Varför allt tjat om 300FPS+ i CS och dylikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@lord_vasagos: Jag är ganska säker på att du inte varit på någon nämnvärd nivå i något FPS spel som tävlas i då alla FPS spel som varit tävlingsinriktade de senaste 15-20 åren har haft motorer som blivit drastiskt påverkade av högre FPS.

Nä jag har inte legat på någon topp tio lista men har full förståelse för man vill ha bra respons vilket man har utan problem vid 150fps med en 144hz skärm som hänger med har man mus hastighet som är bra och skärm som hänger med och det är en nivå jag tror alla klarar sig på och resten sitter mer i huvudet och jag är bra nog att inse det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä jag har inte legat på någon topp tio lista men har full förståelse för man vill ha bra respons vilket man har utan problem vid 150fps med en 144hz skärm som hänger med har man mus hastighet som är bra och skärm som hänger med och det är en nivå jag tror alla klarar sig på och resten sitter mer i huvudet och jag är bra nog att inse det

Roligt att ingen håller med dig när du själv är så stensäker på din sak, haha. Kanske dags att tänka om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robertd:

Roligt att ingen håller med dig när du själv är så stensäker på din sak, haha. Kanske dags att tänka om

Det är för att alla vet att CS nördar är som religiösa fanatiker och vet det kommer argumenteras om saken i all oändlighet och är ungefär som mac fantaster som ska försvara sina produkter in i döden men skillnaden med mig är att jag säger vad jag tycker även när andra inte orkar det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

30 FPS duger gott!!! Fråga konsolspelare!

Alla pratar om FPS hit och FPS ditt!
80-talet med PC och du hade fyra färger vid en upplösning av 320×200 och knappast några 30fps!
Spelen var minst lika roliga då som idag.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Jag är utan tvivel en dålig CS spelare då jag tycker det är för enformigt och inte gillar det men har väldigt många timmars spelande bakom mig i alla kategorier av spel och har varit tränad till nivån där varje skott sitter på instinkt utan man behöver tänka och lobbar i väg skotten så dom sitter med höga fps så jag förstår känslan man vill nå men tror skillnaden handlar om placebo för den helt enkelt är för liten för att märkas hur snabb man än är men är en bekväm bortförklaring

Vem fasen skriver "varit tränad till nivån där varje skott sitter på instinkt utan man behöver tänka och lobbar i väg skotten så dom sitter med höga fps"?!?!?! Vem tränade dig, Master Yoda? Du sitter och säger att du är en dålig CS spelare men har spelat många andra spel, vad tusan ger det, de är CS vi snackar om? Fattar inte varför folk som inte har någon aning kommer och är stensäkra på vad dom TROR det är?

Om jag har problem med bilen och mekarn säger att de är fel på t.ex turbon så sitter jag inte å säger "Ne jag tror det är drivremen, du vet jag har inte mekat så mycket i bilen, men jag har kört den många mil så jag tror du har fel" Förmodligen vet mekarn vad han snackar om då han har mekat i X antal timmar mer än dig, detsamma gäller detta ämne. Varför ska man sitta och säga emot saker baserat på vad man tror då folk som verkligen spelar spelet seriöst säger hur det är?

OnT: Det är skillnad på 120/144 FPS och 300+ på en 144hz skärm. (punkt)

Skrivet av lord_vasagos:

Det är för att alla vet att CS nördar är som religiösa fanatiker och vet det kommer argumenteras om saken i all oändlighet och är ungefär som mac fantaster som ska försvara sina produkter in i döden men skillnaden med mig är att jag säger vad jag tycker även när andra inte orkar det

Så du menar att du skulle kunna säga att en omelette var en äggröra även fast han du pratade med var kock och och har full koll på skillnaden mellan omelette och äggröra, enbart för att du TYCKER det? *facepalm*

Permalänk
Medlem

Det heter input lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä jag har inte legat på någon topp tio lista men har full förståelse för man vill ha bra respons vilket man har utan problem vid 150fps med en 144hz skärm som hänger med har man mus hastighet som är bra och skärm som hänger med och det är en nivå jag tror alla klarar sig på och resten sitter mer i huvudet och jag är bra nog att inse det

Botten 10 låter mer realistiskt med dina kommentarer tyvärr.
Säg ett FPS spel du varit på någon duglig nivå.

