Permalänk
Medlem

TV, budget 30-50k

Hej,

Jag har varit och tittat runt på lite olika tv-apparater. Har inte blivit så mycket klokare, så skulle därför behöva lite hjälp. Har på diverse olika affärer blivit rekommenderad LG OLED65B7V & SONY KD55A1BAEP A1 OLED 4K ULTRA HD HDR (HIGH DYNAMIC RANGE) SMART-TV ANDROID TV.
(länk till LG: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...
länk till SONY: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd55a1baep-a1-oled-...

Så till min fråga. Vilken TV bör jag välja? Funderar även på samma Sony modell i 65" för ca 50,000 kr. Finns det bättre TVn i den prisrangen? Vad anser ni om dessa två? Är en Samsung QLED i dessa prisklasser ett bättre val?

Tack på förhand.

Permalänk

För dom pengarna köper man inte från Sverige, utan kör på något sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=DFKFnkP_sLQ

Finns säkert i Nått europeiskt land, om du verkligen vill ha svenskt TV-antennstöd. Allt annat går ju via HDMI, och det är standard på alla TV-apparater världen över. Allt du behöver tänka på om du importerar från USA är att den tar 220 volt.

Permalänk
Medlem

Alla LGs 2017-modeller lär vara mer eller mindre likvärdiga vad gäller bild, endast det yttre skiljer. Om det inte spelar någon större roll finns det ingen poäng att gå högre än B7.

Själv skulle jag satsa på en B7. Sony A1 har marginellt bättre bildprocessing på vissa punkter men är tveksam till att det skulle vara värt 10000-15000kr extra, speciellt som den är marginellt sämre på andra saker. Finns även Panasonic EZ950 i den prisklassen och det är lite samma situation där. Kan också vara värt att vänta till senare på hösten då årets modeller börjar reas ut.

Samsung QLED ger lite ljusstarkare HDR men svärtan är inte är inte i klass med OLED, det är fortfarande LCD men med bättre färger och bildvinkel än vanligt. Dessutom är dessa modeller kantbelysta vilket gör förutsättningarna för bra svärta/kontrast ännu sämre. Bildmässigt är väl den enda riktiga fördelen gentemot OLED att man inte behöver oroa sig för inbränningar.

Permalänk

Tycker att avståndet du kommer ha till TVn samt bildkällorna är viktiga faktorer.
65 tum är väldigt stort och tittar du mycket på material som är av halvdan kvalité så ser det inte roligt ut om det är för stort.
Men visst, 65 tum är inte stort om man normalt sitter i en soffa kanske uppemot fyra meter bort...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Jag har en 55 tums och en 65 tums LG OLED och är tvär nöjd. Men vad har du för avstånd till tvn?
Man ska inte bara köra stort för att ha stort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Alla LGs 2017-modeller lär vara mer eller mindre likvärdiga vad gäller bild, endast det yttre skiljer. Om det inte spelar någon större roll finns det ingen poäng att gå högre än B7.

Själv skulle jag satsa på en B7. Sony A1 har marginellt bättre bildprocessing på vissa punkter men är tveksam till att det skulle vara värt 10000-15000kr extra, speciellt som den är marginellt sämre på andra saker. Finns även Panasonic EZ950 i den prisklassen och det är lite samma situation där. Kan också vara värt att vänta till senare på hösten då årets modeller börjar reas ut.

Samsung QLED ger lite ljusstarkare HDR men svärtan är inte är inte i klass med OLED, det är fortfarande LCD men med bättre färger och bildvinkel än vanligt. Dessutom är dessa modeller kantbelysta vilket gör förutsättningarna för bra svärta/kontrast ännu sämre. Bildmässigt är väl den enda riktiga fördelen gentemot OLED att man inte behöver oroa sig för inbränningar.

E serien ska tydligen ha en starkare cpu och även en plast/glasskiva bakom ledpanelen som får den stabilare.
#16883382
Personligen hade jag nog kört på en OLED65E6V, vad jag kunnat läst för nån månad sen iaf, kan ju ha kommit fler reviews nu... Var att enda skillnaden mellan 6 och 7 serien var HDMI 2.0b vs HDMI 2.0a. Vilket är i stort sett samma sak.
http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=104...

Annars har du en jämförelse av 7 seriens b och e här samt e från 6 serien.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3616501,4095123,4095127
Det är ju prisjakt så ta vissa saker med en nypa salt.
Tror inte heller man kommer behöva HLG, HDR10 och framförallt Dolby Vision kommer räcka.
https://recombu.com/digital/article/uhd-hlg-vs-hdr-10-vs-dolb...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Personligen hade jag nog kört på en OLED65E6V, vad jag kunnat läst för nån månad sen iaf, kan ju ha kommit fler reviews nu... Var att enda skillnaden mellan 6 och 7 serien var HDMI 2.0b vs HDMI 2.0a.

7-serien har en del förbättringar jämfört med föregångaren, enligt HDTVtest:

  • Cleaner near-black handling with clearer shadow detail;

  • Less aggressive ABL contributing to higher perceived contrast;

  • Lower input lag while preserving accurate colours and full 4:4:4 chroma;

  • Slightly better upscaling quality;

  • Availability of two-point [White Balance] controls in HDR mode;

  • Improved HDR tone-mapping with less clipping of bright highlight detail; and

  • A new anti-reflective filter that doesn’t suffer from a magenta tint when hit by light.

6-serien är förstås mycket billigare just nu men botten är nog ganska nådd där, så tror det finns en god chans att skillnaden kommer bli mycket mindre lagom till black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

7-serien har en del förbättringar jämfört med föregångaren, enligt HDTVtest:

  • Cleaner near-black handling with clearer shadow detail;

  • Less aggressive ABL contributing to higher perceived contrast;

  • Lower input lag while preserving accurate colours and full 4:4:4 chroma;

  • Slightly better upscaling quality;

  • Availability of two-point [White Balance] controls in HDR mode;

  • Improved HDR tone-mapping with less clipping of bright highlight detail; and

  • A new anti-reflective filter that doesn’t suffer from a magenta tint when hit by light.

6-serien är förstås mycket billigare just nu men botten är nog ganska nådd där, så tror det finns en god chans att skillnaden kommer bli mycket mindre lagom till black friday.

Just ja, 7 serien klarar lite högre "nits" i HDR med va?
Va ju några nice features iaf, har man ingen konsol spelar inte input lag så stor roll iaf.
Frågan är om man vill spendera 10-15k mer för lite lite stabilare bild, eller vad man ska säga?

Mjo, tror dock att de som har kvar 6 serien på BF kommer sälja dom vidrigt billigt. Kommer OLED65E6V för sub 20k, så slår jag nog fan till.
Har sett rabatter på runt 14-15k i den klassen tidigare, så chansen finns att den vid antingen BF eller en kommande rea går för 19.990:-
Ska inte svära på det, måste läsa på mer om 7 serien mer igen nu efter sommaren, men känns som E6 skulle ge bättre upplevelse än B7.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ska köpa TV om 1-2 år. Vad bör jag vänta på, eller leta efter. OLED, 4K? HDR?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Om 1-2 år kanske "riktiga" QLED har kommit.