Amatörfotograf med blandade frågor, tips och råd?

Permalänk
Inaktiv

Amatörfotograf med blandade frågor, tips och råd?

Är relativt ny i systemkamera världen, och har nyligen köpt min första kamera. Det blev en Nikon D3300, med 18-55 / f 3.5-22 objektiv.

Har lekt runt med de olika inställningarna, och lär mig just nu A-läget (bländarprioritet). Har lite frågor kring mitt objektiv, samt lite övriga frågor:

* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?

* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?

* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?

* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?

* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa).

* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?

Hoppas att någon har tid att svara på mina nybörjarfrågor. Kommer säkert på fler längre fram i tråden.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?

Skärpedjupet styrs av bländaren, där större bländare ger kortare skärpedjup, samt avbildningsskalan, där skärpedjupet blir kortare ju närmre motivet du flyttar dig (givet att allt annat är samma). För att få en suddig bakgrund kan man sedan försöka få till ett kort skärpedjup, och/eller använda en längre brännvidd så att bakgrunden förstoras (och därmed förstora all suddighet i den).

Skärepdjupet och bakgrundens suddighet hänger alltså delvis ihop, så det är svårt att få till både långt skärpedjup och suddig bakgrund samtidigt. Med 18mm kommer du inte få särskilt suddig bakgrund ens vid f/3.5, förutom om du är nära motivet. Jag vet inte vad det är du försöker uppnå, så du får vara lite mer specifik om du vill få ett bättre svar.

Skrivet av mikael_a1:

* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?

Som sagt, ju större objektet är i förhållande till sensorn (avbildningsskalan), ju kortare blir skärpedjupet.

Skrivet av mikael_a1:

* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?

Du har inte talat om vad du försöker uppnå.

Skrivet av mikael_a1:

* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?

Zoom brukar räknas som förhållandet mellan längsta och kortaste brännvidden, så 55/18 = x3 zoom. Men det är ett ganska meningslöst mått för det mesta, brännvidden är mer intressant att veta.

Skrivet av mikael_a1:

* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa).

Råbilderna borde väl vara runt 25MB på en D3300, så du får plats med 2500-3000 råbilder på ett 64GB minneskort. Personligen är det mer bilder än jag skulle känna mig bekväm att ha liggandes i kameran, själv använder jag mest 8GB eller 16GB minneskort och tömmer kameran så ofta jag kan.

Skrivet av mikael_a1:

* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?

Ingen aning, men det är väl bara att ladda kameran när batteriet börjar bli lågt och du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?

* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?

Halv rätt, störst effekt får du om du har stor bländare och fotar så du är nära ditt objekt i förhållande till bakgrunden.
Ansikten vid 18mm blir ofta inte särskilt smickrande då det blir en liten minimal fischeye-effekt (stor näsa och rundare ansikte), skulle rekommendera att testa 55 eller 85 mm.

Finns exempelbilder på olika brännvidder här.

Citat:

* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?

Beror på hur kraftig effekt du vill ha. Ansiktsporträtt med en eller ett par meter till bakgrunden inga problem, vill du att högeröga ska vara i fokus men inte det vänstra får du sikta på 1.8

Nikon AF-S 85/1,8G eller Nikon AF-S 50/1,8G ger dig ljusstyrkan och är riktigt skarpa, se bara till att det är AF-s och in bara AF då autofokus inte fungerar på din kamera med det objektivet (manuel fokus fungerar dock).

Citat:

* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?

55/18= ca 3 gånger zoom

Citat:

* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa).

Tror detta borde räcka utan problem. har själv 36 megapixel på min D800 och när jag fotar både raw och jpeg får jag ca 280 bilder på 32 GB

Citat:

* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?

Går att fota tills det inte är något liv i den men skulle ändå försöka få med en laddare så man inte är kameralös sista dagarna.
Brukar se till att ha ordentligt laddat varje gång jag ska vara borta mer än en halv dag om jag ska fota mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikael_a1:

Är relativt ny i systemkamera världen, och har nyligen köpt min första kamera. Det blev en Nikon D3300, med 18-55 / f 3.5-22 objektiv.

Har lekt runt med de olika inställningarna, och lär mig just nu A-läget (bländarprioritet). Har lite frågor kring mitt objektiv, samt lite övriga frågor:

* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?

* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?

* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?

* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?

* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa).

* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?

Hoppas att någon har tid att svara på mina nybörjarfrågor. Kommer säkert på fler längre fram i tråden.

Tack på förhand.

Du motsäger dig själv när du säger att du vill ha långt skärpedjup men samtidigt få oskarp bakgrund.
Hur långt batteriet räcker beror på hur du använder kameran, skärm, blixt, motorer drar mycket ström men används inte de så räcker strömmen länge så det kan skilja enormt mycket beroende på hur man hanterar kameran och du kan köra tills batteriindikatorn börjar blinka, då slutar kameran att ta bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

med ett tele typ 100-200mm på f2.6 kan man få mer suddig bakgrund och samtidigt ett större fokusområde ställer dock större krav på avståndet till bakgrunden,

än

ett 30mm på f1.8

för suddig bakgrund
- så lågt bländartal som möjlig0
- fullformatkamera
- eller teleobjektiv
- längre slutartid om man även vill ha rörelseoskärpa

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Angående minneskort så tycker jag personligen det är bättre att köra på fler mindre minneskort.
Har du alla bilderna på ett stort kort och det skulle paja eller försvinna så har du ju inga bilder kvar.
Har du fler små och ett pajar så har du i alla fall ett gäng bilder kvar.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant hur du inte ens går tillbaka till din gamla tråd där vi medlemmar förklarade dessa punkter för dig genom 9 sidor

#16868920

Enda man får tänka på är väl att 3300an är en crop-sensor, alltså tar du t.ex 18x1.5 så får du ut rätt brännvidd.

Skrivet av Tim_Beluga:

Angående minneskort så tycker jag personligen det är bättre att köra på fler mindre minneskort.
Har du alla bilderna på ett stort kort och det skulle paja eller försvinna så har du ju inga bilder kvar.
Har du fler små och ett pajar så har du i alla fall ett gäng bilder kvar.

Well, det är samma risk med mindre minneskort som det är med större, dessutom fler = lättare att tappa bort :3 i mitt tycke i alla fall.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

@mikael_a1 *Tråd låst i enlighet med §3.3*

Tråd låst då vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i din befintliga tråd.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...