Permalänk
Medlem

Tråden är i varje fall postad i rätt kategori då den är väldigt underhållande.

Permalänk
Medlem

Låter ju som utvecklarna av source måste ha klantat sig rejält med det här, för man ska ju inte behöva har 300 fps egentligen, det är ju ett misstag liksom xD

Hoppas dom löser buggen till source 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Figgeduni:

Vem fasen skriver "varit tränad till nivån där varje skott sitter på instinkt utan man behöver tänka och lobbar i väg skotten så dom sitter med höga fps"?!?!?! Vem tränade dig, Master Yoda? Du sitter och säger att du är en dålig CS spelare men har spelat många andra spel, vad tusan ger det, de är CS vi snackar om? Fattar inte varför folk som inte har någon aning kommer och är stensäkra på vad dom TROR det är?

Om jag har problem med bilen och mekarn säger att de är fel på t.ex turbon så sitter jag inte å säger "Ne jag tror det är drivremen, du vet jag har inte mekat så mycket i bilen, men jag har kört den många mil så jag tror du har fel" Förmodligen vet mekarn vad han snackar om då han har mekat i X antal timmar mer än dig, detsamma gäller detta ämne. Varför ska man sitta och säga emot saker baserat på vad man tror då folk som verkligen spelar spelet seriöst säger hur det är?

OnT: Det är skillnad på 120/144 FPS och 300+ på en 144hz skärm. (punkt)

Så du menar att du skulle kunna säga att en omelette var en äggröra även fast han du pratade med var kock och och har full koll på skillnaden mellan omelette och äggröra, enbart för att du TYCKER det? *facepalm*

För att man behöver några hundra timmars spelande innan det sitter på instinkt med vettiga fps och cs är inte så innehelvete magiskt att det gynnas av högre fps än andra snabba shooters vilket dom flesta kan räkna ut med arslet för det är bara ett i mängden även om det råkar vara populärare och jag har kört CS i höga/låga fps men tycker det är rätt booring oavsett

Bra jämförelse och skulle möjligen vara att jämföra olika turbo men det är samma princip där även om den sitter på en saab eller en volvo och även om du är csnörd 3000 har avverkat 5000 timmar och borde skaffa dig ett liv så upplever jag inte skillnaden alls inte i andra spel heller och är bara en låtsas efekt

Sen eftersom du gillar bra jämförelser så är det mer jag som är kocken som byggt flera hundra datorer överklockat dom och legat topp tio i världen i o.c och lagat säkert ett par tusen datorer och har spelar många tusen timmar sen tidigt 90tal men antar eftersom du spelat cs så vet du bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Varit med på Sweclockers rätt länge nu och igenom alla tider så har det funnits en enda sak som gått om och om igen.

Detta är: HJÄLP Jag har inte 16 miljoner FPS i CS (1,6, CS:S, CS:GO etc)

Kan vi inte starta en intresse klubb och helt enkelt logga för att ta bort FPS monitoring i spel som CS?
Verkar ju vara det största problemet för folk ändå? Gissar villt att de flesta inte ser skillnaden annat än i siffran som visas ändå?

Blir så trött på 18 såna här trådar i veckan.

CS folk är ett släkte för sig själv undviker jag svara i trådar med "CS problem", speciellt om dålig fps.

Men blir inte trött på femtielva trådar om detta, ignorerar de bara....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

För att man behöver några hundra timmars spelande innan det sitter på instinkt med vettiga fps och cs är inte så innehelvete magiskt att det gynnas av högre fps än andra snabba shooters vilket dom flesta kan räkna ut med arslet för det är bara ett i mängden även om det råkar vara populärare och jag har kört CS i höga/låga fps men tycker det är rätt booring oavsett

Bra jämförelse och skulle möjligen vara att jämföra olika turbo men det är samma princip där även om den sitter på en saab eller en volvo och även om du är csnörd 3000 har avverkat 5000 timmar och borde skaffa dig ett liv så upplever jag inte skillnaden alls inte i andra spel heller och är bara en låtsas efekt

Sen eftersom du gillar bra jämförelser så är det mer jag som är kocken som byggt flera hundra datorer överklockat dom och legat topp tio i världen i o.c och lagat säkert ett par tusen datorer och har spelar många tusen timmar sen tidigt 90tal men antar eftersom du spelat cs så vet du bättre

Det är så fruktansvärt svårt att läsa det du skriver, hoppas du är bättre i skjutspel än på att formulera meningar. Jag är jävligt tveksam på det dock, mr top 10

Permalänk

Några har varit inne på spelmotorn och vissa andra på att skärmen inte hinner att visa alla bildrutor i 60 Hz när man smiskar 300 fps.

