Gäller högerregeln för cyklister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På bilden nedan så kom jag alltså från höger och skulle över vägen och sen svänga höger, han jag krockade med kom från vänster och skulle fortsätta rakt fram åt samma håll som jag. Vet inte om bilden funkar som den ska, men annars länkar jag till maps nedanför.
http://imgur.com/4ny6ci8.png
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,251....

Högerregeln gäller samtliga trafikanter i trafik på allmän väg. Där finns inget undantag för cyklister. Baserat på din beskrivning samt refererad bild så får man inte glömma bort att man har väjningsplikt(även som cyklist) när man byter körfält eller körbana, gentemot korsande trafik i direkt anslutning till bytet(naturligtvis om inget annat anvisas på platsen). På vissa cykelbanor så gör man det extra tydligt genom att skylta upp för cyklisten att de har väjningsplikt, men jag har enbart sett två sådana skyltar och dom finns mellan Malmö/Lund specifikt i Åkarp samt Hjärup.

Samtidigt så är det första gången jag ser något som liknar en specifik hastighetsbegränsning för cyklister(på den bild som Du länkar till om jag tolkar den rätt) eftersom jag inte sett någon sådan varken i Malmö/Lund eller mellan städerna. Där gäller den högsta tillåtna hastigheten på den hastighetsskylt man senast passerade(och cyklister i 40-49 km/h är inte ovanligt på banan mellan städerna). Låter som man får läsa på om nya skyltar eftersom denna har jag missat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Tänkte kasta in en liten fotnot om att den nya typen av elcykel som har > 250W motor och/eller inte slutar dra vid 25km/h försäkringsmässigt räknas som moped klass 1 eller 2 och enligt lag kräver de trafikförsäkring, förhoppningsvis vet de som har en sån "speedbike-cykel" om vad de åker på och att den kräver trafikförsäkring.

Jo, den får inte heller framföras på cykelväg vad jag förstår. Ingen sådan jag har i alla fall.

Skrivet av dannesthlm:

Själv tycker jag att det borde vara körkortskrav på att framföra cyklar, då hade man kunnat lära ut om vilka regler som gällde och dessa trådar hade inte behövts. Som en ren bonus hade det kunnat skapas en massa arbetstillfällen på landets trafikskolor...

Man kan ju delvis knappt klandra cyklister numera heller att man inte vet hur man ska köra, på många ställen är det ju högst oklart hur man ska/får köra eller om cyklar ens är tillåtna på gatan/körfältet eller om det nu bara är till för gående.

Jag har haft körkort i många år och kan reglerna som gäller för bilar, vad det gäller den andre så vet jag inte men jag vet heller inte om det hade hjälpt så mycket. Reglerna är inte så tydliga i denna situationen helt enkelt.

Skrivet av Veni:

Högerregeln gäller samtliga trafikanter i trafik på allmän väg. Där finns inget undantag för cyklister. Baserat på din beskrivning samt refererad bild så får man inte glömma bort att man har väjningsplikt(även som cyklist) när man byter körfält eller körbana, gentemot korsande trafik i direkt anslutning till bytet(naturligtvis om inget annat anvisas på platsen). På vissa cykelbanor så gör man det extra tydligt genom att skylta upp för cyklisten att de har väjningsplikt, men jag har enbart sett två sådana skyltar och dom finns mellan Malmö/Lund specifikt i Åkarp samt Hjärup.

Jo, det är ju lite det som är problemet. Reglerna är ju ganska tydliga att man har väjningsplikt gentemot bilarna vars väg man korsar, dock är de också tydliga med att bilarna ska lämna företräde om någon cykel är på väg ut i korsningen, men betyder det att man också har väjningsplikt efter att ha korsat bilvägen och ska in på cykelbanan?

