Vilken linux dist för Ryzen 7

Permalänk
Medlem

Vilken linux dist för Ryzen 7

Hej

Finns det någon dist som är bättre för Ryzen än andra?
Hittade något test där OpenSuse tydligen verkade vara bättre i många test.

Har i princip bara testat Redhat, Debian och Ubuntu och gillar de två förstnämnda mer, vet inte riktigt varför.
Är öppen för förslag på andra distar, gärna med motivering

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det som är relevant är ju kärnan och som jag förstått det är det 4.10 och nyare som man vill ha. Så det är bara att välja en distro som du gillar och som har version 4.10 av Linux eller om du kan ordna den själv.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vilken distro som helst där som ovan skriver 4.10 eller senare kernel, Arch har senaste kernel som standard, Fedora är inga problem att byta till ny kernel, även Ubuntu och Suse går det ju fint uppdatera kärnan på om man vill.

Jag antar att du är ganska ny på Linux? Oavsett vad du väljer kan du ha samma desktop och program ändå i princip, det mesta går att göra så att säga oavsett vad du väljer.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Testa på en rolling-distro då det är dessa som har mest upp-to-date kod för nyare produkter, likt ryzen och vega.
Open SUSE TumbleWeed är ett bra OS som jag själv har kört ett tag, kan behövas lite handpålägning ibland men för det mesta så funkar det, kan behövas lite modifikation ifall man kör rolling-distro men för det mesta så brukar det funka, skulle rekommendera att testa iafall. Annars har du ju också Arch som ett alternativ, till rolling-distro.

Eller att välja något som tidigare inlägg varit inne på, att köra kernel 4.10 och nyare, av valfri distro.

Ifall du gillar Btrfs filsystemet så komer SUSE att fortsätta att använda detta, medans Redhat verkar dropa stödet, är väldigt bra med snapshots som fungerar som filåterställnings punkter likt i windows.

Läs lite här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=SUSE-Sticks-With-Btrfs

Permalänk
Medlem

Hm, fungerar inte längre för mig att bootas upp min usb sticka med 18.04. Inte sedan nyaste Bios uppdateringen med PRIME X370-PRO, Blir kernel panic mm och kommer inte längre. Ominstallerade stickan men inte hjälpte det heller. Sökt på nätet men ganska liten information om problemet och mest om gamla distar som självkart inte haft stöd för Ryzen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: 18.04? provat med 18.04.01 ? kan ju va värt

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

@basn: Tyvärr lika eländigt med 18.04.1

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

MintLinux har jag fått tips om för Ryzen

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint 18.3 med Ryzen 1600. Fungerar bra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Jag kör Linux Mint 18.3 med Ryzen 1600. Fungerar bra.

Finns Remina i Mint. Ska endast använda Linux till att fjärrstyra Ubuntu på en annan dator. Att göra det med just Ubuntu från Windows är ett aber.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Remmina finns till Mint också ja.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Antergos linux. Mycket trevlig dist. Just nu verkar dom dock ha problem med installationen, har själv problem att installera, men lär vara löst snart.
Bygger på Arch och även tillgång till trevliga AUR med massor programvara

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Jag kör Linux Mint 18.3 med Ryzen 1600. Fungerar bra.

Samma elände där också. Fungerar på min Intel Laptop men inte på min Ryzen stationära.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Testa Fedora eller Manjaro.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Saxat från Redit:
AM4 motherboards' BIOS updates with AGESA PinnaclePI-AM4_1.0.0.4 causes udev errors on boot for some distros (particulary for Fedora).

Så Fedora hjälper inte. Kan inte heller boota Linux i HyperV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: OK. Då är det bios som är problemet. Byt till äldre bios.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Nej, då kan jag inte överklocka minnena till 3000. Vore ett enklare liv om man kunde köra Ubuntu remote från något annat än Remina utan att pilla med att installera extra fönsterhanterare som ändå inte fungerar fullt ut.

Fixade det hjälpligt till slut men var inte till freds över att Ubuntu inte tillät mig synka molntjänster till USB Disk. Dropbox gick med på symlänk men det var den enda. Tog bort Ubuntu från min NUC, behöll Windows och reparerade EFI-Boot så nu kör jag Windows till molntjänsterna och kan Remota från min Ryzen dator väldigt enkelt samt inga problem att dela ut mappar. Men hade jag haft NUC kopplad till skärm och använt till skrivbordsarbete hade jag hellre kört Linux.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Finns många alternativ till Remmina.
https://alternativeto.net/software/remmina/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Solus. Riktigt snyggt men framförallt genomtänkt, solitt.