Många nämner "bättre flyt" vid högre fps, även om alla bildrutor inte visas. Men det bottnar nog i spelmotorn i slutändan. Om spelet hinner rita 300 rutor, så betyder det också att motorn hinner läsa mus/tangentbord 300 gånger. Såvida dessa inte görs i en annan tråd med fasta hållplatser, men jag skulle vilja gissa att logiken, diverse avläsningar samt själva väntandet på att renderingen är klar, sker i samma tråd.

Source motorn har väl flyttat renderingen till separata trådar? Vill minnas att L4D2 hade det som alternativ. Så 300 fps kan göra att vissa upplever det mer responsivt och flytsamt, men det är för att spelmotorn som sagt läser av fler gånger jämför med 60 Hz/fps.

Misstänker att man upplever artefakter som tearing o annat vid så höga fps (jag kör alltid vsync @ 60 hz). Men det är väl ett litet pris att betala misstänker jag. Vad det gäller nätverkspaket som skickas, så skulle jag gissa att den har en fast klocka att gå efter för att inte dränka servern i överflöd av paket. Fast det är en ren gissning från min sida.

Så visst finns det fog, fast inget jag personligen kan bekräfta. Antagligen gör man det inte för att få visuell tillfredsställelse.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så är jag inte på någos sida i detta ämne,

Jag är snart 40år och har varit en gamer sedan Commodore 64 Tiden,

Spelat mycket shooters, nuförtiden mycket PUBG dock inte CS.

Vad jag undrar över är hur kann man se/uppleva något som inte en skärm klarar av att leverera.

Jag försöker tänka lite logisk här eftersom jag är i elektronikbranchen och jobbar mycket med företag som utvecklar produkter,

Om en skärm bara klarar av att leverera 60FPS, då spelar det väl ingen roll om man matar den med 300FPS det begränsas fortfarande av skärmen.

Jag har precis bytt till en 144hz skärm, och ja, där blev det en enorm skillnad, men fortfarande pga att skärmen är bättre inte för att jag har fått mer FPS,

Som sagt försöker inte kritisera eller något, jag bara undrar...

Väldigt intressant tråd dock - tar fram lite nötter och ett glas vin och fortsätter följa den med spänning...

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Skrivet av zoltham:

Om en skärm bara klarar av att leverera 60FPS, då spelar det väl ingen roll om man matar den med 300FPS det begränsas fortfarande av skärmen.

Ett tips är att kolla videon som länkas till tidigare i tråden. I all enkelhet går det ut på att skärmen matas med en mer aktuell bild av verkligheten vid 300fps än med 150fps.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Sen eftersom du gillar bra jämförelser så är det mer jag som är kocken som byggt flera hundra datorer överklockat dom och legat topp tio i världen i o.c och lagat säkert ett par tusen datorer och har spelar många tusen timmar sen tidigt 90tal men antar eftersom du spelat cs så vet du bättre

Aha så för man byggt datorer vet man grejjer om csgo, När du inte ens spelar det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zoltham:

Till att börja med så är jag inte på någos sida i detta ämne,

Jag är snart 40år och har varit en gamer sedan Commodore 64 Tiden,

Spelat mycket shooters, nuförtiden mycket PUBG dock inte CS.

Vad jag undrar över är hur kann man se/uppleva något som inte en skärm klarar av att leverera.

Jag försöker tänka lite logisk här eftersom jag är i elektronikbranchen och jobbar mycket med företag som utvecklar produkter,

Om en skärm bara klarar av att leverera 60FPS, då spelar det väl ingen roll om man matar den med 300FPS det begränsas fortfarande av skärmen.

Jag har precis bytt till en 144hz skärm, och ja, där blev det en enorm skillnad, men fortfarande pga att skärmen är bättre inte för att jag har fått mer FPS,

Som sagt försöker inte kritisera eller något, jag bara undrar...

Väldigt intressant tråd dock - tar fram lite nötter och ett glas vin och fortsätter följa den med spänning...

Det finns förklarat flera gånger om i tråden, kanske dags att faktiskt läsa den innan det blir för mycket vin?