Citat:

Samtidigt så är det första gången jag ser något som liknar en specifik hastighetsbegränsning för cyklister(på den bild som Du länkar till om jag tolkar den rätt) eftersom jag inte sett någon sådan varken i Malmö/Lund eller mellan städerna. Där gäller den högsta tillåtna hastigheten på den hastighetsskylt man senast passerade(och cyklister i 40-49 km/h är inte ovanligt på banan mellan städerna). Låter som man får läsa på om nya skyltar eftersom denna har jag missat.

Nej, skylten anger inte hastighetsbegränsning varken för cyklarna eller bilarna. Det är en skylt riktad åt bilar om att det korsar cyklister och därför är rekommenderad maxhastighet 30. De är vanligare att de har typ en person med barnvagn på eller så men de är ju typ samma som de fyrkantiga vit-blåa skyltarna där det står max 30 km/tim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Sen har vi alla gående då, förr i tiden skulle man hålla till vänster på gång och cykelvägar minns jag, precis som på vanliga vägar. Nu håller gående ofta till höger av någon anledning, vet inte om dom ändrat någon regel. Konsekvensen blir ju iallafall att folk går på båda sidorna vilket blir ganska irriterande.

Jag tror aldrig det funnits någon lag som reglerat var gående ska gå på en icke uppdelad GC-bana på det sätt som det finns för gående på körbanan. Går man på körbanan står det tydligt att man ska gå på vänster sida när så är möjlligt. Det finns dock en _rekommendation_ att man ska gå på vänster sida på GC-bana.
Om jag inte missminner mig är det ute ett lagförslag på remiss som gäller just detta. Går förslaget igenom blir det alltså reglerat i lagen och därmed ett krav. Frågan är hur det, isf, ska vara möjligt att se till att det efterlevs med tanke på att gående är högt och lågt redan idag och irrar runt mer på alla andra ställen än där de SKA vara, dvs gångbanan/trottoaren.

Rent krasst tycker jag eg att det är det enda rimliga, att gå på vänster sida. Dels kan man samspela med cyklisterna på ett avsevärt bättre sätt vilket höjer säkerheten och minskar överraskningar och dels är det konsekvent utifrån att man ska gå på vänster sida om man går på körbanan. Merparten andra gående verkar dock inte bry sig utan går lite där de känner för just då.

Permalänk
Medlem

vad menar han med att han skulle höra av sig om han fick problem med sin cykel om det var din som var sönder han kan inte bestämma vem som e skyldig och inte.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju lite det som är problemet. Reglerna är ju ganska tydliga att man har väjningsplikt gentemot bilarna vars väg man korsar, dock är de också tydliga med att bilarna ska lämna företräde om någon cykel är på väg ut i korsningen, men betyder det att man också har väjningsplikt efter att ha korsat bilvägen och ska in på cykelbanan?

Vill inte påstå att jag hittat det i trafikförordningen eftersom den är go att leta i efter specifika meningar, men precis som bilar så om cykelöverfarten ligger i direkt anslutning till den nya banan eller fältet så har man väjningsplikt gentemot korsande trafikanter. Det är trots allt byte av bana eller fält. Fråga mig inte bara om tolkningen utav "i direkt anslutning" eftersom jag tolkar att cykelöverfarten måste vara inom 0-2m ifrån den korsande banan/fältet. Ungefär som man alltid har väjningsplikt gentemot trafikanter som korsar en vägbanan i direkt anslutning till att man lämnar en cirkulationsplats.

Skrivet av snajk:

Nej, skylten anger inte hastighetsbegränsning varken för cyklarna eller bilarna. Det är en skylt riktad åt bilar om att det korsar cyklister och därför är rekommenderad maxhastighet 30. De är vanligare att de har typ en person med barnvagn på eller så men de är ju typ samma som de fyrkantiga vit-blåa skyltarna där det står max 30 km/tim.

