Finns det någonsin en "rätt tid" att köpa ny dator?

Permalänk
Medlem

Ingen har någonsin fått sparken för att ha köpt Intel

Nej, men allvarligt: Den stora anledningen till att man flaggar för kommande produkter är ju förstås inte för att de vill att du skall låta bli att köpa deras produkter nu. Det är för att du skall låta bli att köpa konkurrentens produkter nu och invänta företagets nya grejer istället.

Så om AMD släpper nya grejer nu, då flaggar Intel för allt det fina som kommer från dem, runt hörnet. Förhoppningsvis, anser de, så får det dig att vänta med inköpet tills Intels nya kommer, istället för att köpa AMD:s nu (vilka kommer att te sig gamla när Intels nya grejer kommer).

Och vice versa, förstås

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av loodee:

Räknade Broadwell-E till HEDT, lite som Threadripper. Konsumentplattform var nog fel ord, menade snarare mainstream

Ja den kanske är lite gråzon, ett bygge med 6800k kostar ca 1500:- mer än ett med 7700k så inga stora pengar det rör sig om på så sätt, pris/kärna är rätt lika dem emellan också.
HEDT i den generationen tänker jag 6950x och liknande.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Ingen har någonsin fått sparken för att ha köpt Intel

Nej, men allvarligt: Den stora anledningen till att man flaggar för kommande produkter är ju förstås inte för att de vill att du skall låta bli att köpa deras produkter nu. Det är för att du skall låta bli att köpa konkurrentens produkter nu och invänta företagets nya grejer istället.

Så om AMD släpper nya grejer nu, då flaggar Intel för allt det fina som kommer från dem, runt hörnet. Förhoppningsvis, anser de, så får det dig att vänta med inköpet tills Intels nya kommer, istället för att köpa AMD:s nu (vilka kommer att te sig gamla när Intels nya grejer kommer).

Och vice versa, förstås

.

Tyvärr så fungerar deras skitstrategier på en beslutsångestriden snubbe som jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Man ska inte hålla ut för länge iaf. Känner en tok-pelle som fortfarande inte skaffat blurayspelare eftersom han menar att "streaming är framtiden", och att kvaliteten snart är lika bra som bluray. Känns helt vansinnigt, han (och en del andra) satt på DVD flera år i onödan i väntan på bra streaming. Eftersom han har typ 50" TV har han varit "tvungen" att tanka mkv-er till sin NAS. Själv köpte jag en blurayspelare för 500:- typ 2010 och har inte ångrat mig. Bra investerade pengar.

Nåja, tillbaks till datorer, man ska köpa när man upplever att något är "tillräckligt bra" för ett tillräckligt bra pris...vad som är "tillräckligt bra" varierar ju från person till person, men min billiga 4-kärniga core i5 från 2010 hade jag i flera år innan jag uppgraderade till en begagnad i7. Hade aldrig varit nöjd med en tvåkärnig, då inte spel var prioriterat. 2010 stod det dessutom klart att CPUer kunde hålla i många år, likaså grafikkort (om man inte ska spela värstingspel).

Jag brukar köpa det näst bästa och näst först, om ni förstår vad jag menar. Om det inte är något jag inte prioriterar, då köper jag det näst sämsta och näst billigaste istället...

Jag börjar snegla på nytt nu visserligen, minst 8 kärnor i sådana fall - men då ska väl CPUn räcka ett tag antar jag.

Tillägg: skulle jag köpa en 13" Macbook skulle jag nog iaf vänta tills bra 4-kärniga processorer fanns, för de kommer nog när som helst. (I dagsläget är det bara 15" Macbook Pro som har 4-kärniga CPUer, så 13" MBP är rejält långsammare om man behöver just 4 kärnor)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Man ska inte hålla ut för länge iaf. Känner en tok-pelle som fortfarande inte skaffat blurayspelare eftersom han menar att "streaming är framtiden", och att kvaliteten snart är lika bra som bluray. Känns helt vansinnigt, han (och en del andra) satt på DVD flera år i onödan i väntan på bra streaming. Eftersom han har typ 50" TV har han varit "tvungen" att tanka mkv-er till sin NAS. Själv köpte jag en blurayspelare för 500:- typ 2010 och har inte ångrat mig. Bra investerade pengar.

Nåja, tillbaks till datorer, man ska köpa när man upplever att något är "tillräckligt bra" för ett tillräckligt bra pris...vad som är "tillräckligt bra" varierar ju från person till person, men min billiga 4-kärniga core i5 från 2010 hade jag i flera år innan jag uppgraderade till en begagnad i7. Hade aldrig varit nöjd med en tvåkärnig, då inte spel var prioriterat. 2010 stod det dessutom klart att CPUer kunde hålla i många år, likaså grafikkort (om man inte ska spela värstingspel).

Jag brukar köpa det näst bästa och näst först, om ni förstår vad jag menar. Om det inte är något jag inte prioriterar, då köper jag det näst sämsta och näst billigaste istället...

Nu ska jag ju köpa en ny dator för 20 loppor, inte en bluray-spelare för några hundra. Där hade jag inte brytt mig så mycket. Någon måtta får det ju vara. Jag hatar bara att känna att man gör en dålig affär när man ska handla för så mycket pengar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

Det finns inget rätt tid, däremot fel det tider som det är extremt dumt att köpa.
Ska man köra tyngre laster på sin dator till vintern, ja inte springer man och köper en i7 7700K just idag.
Nå det har i historien funnits rätt tid, exempel är de som köpte på sig ram och ssd när de var billigt. -Alla visste att priset skulle stiga och visste man att man hade behov så var det rätt tid.