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

För att man behöver några hundra timmars spelande innan det sitter på instinkt med vettiga fps och cs är inte så innehelvete magiskt att det gynnas av högre fps än andra snabba shooters vilket dom flesta kan räkna ut med arslet för det är bara ett i mängden även om det råkar vara populärare och jag har kört CS i höga/låga fps men tycker det är rätt booring oavsett

Bra jämförelse och skulle möjligen vara att jämföra olika turbo men det är samma princip där även om den sitter på en saab eller en volvo och även om du är csnörd 3000 har avverkat 5000 timmar och borde skaffa dig ett liv så upplever jag inte skillnaden alls inte i andra spel heller och är bara en låtsas efekt

Sen eftersom du gillar bra jämförelser så är det mer jag som är kocken som byggt flera hundra datorer överklockat dom och legat topp tio i världen i o.c och lagat säkert ett par tusen datorer och har spelar många tusen timmar sen tidigt 90tal men antar eftersom du spelat cs så vet du bättre

Ah, men vi snackade inte om det var "booring" i höga elr låga FPS, vi snackade om att det flyter bättre. Ber om ursäkt att du har fått hela denna konversation om bakfoten! Och jag borde skaffa mig ett liv?! Du skriver ju att du lagt ner flera tusen timmar sen tidigt 90 tal, byggt och repat flera hundra datorer samt varit top 10 i o.c osv, du om någon kunde ju inte ha haft ett liv då elr har jag fått något om bakfoten? Om jag nu är csnörd så måste du ju vara världens största datanörd?

Okej datorkocken, förmodligen vet jag bättre om CS än du gör?! Bara för att jag lirat massor med olika spel så lägger jag mig inte i och TROR en massa grejer om spel jag aldrig spelat/nästan aldrig spelat? Och sen datorkocken, om vi nu ska fortsätta jämföra så kan jag väll lägga in en till jämförselse på dina "bragder" i livet. Bara för att jag byggt flera hundra bilar betyder det inte att jag kör bilen bättre än en racerförare, bara för att jag legat top 10 i trimning av bilar betyder inte det att jag kör bilen bättre än en racerförare, och bara för att jag kört mopeder, gokart m.m andra oväsentliga fordon sen tidigt 90tal betyder det inte att jag kör bil bättre än en racerförare.

Ne det är nog dags för dig att gå och vara med familjen eller nå, inte kan du sitta här och argumentera på internet för du har väll skaffat dig ett liv?

Permalänk
Medlem

bättre diskutera minimum frametimes än fps, det du märker av som ryck är de långsammaste framesen alltså microstutters, är väl inte helt vetenskapligt att hävda att det skalar 1:1 med din generella fps men om din dator klarar 300 fps istället för 150 fps är det sannolikt att anta att även de långsammaste framesen som kan motsvara en fps på 30 (dvs 33 ms frametime) halveras till att motsvara 60 fps på datorn som klara 300 fps beroende på vad som flaskhalsar, oftast är det väl cpu'n om man drar ner grafiken. själv har jag stött på att en dålig överklockning kan leda till stutters även om det inte kraschar datorn...

hur som helst, pröva på quake champions, det står 120 fps men har helt extrem microstuttering pga usel programmering så hur mycket pengar är man villig att lägga på detta för att kompensera med den bästa hårdvaran...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ett tips är att kolla videon som länkas till tidigare i tråden. I all enkelhet går det ut på att skärmen matas med en mer aktuell bild av verkligheten vid 300fps än med 150fps.

Medan detta är sant, så är det inte huvudanledningen. Det finns en stark anledning till varför just CS:GO alltid tjatas om hög fps och inte andra fps eller spel övh.
Den enkla förklaringen är: Source-motorn. CS har alltid använt sig av en grafikmotor/spelmotor som är starkt kopplad till fps-output. Med högre fps kommer fler fördelar än endast att ha aktuell info på skärmen. Det finns f.övr. videon på youtube som förklarar detta också.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoltham:

Till att börja med så är jag inte på någos sida i detta ämne,

Jag är snart 40år och har varit en gamer sedan Commodore 64 Tiden,

Spelat mycket shooters, nuförtiden mycket PUBG dock inte CS.

Vad jag undrar över är hur kann man se/uppleva något som inte en skärm klarar av att leverera.