Då har jag verkligen missat den eftersom jag är bilförare i tjänsten och cyklist privat. Har inte sett några sådana i Malmö eller Lund. Som jag skrev innan så får jag läsa på mig gällande nya skyltar. Skyltar med rekommenderad hastighet är inget nytt men utformningen på denna har jag inte sett förut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

vad menar han med att han skulle höra av sig om han fick problem med sin cykel om det var din som var sönder han kan inte bestämma vem som e skyldig och inte.

Därför har man alltid en "färdskrivare" med inbyggd kamera, mikrofon, positionsloggning samt hastighetsloggning på cykeln och i bilen .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Skyltat kan jag väl påstå att jag tycker att det inte brukar vara. Ofta brukar det ju inte finnas några skyltar alls, förr i tiden fanns den blå cirkulära skylten där det antingen var en gående, en cykel eller både och. Dessa skyltar är ju dock ganska ovanliga numera, eller saknas vanligtvis åtminstone.

Är det inte skyltat har ni problem. Det ska vara skyltat i princip vid varje korsning, just för att tillkommande trafikanter ska veta vad som gäller. Gemensam (påbjuden) gång- och cykelbana som ansluter till gemensam gång- och cykelbana, skyltas normalt inte, eftersom alla trafikanter redan vet vad som gäller, osv.

Skrivet av dannesthlm:

Sen kan dom ibland dela upp vägen i 2 fält, en för gående och en för cyklande. Fast symbolen för cykel och gående finns många gånger bara i ena ändan av gatan, korsar man in på gatan vet man inte vilket fält som gäller, man ser bara en vit linje i mitten på vägen.

Spännande. Kommer du inte från en "Påbjudna gång- och cykelbanor (D7)" så ska det vara skyltat.

Skrivet av dannesthlm:

Sen har vi alla gående då, förr i tiden skulle man hålla till vänster på gång och cykelvägar minns jag, precis som på vanliga vägar. Nu håller gående ofta till höger av någon anledning, vet inte om dom ändrat någon regel. Konsekvensen blir ju iallafall att folk går på båda sidorna vilket blir ganska irriterande.

Så vitt jag vet finns det ingen regel för var gående ska vara så länge de inte håller till på vägarna. NTF säger så här.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Urusel jämförelse då att kasta nånting mot någon är en handling med uppsåt och en olycka är en olyckshändelse. Man försäkrar sig mot olyckor och får betala självrisk om något händer. Vem som orsakat olyckan är irrelevant då ingen kommer lägga tid och pengar på att utreda vems "fel" det var när det gäller olyckor mellan fordon utan trafikförsäkring. Självrisken är småpengar i sammanhanget och att folk orka bråka om det tycker jag är lite komiskt.

Vem har sagt att det var uppsåtligt? Jag kan spela brännboll och träffa någon i huvudet. Uppsåtligt eller ej, då har man kastat en boll i huvet på någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vem har sagt att det var uppsåtligt? Jag kan spela brännboll och träffa någon i huvudet. Uppsåtligt eller ej, då har man kastat en boll i huvet på någon.

Det jag försöker säga är att olyckor lätt händer och att vid skador så får man själv stå för sin egen ev. självrisk. I detta fallet borde både TS och den personen han krocka med gå vidare och ta de skador som blev på sina egna hemförsäkringar. Det är endast med trafikförsäkrade fordon man utreder vem som är vållande och det fordonets försäkring står då för alla skador. Som någon nämnt så räcker det med att ett fordon är trafikförsäkrat så står den försäkringen för skador som uppkommit oavsett vem som vållat olyckan. Därför är det som bilist klokt att undvika cyklister som struntar i alla trafikregler och släppa fram dom då det blir dyrt att krocka. En cyklist behöver aldrig betala nån självrisk vid krock med andra trafikförsäkrade fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det jag försöker säga är att olyckor lätt händer och att vid skador så får man själv stå för sin egen ev. självrisk. I detta fallet borde både TS och den personen han krocka med gå vidare och ta de skador som blev på sina egna hemförsäkringar. Det är endast med trafikförsäkrade fordon man utreder vem som är vållande och det fordonets försäkring står då för alla skador. Som någon nämnt så räcker det med att ett fordon är trafikförsäkrat så står den försäkringen för skador som uppkommit oavsett vem som vållat olyckan. Därför är det som bilist klokt att undvika cyklister som struntar i alla trafikregler och släppa fram dom då det blir dyrt att krocka. En cyklist behöver aldrig betala nån självrisk vid krock med andra trafikförsäkrade fordon.