Min åsikt om just nu är att även om det har kommit och kommer schysta grejer så är de i vissa fall lite väl nya. Men en ThreadRipper eller en i9 om ett halvår ser jag som ett säkert köp, visst ddr5 kommer runt 2020, säkerligen försenat. Och när ramminnet kommer så kommer det första året vara svindyrt.
Visst kommer det garanterat bättre cpuer än de första ThreadRipper och i9orna de närmsta åren, vi lär dock inte se någon killer med dubbla brandbedd, kärnor etc. Utan vi får enbart marginella förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Har gått i banorna att köpa ny dator ett tag nu, men ju mer man läser på forum och Reddit, desto svårare blir det att "pull the trigger" på ett nytt köp. Ingenting känns rätt. Förut väntade man på Ryzen, nu väntar man på Coffee Lake. Helt plötsligt känns det som att man ligger efter redan innan man börjat. Det känns aldrig som att det är rätt läge att köpa ny dator!

Är det inte kontraproduktivt av tillverkarna att teasa om 8th gen, Zen 2 och allt innan man ens etablerat det senaste man har att erbjuda? Gör man inte konsumenten osäker och orolig bara? För det är den effekten det haft på mig i alla fall.

Rätt tid att köpa är när man har behovet av datorn, eller bättre dator, så nej det finns ingen i övrigt rätt tid..
Ska man vänta på bättre än vad som finns just nu, så får man vänta för evigt....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Rätt tid är när behovet är stort nog att man känner sig bekväm med att lägga ut pengar så som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har klarat mig på 7 år mellan CPU byte och moderkort än så länge, och köper bara ett nytt graffe då och då, började med ett GTX 275 och nu kör jag GTX 1080 Ti och har inga FPS problem. (144+ 1440p)

Tror folk byter lite onödigt mycket ibland eller så köper dom lite sämre saker? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ryzen 2 skall fungera på nuvarande moderkort som fungerar med Ryzen, så för min del känndes det inte som jag förlorade något när jag köpte mig ett Ryzen-system (satt på FX-8350 tidigare och den plattformen hade ju nått vägs ände).

Sen är det klart att det alltid kommer bättre grejer frammåt, men nuvarande Ryzen-plattform är ung och skall enligt AMD hänga med i 4 år https://www.extremetech.com/computing/242252-amd-declares-ryz... Så det känns rätt så framtidssäkert ändå.

Så antingen Ryzen nu eller vänta på Z370, som väl förmodligen också ska hänga med ett tag.

Mycket lite talar för att en sådan uppgradering kommer vara motiverad.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så antingen Ryzen nu eller vänta på Z370, som väl förmodligen också ska hänga med ett tag.

Det kommer den säkert göra men enligt en annan tråd här så ska Z370 vara en tillfällig lösning för att sedan följas upp av Z390 redan i januari. Så det lät ju inte så roligt för dem som vill köpa nytt från Intel nu i höst.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det kommer den säkert göra men enligt en annan tråd här så ska Z370 vara en tillfällig lösning för att sedan följas upp av Z390 redan i januari. Så det lät ju inte så roligt för dem som vill köpa nytt från Intel nu i höst.

We heard tell at Computex, from an Asus representative, that Intel would also be creating a Z390 chipset too (not to be outdone by AMD’s X370 chipset…) and the current speculation is that there'll be a new board design for the 10nm Cannonlake CPUs which are scheduled to land in our PCs later on in 2018.

Z390 är för 10nm och Z370 för 14nm deskop versioner. Make sense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Mycket lite talar för att en sådan uppgradering kommer vara motiverad.

Men alltså... Plattformen ska leva i 4 år. Det går inte se in i framtiden.

Jag har redan bestämt att jag ska köpa Ryzen 2 när den kommer. Vad som är motiverat och inte är väl högst personligt men jag tycker att det är självklart att köpa ny processor när det kommer

Skrivet av Anonymous FTW:

Det kommer den säkert göra men enligt en annan tråd här så ska Z370 vara en tillfällig lösning för att sedan följas upp av Z390 redan i januari. Så det lät ju inte så roligt för dem som vill köpa nytt från Intel nu i höst.

Mm. Bättre då med AMD som sagt att AM4 är tänkt att hålla i 4 år. Då vet man ju att man sitter på en plattform som åldras med värdighet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men alltså... Plattformen ska leva i 4 år. Det går inte se in i framtiden.

Jag har redan bestämt att jag ska köpa Ryzen 2 när den kommer. Vad som är motiverat och inte är väl högst personligt men jag tycker att det är självklart att köpa ny processor när det kommer

Mm. Bättre då med AMD som sagt att AM4 är tänkt att hålla i 4 år. Då vet man ju att man sitter på en plattform som åldras med värdighet

Vet vi till 100% att det inte kommer nya chipset på am4 korten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet vi till 100% att det inte kommer nya chipset på am4 korten då?

Det kan man ju inte veta, men det man kan veta är väl rimligtvis att de processorer som släpps om 4 år kommer fungera även på dagens chipset.

Det som talar för det är dels att AMD själva sa det i Januari, och dels så är det ju så AM2,AM3 osv har fungerat. Det är väl klart att nyare chipset, om det kommer, kommer ha stöd för nya tekniker som DDR5 och PCI-E 4.0 och så, så vill man ha de teknikerna får man ju köpa nytt, men vill man bara ha snabbare processor så går det ju att uppgradera.

AM3-processorerna hade ju t. ex IMC för både DDR2 och DDR3 och det är ju troligt att det blir något liknande med Ryzen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.