Reboot And Select Proper Boot Device

Permalänk
Medlem

Reboot And Select Proper Boot Device

Köpte ny SSD och tog bort gamla HDD på datan. Koppla in nya SSD i samma sata kabel, stoppa in USB sticka som jag gjort bootbar med windows 10 på korrekt sätt och sätter boot option i BIOS på att ladda från USB. Ändå får jag fram "Reboot And Select Proper Boot Device" hela tiden. Har provat med 2 olika stickor samt windows 7 som jag hade på DVD skiva och jag får fram samma meddelande. Har laddat "default" på bios men inget fungerade. Moderkortet är en Asus Maximus IV Gene-Z. Har försökt och googlat men ingenting verkar fungera?

Är det någon som har några idéer ?

MVH

Permalänk

@anglhz: Har du testat att boota samma minne från en annan dator?
Testa att köra in en linux live distribution (bootbar från USB). Fungerar det med linux så vet du att usb-minnet lirar.
Lirar det inte så är det något annat fel.

Permalänk
Medlem

@anglhz: Tryck på F8 när du ser ASUS loggan, då bör du få fram en boot meny där du kan välja vad du vill boota ifrån.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Felet verkade vara att göra ett USB från MAC, hursomhelst så gjorde jag om ett bootable USB från en Annan windows dator o då fungerade direkt. Tack för hjälpen !