Shenmue III får en första teaser

Permalänk
Melding Plague

Shenmue III får en första teaser

Två år efter att Shenmue III:s Kickstarter-kampanj avslutats visar nu utvecklarna en tidig version av spelet i ett nytt videoklipp, där bland annat miljöer och huvudkaraktärer skymtas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maffiga ansiktsanimationer. Karaktärerna är så levande att de nästan hoppar ut ur skärmen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Animationer från PS2-eran. Väl spenderade kickstarter-pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Animationer från PS2-eran. Väl spenderade kickstarter-pengar!

Åh typiskt, jag tänkte ju vara klyftig och hoppa in med "Coming soon, for Playstation 2"

Nåväl, kanske bara är att det är så tidigt i utvecklingen, eller så fokuserar de på annat.

Man vet ju att grafiken inte betyder något om man jämför med spelkänsla och kvalitet men visst börjar man bli snobbig på grafikfronten ändå med spelserier som Uncharted

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Åh typiskt, jag tänkte ju vara klyftig och hoppa in med "Coming soon, for Playstation 2"

Nåväl, kanske bara är att det är så tidigt i utvecklingen, eller så fokuserar de på annat.

Man vet ju att grafiken inte betyder något om man jämför med spelkänsla och kvalitet men visst börjar man bli snobbig på grafikfronten ändå med spelserier som Uncharted

Grafiken ser väl helt ok ut. Själva stilen har jag inga problem med eftersom jag tror inte det skulle funka med "ultra-realism". Karaktärerna ser dock ut att vara helt döda så det är en punkt som bör förbättras eftersom det nog är många som upplever det som avstötande.

Permalänk
Medlem

Det enda jag bryr mig om är storyn, stilistiskt ser det ut som på Dreamcast (S1) och Xbox (S2), äntligen får man ett avslut!

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt, jag hade hoppats på en enorm uppgradering av grafik och animationer jämfört med den tidiga kickstarter trailern. Shenmue var ju ändå ett state of the art spel vad gällde grafiken när det kom 1999, i alla fall på konsoler.
De använder sig dessutom av en så pass kraftfull motor så som UE4 vilket även amatörer (relativt sett) kan skapa enormt snygga karaktärer och miljöer med.
Jag tycker definitivt Shenmue världen och karaktärerna hade passat med realistisk "high-end" grafik. Ju mer detaljerat desto bättre. Det är ju ändå ett äventyrsdrama, hade väl varit fint om de tagit steget ut ur 90-talet med 3an.

Fast det kanske är detta Yu Suzuki vill att vi ska få återuppleva

Permalänk
Medlem

Shen Mue 1 glömmer man aldrig. Och vilket soundtrack. Rysligt bra och milstolpe. Klassiker.

Permalänk
Medlem

Shenmue på Dreamcast var da bomb. Jag trodde aldrig något skulle bli snyggare och större xD Det här ser mest gräsligt ut. Jag tittade på Shenmue II ett tag för att fortsätta storyn men jag.. bryr mig inte längre. Kul dock att det blir av för de som gör det!

Permalänk
Medlem

Vill ni ha riktigt bra Japan GTA så kolla in Yakuza istället. Det är roligt som fan och enligt min mening tog över vad Shenmue var och byggde vidare på det och gjorde det roligt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tråkigt, jag hade hoppats på en enorm uppgradering av grafik och animationer jämfört med den tidiga kickstarter trailern. Shenmue var ju ändå ett state of the art spel vad gällde grafiken när det kom 1999, i alla fall på konsoler.
De använder sig dessutom av en så pass kraftfull motor så som UE4 vilket även amatörer (relativt sett) kan skapa enormt snygga karaktärer och miljöer med.
Jag tycker definitivt Shenmue världen och karaktärerna hade passat med realistisk "high-end" grafik. Ju mer detaljerat desto bättre. Det är ju ändå ett äventyrsdrama, hade väl varit fint om de tagit steget ut ur 90-talet med 3an.

