Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Testat med sudo eopkg it nvidia-glx-driver-current nvidia-glx-driver-32bit men ingen lösning för mig. får installera om hela härligheten och köra kommandot sedan.
EDIT
Efter Nvidia drivers fastnade jag igen i konsoll-läge och inget skrivbord.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar

Trist. Verkar inte helt ovanligt: https://www.reddit.com/r/SolusProject/comments/854ax1/another... och som att det lösts en del olika vis.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag kör med Debian Sid och Threadripper. Det fungerade bra första försöket. Debian Sid är rullande och jag uppdaterar flera gånger i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag kör med Debian Sid och Threadripper. Det fungerade bra första försöket. Debian Sid är rullande och jag uppdaterar flera gånger i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer lite benchmarking som stöd

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=windows-1...

för Debian Sid

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hade nog använt Linux mer om Asus hjälpt till att ta fram ett bra och enkelt fläkt-kontroll-mjukvara till Linux. Går att ställa in i BIOS men blir inte lika tyst som med mjukvaran Asus FanExpert.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Arch. Om du inte orkar konfa själv testa Manjaro

Permalänk
Medlem

Provade Ubuntu igen och funkade nu. Kan det vara att jag bytte nätagregat? I alla fall, skulle jag inte gjort det utan behållit Solus. Fast jag satte rätt disk som boot fulade Ubuntu ner EFI och när jag försökte fixa till det gick inte Windows att boota. Hade för sig att det var Windows 7. Ibland längtar man tillbaka till MBR och boot-ini

Blev att ominstallera Windows och nu utan Linux. Men när man kör Windows nytt rakt in utan att uppgradera undrar jag vad MS håller på med. Förstört bla nätverksbläddring, datorer syns inte längre men varenda liten online-pryl tar upp tonvis med utrymme och man får pilla evigheter med små inställningar som att snabbstart inte ska bli överfull av allt man gjort. Där ska bara viktiga genvägar ligga och mappen bilder slås ihop med OneDrive där dubletter frodas så man går vilse. Vilken jäkla skit Windows blivit! Kommer ta några dagar att rätta till.

Så ser det ut utan kontrollpanelen/lägg till Windowsfunktioner/SMB1 stöd

Och efteråt

Sedan får man gå in i OneDrive inställningar och slå upp att mappar ska skyddas (har det som är viktigt redan på OneDrive och Nätverksdiskar). Slå av att alla platser man besökt och startade program lägger sig i snabbstart. Har väll vandrat en liten bit på vägen att rätta till det som MS förstört men det är massa småsaker kvar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Finns Remina i Mint. Ska endast använda Linux till att fjärrstyra Ubuntu på en annan dator. Att göra det med just Ubuntu från Windows är ett aber.

Skickades från m.sweclockers.com

vad ska du göra xrdp brukar funkar bra för mig

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Provade Ubuntu igen och funkade nu. Kan det vara att jag bytte nätagregat? I alla fall, skulle jag inte gjort det utan behållit Solus. Fast jag satte rätt disk som boot fulade Ubuntu ner EFI och när jag försökte fixa till det gick inte Windows att boota. Hade för sig att det var Windows 7. Ibland längtar man tillbaka till MBR och boot-ini

Blev att ominstallera Windows och nu utan Linux. Men när man kör Windows nytt rakt in utan att uppgradera undrar jag vad MS håller på med. Förstört bla nätverksbläddring, datorer syns inte längre men varenda liten online-pryl tar upp tonvis med utrymme och man får pilla evigheter med små inställningar som att snabbstart inte ska bli överfull av allt man gjort. Där ska bara viktiga genvägar ligga och mappen bilder slås ihop med OneDrive där dubletter frodas så man går vilse. Vilken jäkla skit Windows blivit! Kommer ta några dagar att rätta till.

