt att se. Den virtuella världen tar aldrig slut. Svar ja, tekniken kommer att förfinas, och om du köper en Vive/Oculus är du en "early adopter", men det är värt det. En ny värld av upplevelser öppnar upp sig, hur cheesy det än låter.

Handkontroller, basstationer och allt det där...

Trackingen fungerade bra till 90% när jag hade satt bastationerna i ca 2 meters höjd, och efter att ha höjt dem till ca 2,3 meter är trackingen ca 95% välfungerande. Dock inte alltid.

I spel där man höjer på armarna (t.ex. skjuter pilbåge) och händerna kommer i vägen för headsetet tappar ibland tracking och bilden blinkar grått när man spelar. Tanken är att två laserstationer ska räcka, men känns som det skulle behöva en extra för optimal tracking i alla spel. En gång när jag kollade på film med bigscreen började allting gunga, blev illamående direkt.

Skall påpekas att rummet är ganska optimalt, har fri sikt och spelyta mellan basstationerna och de är placerade strax under 5 meters avstånd, ej heller något dagsljus eller reflekterande ytor. Tracken fungerar överlag bra, men det är tyvärr inte 100%. Möjligt att jag dock behöver göra ytterligare justeringar.

Handkontrollerna är mycket bra och sitter skönt i handen utan att man behöver använda strapsen (ingen hal-som-en-ål Wiimote här inte!) Batteriet tar dock slut ganska fort om du sträckspelar, men de laddar snabbt över 240v.

Överlag är det mycket kablar som följer med, vilket kan upplevas som förvirrande men kolla på denna videon så kommer du igång snabbt. Glöm dock inte att justera passformen noggrant först.

Är det verkligen värt pengarna?

Mitt slutbetyg blir 7/10, "try before you buy". Bor du i närheten av en butik som har den på display så testa där. Antingen kommer du älska VR, eller så kommer du hata den låga upplösningen, att bilden bara är skarp i mitten av linserna och att du måste lära dig att flytta huvudet snarare än ögonen när du flyttar blicken, etc...

Vissa tycker att dagens generation VR inte är av acceptabel kvalitet, och jag har full förståelse för den åsikten. Själv blev jag besviken första dygnet, och det var först när alla justeringar hade gjorts och passformen var perfekt som jag kunde börja njuta av att faktiskt befinna mig i VR. Detta i kombination med den nya prissänkningen gör att jag tycker det är värt priset.

Enligt mig bör du ha åtminstone ett GTX 1080 för att få riktigt bra skärpa via supersampling, då 1.0 upplösning är en gegga. Viktigt att nämna är att om du spelar spel med moddar som inte är gjorda i native VR (t.ex. GTA 5 VR eller Witcher 3), så räcker inte ens ett 1080 Ti p.g.a. att grafikmotorerna inte är optimerade för simulerad VR, och du måste tyvärr sänka till låga inställningar även på de vassaste grafikkorten som finns på marknaden idag.

VR som helhet är magiskt och det kryper i mig av hype inför Fallout 4: VR. Vi syns i den virtuella verkligheten!

8MB RAM, mekaniskt tangentbord, 14" skärm med certifierat strålningsskydd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Trevlig läsning, har länge funderat på att köpa vr. Men nuvarande dator räcker nog inte till.

Surf: Macbook pro retina
Gaming: i5 4460 - 16Gb - Samsung 850 - GTX 1070
Ringa: Huawei p10 plus privat - Galaxy S6 firma

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Trevlig läsning men något verkar vara konstigt med din tracking så beter sig inte min, jag kan hoppa runt, vända mig om sträcka på mig helt utan att dom tappar tracking.

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

Trevlig läsning!

Citat:

Mitt slutbetyg blir 7/10, "try before you buy". Bor du i närheten av en butik som har den på display så testa där.

Detta är verkligen något alla borde ta till sig innan de köper sig ett VR-headset, oavsett om det är Vive, Oculus eller PS4VR.

Själv köpte jag Oculusen nu när den var så extremt billig (~4300kr med frakt) och då jag även testat Vive så tycker jag kontrollerna till Oculus är skönare och så självklart priset. Tycker Oculus var lite skönare och lättare att ha på sig och de inbyggda hörlurarna krämar på riktigt bra. Hört att Viven skall vara bättre på tracking då den använder ett bättre system än Oculus infraröda lampor, dock funkar de hur bra som helst för mig.

Oavsett vilket VR-headset man väljer så är det riktigt coolt de första gångerna man spelar något. Sån himla go känsla som man verkligen måste uppleva för att förstå. Börjar vänja mig mer och mer i den virtuella världen och från att missa alla skott i skjutarspel, för nu måste man ju faktiskt sikta, till att faktiskt sikta någolunda bra gör att det blir mer fläng och fart i spelen. Kan verkligen rekommendera Robo Recall som man får med till Oculus Touch-kontroller, känns sig riktigt badass när man skjuter robotar

Testade The Lab på SteamVR och tyckte speciellt "portalrummet", när man öppnar lådorna var sjukt jäkla coolt. Ja, hela det rummet ger verkligen en känsla att man är just där och upplever det. Nu för tiden när man spelat VR så är inte tankarna "fasiken va coolt det var när jag gjorde X i X spel" utan man har mer ett minne av att man varit där och upplevt det coola istället.

P280 | Ryzen 5 1600X | GTX 980 Ti | 850 EVO | DDR4 3200MHz
BlackWidow Chroma V2 | DeathAdder | Goliathus Extended
G933 | PG279Q 27" | UltraSharp 27" | Rift + Touch

Skribent för SvenskaDiablo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

@Gremanz: Det här med trackingen. Har du verkligen synkat basstationerna med varandra med via den medföljande sync kabeln? Minns att syncen när baststationerna jobbade var för sig var dålig i vissa lägen. Men så fort jag koppla ihop basstaionerna med varandra via sladden med, och de inte bara jobbade individuellt, så funkade trackingen super.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2004

@Nima2001 Kanske värt att prova. Har för mycket sladdar redan...

8MB RAM, mekaniskt tangentbord, 14" skärm med certifierat strålningsskydd.