Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Testa nätverkets säkerhet?

Det är allmänt känt att allt för många har allt för dålig säkerhet på sina trådade/trådlösa nätverk. För en tid sedan bytte jag min Asus-router, en Asus RT-AC68U mot en Ubiquiti Edgerouter Lite. Och jag tror att jag har lyckats ganska bra med konfigurationen. (Hoppas jag)
Men vad finns det för sätt att testa säkerheten? Jag har provat testet hos Shields Up. https://www.grc.com/shieldsup och där såg allt bra ut. Men det måste väl finnas fler sajter som har mer utförliga tester där man kanske kan få mer information om sitt nätverk?
Vad säger ni mer nätverkskunniga om denna fråga? Hur/var kontrollerar ni säkerheten på era nätverk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Osäkerheten ligger på klienterna,inte på en spi brandvägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Frågan du tar upp är helt klart viktig.
Det existerar mängder av bra programvara/lösningar för att utföra penetrationstestning och sårbarhetsanalyser, bl.a. Nessus.
Finns en ganska diger lista med program här: http://sectools.org/

Dock måste du själv ofta definiera vad som skall testas, det kräver lite engagemang och kunnighet.
Sedan brukar många professionella supportade verktyg kosta en rejäl summa pengar, men oftast finns det subventionerade eller gratis versioner med licens för "home usage" eller "home networks".

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Vilken säkerhet? Som mest erbjuder väl routern en enkel brandvägg som blockar lite portar -> port scan.
Om det finns någon antivirus tjosan inbyggd så kan man ju testa tanka lite malware...
Om trådlösa nätverket har under 20-30 tecken lösenord går det väl att bruteforce:a på rimlig tid [citation needed], WPA2 givetvis.