Permalänk

allt i allo dator 30k+

Hej alla sweclockare!
Nytt jobb nya möjligheter Ska nämligen köpa ny dator.
Jag har väldigt stor budget, har inga problem alls att lägga ut bara 30.000 på datorn! Utöver det så ska det även vara en schysst skärm till, glott runt lite på andra trådar och fått lite tips o trix, men tänker de är lika bra o fråga rätt ut.
Datorn ska kunna användas till allting verkligen, spela, jobba på den, plugga i framtiden, denna dator vill jag verkligen maxa!
bara ös på med tips o ideér tack.
bör jag kanske vänta på att nya proccesorerna släpps? ingen större brådska att köpet måste ske denna vecka eller så.

Edit: Behöver inte heller kosta 30k+ utan har ni något schysst under det så är ju även det super.

Permalänk
Avstängd

kör på threadripper och ett 1080Ti

Permalänk
Avstängd

@Plappgusten: specificera mer ingående vad för arbetsuppgifter det gäller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: För tillfället ingenting speciellt krävande, lite fotoredegering, filmredigering osv, men väldigt intresserad utav programering, ethical hacking osv ( nybörjare) och vill gärna datan ska klara av lite tyngre uppgifter där också, lösenords knäckning m.m

Edit: har en bra och stabil laptop just nu, men börjar bli dax för stationär också, spenderar väldigt mycket tid framför datan per dag och därför känner jag att jag gärna lägger ner pengar på det istället för på en bil exempelvis vilket jag aldrig använder!
Och som ja sa i tidigare inlägg, ja väntar mer än gärna i 6 månader om det innebär att jag får väldigt mycket bättre grejer.

Permalänk
Medlem

@Plappgusten:

Du behöver inte vänta, det mesta vettiga har redan släppts i år.

Detta förslag ger dig bästa möjliga skärm och grafikkort. Spräckte 30k något men du kan spara in en del om du köper från olika ställen. Mus och tangentbord får du välja själv det som passar bäst då det är individuellt vilket som känns bäst. Se till att välja ett mekaniskt tangentbord.

Ett Ryzen 1800x med 8 kärnor och 16 trådar kommer göra ditt redigeringsjobb etc till ett nöje och du får gå upp rejält i pris om du vill ha samma prestanda från Intel.

Valde luftkylare då det är i mitt tycke vettigare än slutna vattenkylare. Vill du ha vattenkylning titta på full custom anser jag. Ett Noctua NH-D15 är enormt tyst och kyler bra! Grafikkort och PSU är också semipassiva och det finns inga mekaniska diskar så det kommer knappt låta något när du inte spelar eller belastar datorn. Du kanske ska överväga att byta ut fläktarna som följer med chassit för absolut tystnad.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10636617/

Permalänk

@Novdid: Ser grymt ut, ingen fara att det går över 30, om man skulle köra på 32 gb ram istället, enbart dumt eller vad skulle jag tjäna på det i ditt tycke?

Permalänk
Medlem

Vänta på Coffee Lake. Den kommer i hösten

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

@Plappgusten:

Det är klart att det är ett alternativ men det kostar mer än det smakar i mitt tycke med tanke på priserna på ram just nu. Det beror helt på vad du gör såklart.

Man kan alltid trycka dit 2 ytterligare Flare X senare.

Permalänk

@Cassay: är det verkligen så grymt så det är värt att vänta på då?

@Novdid: ahjo det går ju jämt göra så också faktiskt!

Permalänk
Medlem

Samma som @Novdid men bytte moderkort och skärm. Det är ju en smaksak men jag tycker det moderkortet är för dyrt och skärmen för stor och för dyr.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Knightmare: ah tack för ditt förslag så jag har lite att jämföra med! mmh skärm är ju väldigt mycket smaksak, skulle gärna vilja prova acer skärmen innan man köper den!

Permalänk
Avstängd

@Plappgusten: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637106/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@Knightmare Du behöver ett AM4 mounting kit, annars passar inte kylaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

@Peppar2014: Tack för den! gör det någon skillnad om man skulle gå miste om 200mhz på ramen, vad är det ens för skillnad på asus grafikkort och msi geforce osv?

Permalänk
Avstängd

@Plappgusten: Nej det gör ingen skillnad, ska du över 3000MHz på Ryzen plattformarna behöver minnet använda rätta minneskretsar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plappgusten:

@Peppar2014: Tack för den! gör det någon skillnad om man skulle gå miste om 200mhz på ramen, vad är det ens för skillnad på asus grafikkort och msi geforce osv?

- Kanske en mycket liten boozt när du kör minnestunga applikationer.
- Det brukar vara en liten skillnad i boost clock, hur väl dem kyler & hur tysta fläktarna är. Samt strömförbrukning.

Om du är mer fokuserad på videoredigering än gaming (vilket avgör skärmen du bör köpa) tycker jag att LG:s ultrawide IPS skärmar levererar lika väl som Asus och Acers skärmar som är mer riktade mot gamers. Färgåtergivningen är oftast bättre också.

Här är en lista med delar som jag skulle rekommendera:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3442888&view=l

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Medlem

@Plappgusten:

Precis som @Peppar2014 säger är Ryzen kräsen med minnena. Dessutom gör minnesfrekvenser en del för Ryzen och då du kanske vill köra 32GB i framtiden så är det viktigt att ha rätt minnen för att nå högre frekvenser. Men visst funkar även billigare minnen. Finns 2x16GB Flare X 2400MHz för 3000:-.

Just Flare X är billigare på exempelvis Proshop.

Angående moderkort så kan Asus X370 Prime vara ett alternativ om du vill spara en slant.

Du sa att du ville redigera och ha en bra skärm, då gör sig en stor skärm bra. Men prova gärna som du säger.

Permalänk

Ska du ha en super spelskärm, eller snarare den bästa i mitt tycke så kolla på Asus PG348Q, helt klart den bästa skärm jag spelat på, tänker inte gå tillbaka till en "vanlig" skärm.

Just a tip

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kan väl lika gärna slänga in 2 GTX 1080 TIs i den

Permalänk
Medlem

@fieskmask:

Det är samma panel som i X34A. De ser identiska ut i bildkvalitén. Den ena går för 9889:- och den andra för 10990:-. Ta den billigare om man nu inte tycker Asusskärmen är mycket snyggare.

Angående valet av skärm så anser jag att 100Hz+ med Freesync/G-Sync är väl värt den extra slanten. Även när man inte spelar gör hög frekvens vanligt skrivbordsarbete mer behagligt.