Kolla upp vad en ansvarsförsäkring är. Så jo, det är viktigt att veta som hade rätt och fel i olyckan. Den som står till ansvar för olyckan får dels använda sin hemförsäkring för sin egen cykel, och dessutom ansvarsförsäkring för sakskada på annans egendom.

Har TS skadat sig i olyckan får han ta kontakt med sin olycksfallsförsäkring och även sin kollektivförsäkring om det händer till/från arbete.
(Den försäkring man har genom jobbet gäller inte bara i tjänst, utan även kortaste vägen hem, inte alla som har koll på det. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kolla upp vad en ansvarsförsäkring är. Så jo, det är viktigt att veta som hade rätt och fel i olyckan. Den som står till ansvar för olyckan får dels använda sin hemförsäkring för sin egen cykel, och dessutom ansvarsförsäkring för sakskada på annans egendom.

Har TS skadat sig i olyckan får han ta kontakt med sin olycksfallsförsäkring och även sin kollektivförsäkring om det händer till/från arbete.
(Den försäkring man har genom jobbet gäller inte bara i tjänst, utan även kortaste vägen hem, inte alla som har koll på det. )

Ansvarsförsäkringen skulle man väl i teorin kunna applicera här men kommer inte hända. Ingen kommer utreda detta eller gå vidare med detta i en domstol, det är en simpel cykelkrock. Dessutom ersätter denna försäkringen skadeståndskrav mot dig vilket kräver att någon stämt dig. Ingen anser ju sig vara orsakande av olyckan vilket skulle kräva en rättegång för att utreda vilket inte kommer hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Vill inte påstå att jag hittat det i trafikförordningen eftersom den är go att leta i efter specifika meningar, men precis som bilar så om cykelöverfarten ligger i direkt anslutning till den nya banan eller fältet så har man väjningsplikt gentemot korsande trafikanter. Det är trots allt byte av bana eller fält. Fråga mig inte bara om tolkningen utav "i direkt anslutning" eftersom jag tolkar att cykelöverfarten måste vara inom 0-2m ifrån den korsande banan/fältet. Ungefär som man alltid har väjningsplikt gentemot trafikanter som korsar en vägbanan i direkt anslutning till att man lämnar en cirkulationsplats.

Jo, det är ju en möjlig tolkning av reglerna. Frågan är dock om det faktiskt är byte av bana eller fält för det är ganska tydligt markerat att cykelbanan över vägen är en cykelbana hela vägen liksom. Sen är jag inte så säker på att det stämmer att man alltid har väjningsplikt mot korsande trafik efter en korsning, då blir det ju en ny korsning liksom och då borde samma regler gälla för den som för andra korsningar.

Citat:

Då har jag verkligen missat den eftersom jag är bilförare i tjänsten och cyklist privat. Har inte sett några sådana i Malmö eller Lund. Som jag skrev innan så får jag läsa på mig gällande nya skyltar. Skyltar med rekommenderad hastighet är inget nytt men utformningen på denna har jag inte sett förut.

De är ganska vanliga i Göteborg i alla fall. Se exempelvis här. Dock varierar vad bilden föreställer, men det handlar hela tiden om att markera ett farthinder (för bilar).

Permalänk
Medlem

Ju mer man läser tråden ju luddigare blir det xD Som Neil Degrasse Tyson brukar säga, om ett argument pågår i mer än 5 minuter så har båda fel xD