Fast det kanske är detta Yu Suzuki vill att vi ska få återuppleva
https://www.youtube.com/watch?v=zz0p1paf1r0

Bara för att du använder UE4 så blir du inte automatiskt skitduktig på att modellera och animera. Sånt tar tid och pengar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Bara för att du använder UE4 så blir du inte automatiskt skitduktig på att modellera och animera. Sånt tar tid och pengar.

Har aldrig påstått det heller. Jag sa att även amatörer som använder sig av UE4 kan få väldigt snygga resultat. Lite talang och många timmars träning behövs men man behöver absolut inte vara ett proffs. Tack vare UE4 så ser flera indie-utvecklares spel väldigt snygga ut.
Men en rutinerad AAA-producent (som har skapat ett spel med state of the art grafik tidigare) lyckas inte få ihop ett team som presterar bättre än såhär, det är det märkliga.
Kanske är att ta i litegrann men Shenmue 3 ser nästan ut som om någon har skapat sitt första spel. Eller som en resa bakåt i tiden.

Ett exempel; det här är ju inga nybörjare, men det handlar om en liten indiestudio med begränsad budget, detta är vad de kan åstadkomma:

Självklart har de talang, men Shenmue III produceras av självaste Yu Suzuki. Det skulle heller inte förvåna mig om deras budget är större än vad Ninja Theory hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har aldrig påstått det heller. Jag sa att även amatörer som använder sig av UE4 kan få väldigt snygga resultat. Lite talang och många timmars träning behövs men man behöver absolut inte vara ett proffs. Tack vare UE4 så ser flera indie-utvecklares spel väldigt snygga ut.
Men en rutinerad AAA-producent (som har skapat ett spel med state of the art grafik tidigare) lyckas inte få ihop ett team som presterar bättre än såhär, det är det märkliga.
Kanske är att ta i litegrann men Shenmue 3 ser nästan ut som om någon har skapat sitt första spel. Eller som en resa bakåt i tiden.

Ett exempel; det här är ju inga nybörjare, men det handlar om en liten indiestudio med begränsad budget, detta är vad de kan åstadkomma:
https://www.youtube.com/watch?v=f7Ir5icRsZ0

Självklart har de talang, men Shenmue III produceras av självaste Yu Suzuki. Det skulle heller inte förvåna mig om deras budget är större än vad Ninja Theory hade.

Det är som att säga att med denna kniven kan man göra riktigt god mat eller med denna hammaren kan man göra riktigt vackra hus.

10M USD tror jag de estimerade att Hellblade skulle kosta. Shenmue kanske ligger på samma. 7M från crowdfunding. Mass Effect andromeda hade en budget på 40M. Där var lite animationsproblem också. Skyrim runt 90M. De har fortfarande sina döda ansikten.

Det beror kanske på vad man lägger krutet. Content, animationer, längd, miljöer, etc.

Det är antagligen ett kasst genomförande av undermåliga arbetare / för få. Eller så är det något artistiskt val.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Det är som att säga att med denna kniven kan man göra riktigt god mat eller med denna hammaren kan man göra riktigt vackra hus.

10M USD tror jag de estimerade att Hellblade skulle kosta. Shenmue kanske ligger på samma. 7M från crowdfunding. Mass Effect andromeda hade en budget på 40M. Där var lite animationsproblem också. Skyrim runt 90M. De har fortfarande sina döda ansikten.

Det beror kanske på vad man lägger krutet. Content, animationer, längd, miljöer, etc.

Det är antagligen ett kasst genomförande av undermåliga arbetare / för få. Eller så är det något artistiskt val.

Jag är ju allt annat än insatt på området men detta kan jag verkligen inte hålla med om. Hur ser dina kunskaper ut runt UE4 själv? Har du provat bygga några scener eller liknande?
Nu var det inte bara animationerna jag ogillade med denna trailer, utan det mesta såg faktiskt riktigt dåligt ut med dagens mått mätt. Just Bethesda har ju fått kritik för det eviga återanvändandet av Morrowind motorn för allt efter Oblivion. I fallet Fallout 4 så är kritiken massiv och definitivt den mest kritiserade aspekten av spelet.
Visst kan det vara så att det är story som krutet läggs på men man kan ju inte totalt ignorera grafiken, inte i ett Shenmue i alla fall.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fick PS2 vibbar på karaktärerna