Har i det förgångna provat Mint och olika versioner av Ubuntu men har det inte varit installeraren så har det varit något annat som krånglat och tagit tid. Solus har mest bara fungerat (blåtand, DACar, Steam bl.a) och har varit mitt primära i snart ett år.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Solus. Riktigt snyggt men framförallt genomtänkt, solitt.

Har i det förgångna provat Mint och olika versioner av Ubuntu men har det inte varit installeraren så har det varit något annat som krånglat och tagit tid. Solus har mest bara fungerat (blåtand, DACar, Steam bl.a) och har varit mitt primära i snart ett år.

Får hålla med om Solus (Budgie) om man inte är allt för kräsen.

Solus är verkligen en kanonbra desktop-distro för den som inte vill in och grotta för mycket. Bra Steam integration och snyggt helhetsinterface som bygger på Android-utseendet.
Den är inte Bleeding-Edge men uppdateras rullande (Rolling-release) dvs. inga krångliga uppdateringar mellan versioner och erbjuder många färdiga paket att installera via eopkg hanteraren.

Värt att notera: Solus är INTE baserat på Ubuntu likt ex. Linux Mint så glöm att köra Debian paket rakt av.
Men behöver du inget exotiskt så finns det mesta redan i repositoryt. Ett plus är också att Solus erbjuder simpla möjligheter att backa till föregående version av paketuppsättning om en systemuppdatering skulle ställa till det vid något tillfälle.

Ex. kommandot:
sudo eopkg upgrade i Solus motsvarar ungefär sudo apt-get update && dist-upgrade i Ubuntu/Debian-baserade system.
Men Solus har mycket fokus på det grafiska interfacet (Budgie) så du kan i princip avstå helt från konsolen om du inte vill pilla med den.

Har själv provkört Solus i några månader på en testburk och jag måste säga att jag är rätt imponerad.
Vid en uppgradering dog t.ex. xservern och det gick inte längre att logga in grafiskt.
Jag gjorde då en rollback på uppdateringarna till föregående version via terminalinloggning, som tog c:a 5 minuter att genomföra, följt av en omstart och vips fungerade allt som vanligt igen.
Sedan var det bara att avstå från uppdateringspåminnelsen i c:a 10h. sedan var xserver-buggen löst i en ny version av programpaketet och jag kunde uppdatera systemet som vanligt igen utan några kraschar av xservern.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Solus. Riktigt snyggt men framförallt genomtänkt, solitt.

Har i det förgångna provat Mint och olika versioner av Ubuntu men har det inte varit installeraren så har det varit något annat som krånglat och tagit tid. Solus har mest bara fungerat (blåtand, DACar, Steam bl.a) och har varit mitt primära i snart ett år.

Faktiskt startade Solus men kör man med en 4K skärm är Ubuntu att föredra med deras enkla DPI-skalning redan i display inställningarna. Försökte söka på deras forum vilka inställningar man kunde göra i meny alternativet defconfig men deras forum ligger nere. Vad jag vet är det endast Ubuntu som förenklat DPI skalning av alla distron jag provat genom åren.

Kommer jag på hur man ska göra utan att pilla med font eller köra med lägre upplösning för att kunna se vad jag arbetar med så skulle jag kunna ge Solus en chans.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Faktiskt startade Solus men kör man med en 4K skärm är Ubuntu att föredra med deras enkla DPI-skalning redan i display inställningarna. Försökte söka på deras forum vilka inställningar man kunde göra i meny alternativet defconfig men deras forum ligger nere. Vad jag vet är det endast Ubuntu som förenklat DPI skalning av alla distron jag provat genom åren.

Kommer jag på hur man ska göra utan att pilla med font eller köra med lägre upplösning för att kunna se vad jag arbetar med så skulle jag kunna ge Solus en chans.

De kunde ha en redirect på gamla forumplatsen jao, jag har också väntat på att maintenance-skylten skulle försvinna.

https://getsol.us/forums/

https://github.com/solus-project/budgie-desktop/issues/830 kanske har nåt relevant, kanske inte.