Så ser det ut utan kontrollpanelen/lägg till Windowsfunktioner/SMB1 stöd
https://s5.postimg.cc/6uwdh3xx3/natverk.png

Och efteråt
https://s5.postimg.cc/x37i6nacn/nytt.png

Sedan får man gå in i OneDrive inställningar och slå upp att mappar ska skyddas (har det som är viktigt redan på OneDrive och Nätverksdiskar). Slå av att alla platser man besökt och startade program lägger sig i snabbstart. Har väll vandrat en liten bit på vägen att rätta till det som MS förstört men det är massa småsaker kvar.

slå av nätverks indentifiering

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@Palme_570: Men då kommer jag ju inte åt datorn från andra platser?
Har kämpat nu med Windows filhistorik och misslyckades flera gånger tills jag kom på att datorn måste ha samma namn. Inte då Desktop-45893blaha och hade glömt ändra det till mitt korta namn. Nu fixat. 108 GB på väg tillbaka från Unraid servern.

Kommer sedan ta den enkla vägen att installera Ubuntu (gillade inte Solus). Har plockat ihop min gamla AMD dator för att se om den startade (allt löst på en kartong). Kör in den 128 GB SSD jag använde till detta innan och installerar Ubuntu på den. Då rör jag inte Windows-uppstarten. Få se om den klarar att boota upp sedan när disken flyttas tillbaka. Ryzen är ju en annan arkitektur än AM2.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Palme_570: Men då kommer jag ju inte åt datorn från andra platser?
Har kämpat nu med Windows filhistorik och misslyckades flera gånger tills jag kom på att datorn måste ha samma namn. Inte då Desktop-45893blaha och hade glömt ändra det till mitt korta namn. Nu fixat. 108 GB på väg tillbaka från Unraid servern.

Kommer sedan ta den enkla vägen att installera Ubuntu (gillade inte Solus). Har plockat ihop min gamla AMD dator för att se om den startade (allt löst på en kartong). Kör in den 128 GB SSD jag använde till detta innan och installerar Ubuntu på den. Då rör jag inte Windows-uppstarten. Få se om den klarar att boota upp sedan när disken flyttas tillbaka. Ryzen är ju en annan arkitektur än AM2.

Enda det gör är att just lägga till enheter automatiskt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kommer sedan ta den enkla vägen att installera Ubuntu (gillade inte Solus). Har plockat ihop min gamla AMD dator för att se om den startade (allt löst på en kartong). Kör in den 128 GB SSD jag använde till detta innan och installerar Ubuntu på den. Då rör jag inte Windows-uppstarten. Få se om den klarar att boota upp sedan när disken flyttas tillbaka. Ryzen är ju en annan arkitektur än AM2.

Var ett FM2 AMD system och om jag lyckades ser ni här

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fasiken vad man får tampas med Linux. Har hållit på några daga nu sedan installerande på två datorer.
Funkar bra på Ryzen om man inte ska byta användare, då blir det svart i rutan och ibland när man startar om hänger sig Ubuntu vid en svart skärm. Annars inte mycket att klaga på men...

Planen vad att använda min gamla Lenovo Yoga med 512 GB minne att köra Gdrive, Dropbox och övervakningsprogrammet Zoneminer på. Vill kunna köra Fjärrskrivbord och ssh till den från min Ubuntu partition. SSH gick inte om användarnamnet var olika på maskinerna. Så fick skapa nya användare med samma namn på maskinerna.

Först Ubuntu 18.04 = Gdrive funkar bra, Fjärrskrivbord och även DropBox. Zoneminer buggade ut.
Sedan Ubuntu 16.04 = Gdrive fungerar inte, Dropbox och Zoneminer funkar och även Fjärrskrivbord.
Bytte till Gnome 16.04 och då fungerar Gdrive, Dropbox, Zoneminer men Fjärrskrivbord ballade ur.

Ska testa med att installera Ubuntu Gnome och hoppas Open Gdrive finns med i deras repo (finns inte i Ubuntu 16.04). Kodi sync fortsätter jag köra virtuellt med Ubuntu Server från min Unraid Server.

Varför jag vill ha detta på en gammal Lenovo Yoga Laptop? Går ju på batteri och händer att strömmen går här hemma korta stunder.

Edit

Gnome 16.04 fungerade utmärkt. Det man ska tänka på om man installerar som "något annat" för att kunna sätta en andra disk som home, är att skapa en partition på fat32 200 mb partition för EFI på disken man använder till boot..

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]