Jag försöker tänka lite logisk här eftersom jag är i elektronikbranchen och jobbar mycket med företag som utvecklar produkter,

Om en skärm bara klarar av att leverera 60FPS, då spelar det väl ingen roll om man matar den med 300FPS det begränsas fortfarande av skärmen.

Jag har precis bytt till en 144hz skärm, och ja, där blev det en enorm skillnad, men fortfarande pga att skärmen är bättre inte för att jag har fått mer FPS,

Som sagt försöker inte kritisera eller något, jag bara undrar...

Väldigt intressant tråd dock - tar fram lite nötter och ett glas vin och fortsätter följa den med spänning...

Jag spelar inte heller CS.
Men tänk dig att du har en karaktär som springer längst en linje i en fast hastighet och datorn ritar upp 60 bilder per sekund men avståndet mellan gubbe från bild 1 till 2 inte är densamma som bild 2 till punkt 3 eftersom datorn endast har 60 bilder välja att visa så väljer den helt enkelt ut första bästa bild. Medan om datorn klarar att rita upp fler bilder så kan den skärmen sedan välja bilder för att avstånddifferensen ska bli mindre mellan bilderna.

Kolla vid 2 minuter märket i denna videon som en tidigare länkade så beskriver han detta på ett bra sätt

Eller om man tänker mer extremt, att man har 2 bilder i minuten men istället för att ta en bilderna med 30 sekunders mellanrum så tar den båda bilderna de 10 första sekunderna och sedan väntar till nästa minut. Då skulle de upplevas mycket mer ryckigt än att de tar bilderna med ett jämnare flöde, de vill säga istället för exakt 30 sekunder mellan bilder.

Avståndsdifferansen kan alltså variera mer mellan bilderna ju färre bilder datorn mäktar med att rita upp.

Själv har jag upplevt fps drops fast de ligger över 60 fps hela tiden. Ett spel jag lirade som låg stabilt i 100fps men så hände det någon och fps:en droppade ner till 60 och sen upp igen, då upplevde jag det trots att datorn ritade upp mer än 60fps under hela händelseförloppet (60Hz skärm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tråden är i varje fall postad i rätt kategori då den är väldigt underhållande.

Ja, håller med, behövt fylla på Popcornen flera gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

CS folk är ett släkte för sig själv undviker jag svara i trådar med "CS problem", speciellt om dålig fps.

Var det inte just det du gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ett tips är att kolla videon som länkas till tidigare i tråden. I all enkelhet går det ut på att skärmen matas med en mer aktuell bild av verkligheten vid 300fps än med 150fps.

Det må vara så, eller inte, men det har ingen betydelse om hur man som spelare spelar i cs. Den skillnaden som existerar (om ens den finns) har inte skapat proffsen som spelar idag och kommer aldrig att göra det. 150fps eller 300fps avgör inte din skicklighet i din movement, tänk och hur du pangar.

Det är nog det lord_vasagos har försökt att förklara, utan att ens själv ha lirat cs:go.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Det må vara så, eller inte, men det har ingen betydelse om hur man som spelare spelar i cs. Den skillnaden som existerar (om ens den finns) har inte skapat proffsen som spelar idag och kommer aldrig att göra det. 150fps eller 300fps avgör inte din skicklighet i din movement, tänk och hur du pangar.

Det är nog det lord_vasagos har försökt att förklara, utan att ens själv ha lirat cs:go.

Det är inte det som diskuteras heller, det är om det flyter bättre eller inte, det är nog det som majoriteten här inne diskuterar.

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Det må vara så, eller inte, men det har ingen betydelse om hur man som spelare spelar i cs. Den skillnaden som existerar (om ens den finns) har inte skapat proffsen som spelar idag och kommer aldrig att göra det. 150fps eller 300fps avgör inte din skicklighet i din movement, tänk och hur du pangar.

Det är nog det lord_vasagos har försökt att förklara, utan att ens själv ha lirat cs:go.

Det många med mig försökt förklara i tråden är inte att man magiskt blir bättre eller sämre med FPS till en viss gräns. Har du under 60 FPS är spelet i princip ospelbart (exempel: Jag har legat GE eller motsvarande högre på tredjepart-tjänster senaste åren men när jag lirade på en sämre dator när jag pluggade i tjeckien och bara fick ut 40-60 fps med en 60 hz skärm så låg jag omkring LE).