Lycka till.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Hittade detta och ska först testa med usb-live stickan:

There is a way to enable UI scaling for high resolution displays in the Budgie desktop environment — sort of. None of the developers for this desktop environment have a high resolution display, so there is no active development in this area. With that said, it doesn’t really matter that there isn’t anyone developing it, as the Budgie Desktop is heavily built upon Gnome and GTK3, which already has great support for UI scaling.

Enabling this in Budgie works exactly the same as Gnome, though because there is no official support, you’ll need to do this at your own risk. If things don’t look exactly scaled right, don’t blame anyone. To enable scaling, open up a terminal window, and execute the following command:

gsettings set org.gnome.desktop.interface scaling-factor 2
Like Gnome, customize the scaling factor of Budgie by changing “2” to another whole number.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om högupplösta skärmar står på agendan så skulle jag avråda från Ubuntu 18.04. De verkar ha tagit bort skalningsalternativen och har endast kvar 100%/200%.

Kan ju vara enbart på laptops, vad vet jag. Ska hem och installera Mint på min stationära tänkte jag, kan återkomma!

Permalänk
Medlem

@evirob: Har det på en virtuell VmWare maskin och 300% finns kvar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag hade velat ha 125%!

Men det verkar specifikt vara små skärmar med hög upplösning, nu har jag visserligen bara 1920*1080 på en 13" men ändå.

Permalänk
Medlem

Testar nu att installera Solus på min andra disk som även den Windows har 10. Har alltså två W10. En daily driver och en för test. Se om Solus kan SSD-boota när det är installerat för det verkar vara den enda dist som fungerar att usb boota för installation. Hoppas att skalningen skarpt fungerar bättre än från USB-stickan där menyerna försvinnen.
gsettings set org.gnome.desktop.interface scaling-factor 3

PS - Kör boot loader från den disken (sdc1) så jag kan välja boot i Bios och slipper blanda in den i boot loader på min daily driver Windows 10.

Edit - skalningen riktig efter att logga in och ut.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Solus. Riktigt snyggt men framförallt genomtänkt, solitt.

Har i det förgångna provat Mint och olika versioner av Ubuntu men har det inte varit installeraren så har det varit något annat som krånglat och tagit tid. Solus har mest bara fungerat (blåtand, DACar, Steam bl.a) och har varit mitt primära i snart ett år.

Ska kolla in Solus.

Installationen av Fedora hängde sig trots senaste bios.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Fungerar det hos mig så fungerar nog Solus hos dig
Och lite enklare att välja disk på boot loadern och slippa bskriva över Windows egna
Ska nu kolla in hur det står till med Nvidia drivarna. Installerar dem nu.
Tips att alltid installera Linux på engelskt (med svenskt tangentbord) så är det lättare att följa svar på engelska forum.

EDIT

Fungerade väldigt dåligt. Installerade under menyn extra drivrutiner (repos) och går nu bara köra i terminal. Ingen skrivbord alls. Känns lite B som Linux dist från 2003.

@Herr Kantarell: Inte heller deras forum är uppe ännu så man får förlita sig på Redit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar

Hmm, inte så att det startar till blinkande markör högst uppe till vänster? Jag fick det (GTX 1050ti) så "bara fungerar" kanske var att ta i, men relativt sett tidigare distros jag provat så. Noterade problem m lösen såhär:

"Om svart skärm med blinkande markör efter nvidiadrivar...så var det I det här fallet för bara nvidia-glx-driver-32bit, behövdes tas bort och installeras ihop med nvidia-glx-driver-current. Detta med kernel 4.15-current. " ->
"sudo eopkg it nvidia-glx-driver-current nvidia-glx-driver-32bit"

Om forumen så noterades det ovan : de borde ha en redirect, forumen är på nya stället öppna, se länk ovan : )

Tack för info om skalning för 4kskärm f.ö.

Edit. Om nån försöker installera med EFI (väljer bootloader i EFI) och har Win10 installerat så kan installeraren hänga sig, även det hände mig, för att Win10 gör en 100MB EFI-boot-partition som är för liten för fler hyresgäster / Solus. Solus gör en mycket större.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)