Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Johan86c: Dom har inte i närheten av de generösa avtalen som återfinns i industrin (Poliser byter ju till just industrin pga pengarna)

Som dom skriver i artikeln nedan så får man ut 15-17000kr netto ink OB.

Ur artikeln:

"Den tredje missuppfattningen är att vi poliser får mycket ob-tillägg för all mörk tid vi jobbar. För det första får vi bara ob-tillägg efter klockan tio på kvällarna. Det betyder att vi jobbar lika billigt klockan nio på kvällen som klockan 10 på förmiddagen. För det andra är inte ersättningen nattetid så bra som man kunde önska, cirka 50 kronor per timme på helgnätterna, 30 kronor per timme på vardagsnätterna."

https://www.svd.se/inte-rimligt-att-poliser-har-sa-lag-lon

Artikel från 3 okt, 2011? Kan tänka mig att det kan ha hänt en del med lönerna sedan dess?

Permalänk
Medlem

@Frispel: Hur många procent har din OB ökat sedan 2011? Min ob procentuellt är lika stor idag som 2011.

Men det är ju bara att du googlar. Artikel från 2016. Ny anställd polis tjänar 25 000kr medans en med 6år i yrket tjänar 28 000kr före skatt. Det ger 18900-21000kr netto (skattetabell 34). Så 6års slit i yrket ger dig 2100kr att röra dig med varje månad.

https://www.sydsvenskan.se/2016-06-13/poliser-far-nya-loner

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Svetsaren behöver väl fiska lite röster inför nästa val!

När jag hör svetsarn blir jag stolt, man kan gå långt som arbetare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

När jag hör svetsarn blir jag stolt, man kan gå långt som arbetare.

"svetsare"... sitta inne på kontoret och käka kaffebröd och snacka skit anser jag inte som att knega.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

"svetsare"... sitta inne på kontoret och käka kaffebröd och snacka skit anser jag inte som att knega.

Vad baserar du ditt påstående på?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Frispel: Hur många procent har din OB ökat sedan 2011? Min ob procentuellt är lika stor idag som 2011.

Men det är ju bara att du googlar. Artikel från 2016. Ny anställd polis tjänar 25 000kr medans en med 6år i yrket tjänar 28 000kr före skatt. Det ger 18900-21000kr netto (skattetabell 34). Så 6års slit i yrket ger dig 2100kr att röra dig med varje månad.

https://www.sydsvenskan.se/2016-06-13/poliser-far-nya-loner

Vilket då är ca 4000:- mer i månaden (netto) än vad du skrev i ditt förra inlägg. När det gäller ob har jag ingen aning om det hänt något med polisens villkor för OB under de 6 år som gått sedan artikeln du citerade skrevs. Har du det?

Ville bara påpeka för dig och andra att uppgifterna var sex år gamla, fortfarande låga löner, men inte så låga som du skrev från början.

Information är bra, aktuell information är ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kkRqA/regeringen-storsats...

Man hör hela tiden om hur brotten i Sverige går ner och hur det inte finns någon kris inom svensk polis.

Pengar finns och fildelning dödar så jag tycker detta är en sund satsning

Sund? Polisen är precis som vår sjukvård/skola etc., ett svart hål som slukar allt du kastar mot den. Det spelar ingen roll om du dubblar anslagen, det blir inte mycket bättre för det. Vi har ett antal sjuka system/myndigheter i Sverige, man kan inte rädda dessa med mera pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoAim:

Om verksamheten idag var i balans så jo, då kanske en del gick till fler nattpatrullerande poliser, men som det ser ut så är jag tveksam till att på såna saker som de extra resurserna kommer läggas.

Men är inte nattpatrullerade poliser extremt slöseri på resurser?
Inom precis alla yrken effektiviseras det, detta leder till att man både kan höja kvaliteten och minska personalen.
Inom populära ställen kan de sätta upp fler övervakningskameror, de skulle även kunna skaffa sig fjärrstyrda fordon som patrullerade (självklart beväpnade med elpistol). Poliser bör de såklart ha i beredskap för att sätta in, men dessa ska ej gå runt i städerna i onödan.
Det behövs nämligen extremt många poliser för att gå överallt, fler kameror och fjärrstyrda robotar som kan ingripa förbättrar deras arbete.

Jag tycker det är ett väldigt stort slöseri med resurser när det handlar om just polis och väktare.

Dagens problem ser jag dock inte främst som polisiärt. För uppdrag granskning dokumentären bekräftade ens fördomar, polisen griper brottslingar och lagför dem med en rejäl tillsägelse, typ nästa dag begår de ett nytt brott. Och så håller det på, även om polisen skulle gripa folk snabbare så löser det ej grundproblemet. Där grundproblemet är komplicerat, men politiker gillar att ge pengar till polisen och strunta med att ta itu med de verkliga problemen.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det är sossarna som skyddat den totalt värdelösa och inkompetenta Dan Eliasson..så länge han e kvar så är det som å kasta pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Satsning?

Det är klart att pengarna som skjuts till är för att täcka ett befintligt underskott för att få den polisorganisation man redan har beställt.

Precis samma sak med satsningarna i försvaret, det är helt enkelt för att täcka en del av det enorma underskotten som finns för att färdigställa försvarsorganisation IO14 som inte är klar på långa vägar med idag helt utdaterade mål.

Hemskt att se när politiker bunkrar upp den här typen av ammunition inför kommande debatter, det är bara för att man ska kunna säga att vi tänker satsa bla. bla. när frågan kommer om polisens oduglighet. I själva verket är satsningen för att täcka befintliga underskott, pengar som borde varit finansierade för första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Svetsaren behöver väl fiska lite röster inför nästa val!

Svetsare utan utbildning
http://politikfakta.se/2017/02/stefan-lofven-avslutade-aldrig...