Att hävda att ingen kan märka av högre FPS än 150 är rent skitsnack. Som sagt blir man inte Scream eller KennyS bara för att man har 500 FPS men man märker direkt av FPS-dippar som ändå ligger ovanför skärmens Hz. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är men när det känns "fel" så slår man bara på FPS-mätaren och kollar och 90 % av fallen så har man droppat i FPS pga någon bakgrundsprocess såsom en virusscanning. Nu händer inte det ofta (1 gång/14 dagar eller så) så det är inte så att jag sitter och tittar FPS-mätaren varje gång jag dör direkt. Dock är det absolut märkbart och mycket sällan så känns det konstigt utan att FPS är lägre (sker normalt på vissa Deathmatch servrar som inte klarar av 20 spelare och 128 tick).

@lord_vasagos hävdar att han faktiskt lagt några hundra timmar och då borde veta vad han pratar om (jag lägger helt åt sidan hans haltande argument kring att han byggt datorer och därför kan allt om source-motorn och CS-GO). Någon som lagt under 800-1000 timmar i CS är fortfarande en relativ nybörjare. Deras förståelse för spelet och rena mekaniska skicklighet är ännu för låg för att kunna vara duktiga i spelet och dom är så upptagna med att tänka på allt som hos duktiga spelare sitter i ryggmärgen för att känna av saker som FPS-drop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Det många med mig försökt förklara i tråden är inte att man magiskt blir bättre eller sämre med FPS till en viss gräns. Har du under 60 FPS är spelet i princip ospelbart (exempel: Jag har legat GE eller motsvarande högre på tredjepart-tjänster senaste åren men när jag lirade på en sämre dator när jag pluggade i tjeckien och bara fick ut 40-60 fps med en 60 hz skärm så låg jag omkring LE).

Att hävda att ingen kan märka av högre FPS än 150 är rent skitsnack. Som sagt blir man inte Scream eller KennyS bara för att man har 500 FPS men man märker direkt av FPS-dippar som ändå ligger ovanför skärmens Hz. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är men när det känns "fel" så slår man bara på FPS-mätaren och kollar och 90 % av fallen så har man droppat i FPS pga någon bakgrundsprocess såsom en virusscanning. Nu händer inte det ofta (1 gång/14 dagar eller så) så det är inte så att jag sitter och tittar FPS-mätaren varje gång jag dör direkt. Dock är det absolut märkbart och mycket sällan så känns det konstigt utan att FPS är lägre (sker normalt på vissa Deathmatch servrar som inte klarar av 20 spelare och 128 tick).

@lord_vasagos hävdar att han faktiskt lagt några hundra timmar och då borde veta vad han pratar om (jag lägger helt åt sidan hans haltande argument kring att han byggt datorer och därför kan allt om source-motorn och CS-GO). Någon som lagt under 800-1000 timmar i CS är fortfarande en relativ nybörjare. Deras förståelse för spelet och rena mekaniska skicklighet är ännu för låg för att kunna vara duktiga i spelet och dom är så upptagna med att tänka på allt som hos duktiga spelare sitter i ryggmärgen för att känna av saker som FPS-drop.

Ok.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Det är för att alla vet att CS nördar är som religiösa fanatiker och vet det kommer argumenteras om saken i all oändlighet och är ungefär som mac fantaster som ska försvara sina produkter in i döden men skillnaden med mig är att jag säger vad jag tycker även när andra inte orkar det

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0&t=

Här efter 1:35 finns förklaring till att det känns bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Läs igenom det jag har skrivit istället, jag har aldrig hävdat att man "ser extra bilder". Däremot kan du ge dig fan på att spelupplevelsen blir bättre. När min skärm återställer sig till 60hz istället för 165 så är bilden direkt och bokstavligen hackig, fastän outputen är densamma (200fps+). Är detta något du tvekar på, så är du mer än varmt välkommen att komma hem till mig och testa CS:GO i 60hz och sedan 165hz på stabila 300 fps (förutsatt att du bor i Sthlms-trakterna) så får du själv se hur pass mycket din prestation skiljer sig åt.

Just detta är väl snarare motsatsen till vad tråden handlar om?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Lirar inte Counterstrike, men som nån var inne på tidigare så handlar väl detta helt enkelt om att undvika all form av microstuttering.
Dvs, hertzen i grafikmotorn jämnar ut bilduppdateringen och reducerar inputlaget