Permalänk
Medlem

Angående fiber i Falkenberg

Hej!

Min mor och far ska skaffa fiber i falkenberg till ett hus som ska byggas, Jag har försökt att kolla vad som för kommunikationspoeratör som är tillgängliga.
Det enda jag hittar är öppen fiber som drivs av Telia, vilket också gör att de självklart vill att man ska välja deras tjänster med internet/tv efter fiber är installerat.

Min fråga är om det finns andra kommunikationsoperatörer i området (Skrea) eller om det bara är öppen fiber man har att välja på?
Är det isåfall ett vettigt alternativ?
Noterbart är även att de vill ha TV från samma operatör som internet för att underlätta för dom.

Det jag undrar är om man kommer bli lurad av Telia för att de har nån kampanj där man binder sig på två år för att få rabatt på installation av fiber och sedan blir månadskostnaden svindyr om man jämför med andra företag?
Det kan ju vara så att det är enda alternativet men ville ändå bara kolla.

Tack på förhand och hoppas det inte blev allt för rörigt

Permalänk
Medlem

https://www.oppenfiber.se/anslut/villa/fragor-och-svar
Om man kolla deras sida så ska det gå att välja andra operatörer om du vill (under "vad är öppen fiber"). Dock har jag hört om någon installation med telia som var låst till telia men jag kan ha blandat ihop operatörer.
Visst telia kommer säkert ha ett fint erbjudande som min föräldrar fick så nu kör de telia i 2 år med 100Mbit och boxer. När det priset slutar gälla så byter de kanske beroende på vad priset är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Telia har 2 nät här i Falkenberg, Telia Fiber och telia Öppen fiber. Telia Fiber har många av kommunens hyreshus fortarande, Dock håller de på att konvertera om allting till telia öppen fiber.

Telia Öppen fiber är att Telia står för nätet, men andra leverantörer kan köpa in sig för att leverera på nätet.

De operatörer som är ansluta här i Falkenberg hittar du här.
https://www.bredbandswebben.se/start/

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar, tror att det ska lösa sig och de har fått svar på de som de undrade över.

Permalänk
Medlem

Jag bor själv i Skrea och bredbandsbolaget har kampanj nu med fiber för 16000:- mot Telias 21000:-