The last stand! most bang for the buck:) (komplett dator 15000.-)

Permalänk
Medlem

The last stand! most bang for the buck:) (komplett dator 15000.-)

Hej alla datorentusiaster!

En lite äldre gamer som skulle vilja ha lite hjälp med att finputsa ett datorköp som förhoppningsvis skall inhandlas i november inför höst och vinterrusket.

Det kommer några AAA titlar som jag uppskattar bl.a. call of duty WW2, wolfenstein 2 mfl
Datorn kommer förmodligen bli den sista jag köper (men en uppgradering av cpu och gpu kan eventuellt ske) så den skall väl prestera hyfsat idag.

Det jag kommit fram till är följande. (hoppas länken funkar)

Dator

Jag är lite osäker på fps och skärm och hz. Behöver inte ha 1440p i upplösning utan 1080 duger åt mig. Men en curvad skärm ser fränt ut, eller är det bara en gimmick? Kan jag utnyttja skärmen med ett 1060 om jag drar ner grafiknivån lite? eller skall jag satsa på en lite billigare skärm och ett 1070.
Är det något som kan bytas ut? eller som underpresterar, eller är onödigt så mottages alla råd tacksamt.

En liten fråga till om ni nappar på tråden.

Datorn jag har idag skall grabben få. Den består av:

Amd phenom2 x4 940 black edition
Corsair 8gb -8500
Gigabyte GA-MA790X -UD4LK
Ati radeon 6870

Vilket grafikkort är max innan resten flaskar?

Vänligen,
Tobias

Permalänk
Medlem

@Zyclone: 750W PSU behöver du inte. För 1060-1070 räcker det gott med 500W eller så.

Snyggt chassi men jag hade hellre tagit de hundralapparna från PSUn och chassit och lagt på ett 1070. Annars var där väl inget märkligt. (De där hundralapparna räcker iofs inte till ett 1070 dock... Kanske bara får ihop 500-600kr på det.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Zyclone:

Jag vet förstås inte hur kritisk du är till skärmar och allt men om du kör Nvidia och vill att det ska hålla så hade jag inte kastat 3300kr på en icke g-sync 1080p skärm iallafall. Antingen spara lite cash och köp en billigare 144hz skärm och ett biffigare grafikkort, eller leta en begagnad g-sync skärm (jag köpte tex en 1440p IPS g-sync för 4000kr) bara för en lite mjukare upplevelse när datorn väl blir till åren.

När det kommer till GPU håller jag med ovan om att leta efter något lite fetare, alternativt bara en lite häftigare variant av 1060.

Återigen vill jag uppmuntra till begagnat. GTX 1080 har gått för 4000kr'ish här på forumet. Det finns så mycket kap att göra om man inte fegar =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@Zyclone: 750W PSU behöver du inte. För 1060-1070 räcker det gott med 500W eller så.

Snyggt chassi men jag hade hellre tagit de hundralapparna från PSUn och chassit och lagt på ett 1070. Annars var där väl inget märkligt. (De där hundralapparna räcker iofs inte till ett 1070 dock... Kanske bara får ihop 500-600kr på det.)

Visst är det snyggt! Chassit är väl inte så noga egentligen men jag köper gärna med ögat.

Skrivet av Gustenrocks:

@Zyclone:

Jag vet förstås inte hur kritisk du är till skärmar och allt men om du kör Nvidia och vill att det ska hålla så hade jag inte kastat 3300kr på en icke g-sync 1080p skärm iallafall. Antingen spara lite cash och köp en billigare 144hz skärm och ett biffigare grafikkort, eller leta en begagnad g-sync skärm (jag köpte tex en 1440p IPS g-sync för 4000kr) bara för en lite mjukare upplevelse när datorn väl blir till åren.

När det kommer till GPU håller jag med ovan om att leta efter något lite fetare, alternativt bara en lite häftigare variant av 1060.

Återigen vill jag uppmuntra till begagnat. GTX 1080 har gått för 4000kr'ish här på forumet. Det finns så mycket kap att göra om man inte fegar =]

Har valt en freesync skärm då jag ville invänta priset på amd vega 56 (glömde nämna det). Annars blir det en billigare skärm alternativt en begagnad.

Skulle kunna tänka mig att välja bort ssd disken och köra med mekanisk till jag inte står ut och köpa det senare, då ryms väl ett 1070 i budgeten...

Har gjort en ny lista och överskred iofs budgeten marginellt. Intel med skärm

Har en skärm idagSamsung bbw226 som jag egentligen gärna hade bytt ut, men om jag behåller den så har jag tom råd med ett 1080ti.

Valen och möjligheterna är alltid för många... man borde varit ekonomiskt oberoende.

Permalänk
Avstängd

@Zyclone: Kom tillbaka när köpet är aktuellt, hinner hända mycket på några månader.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Ja det är sant men priserna sjunker väl inte alltför mycket?

Permalänk
Medlem

Skärmen är i mitt tycke väldigt viktig, en bra skärm gör all skillnad : )

Tycker du ska köra på 144Hz 1440P med Gsync eller Freesync, eller inget alls om budgeten ej finns, men håll på upplösningen och frekvensen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyclone:

@Peppar2014:

Ja det är sant men priserna sjunker väl inte alltför mycket?

Tvärt om så kan priserna stiga en del då de är brist på minnesmoduler.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@Aeig:

På en 144 hz skärm behöver man då köra i 144 fps för bästa resultat? Som sagt jag är inte så värst insatt i hz vs fps. När jag höll på och spelade som mest så var det millisekunder som var det viktiga då de flesta skärmar var 60hz