Permalänk
Medlem

Streaming duo PC setup

Hej!

Funderar på att köpa en extra dator och ett video capture card för att kunna köra streaming på twitch.
Har i nuläget en i5 med 8 gb minne och ett sjysst geforce kort. Spelar Pubg men får lagg om jag försöker streama med obs. Pubg flyter annars på väldigt bra!
Har någon koll på vilka specifikationer som skulle behövas på en extra dedikerad streamingdator? Räcker en sjysst i5 eller måste det vara i7?
Alternativet är att sälja nuvarande dator och köpa en monsterdator som klarar streaming och gaming samtidigt. Står inte ut med något lagg.
Tack på förhand!

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder

Permalänk
Medlem

@origo I5 räcker men I7 är ju att rekommendera känner jag spontant.. Klart att om en I5 bara ska streama så räcker den men skulle satsat på en I7a för mer säker framtids dator sen kan du ta I7an och stoppa i i din nästa dator om den fortfarande e någorlunda..

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Skulle även uppmärksamma om attt tar en titt på AMD's Ryzen platform, då jag misstänker OP har ingen kåll på vad AMD har att erbjuda. Främst R5 i detta fallet som erbjuda både 4 kärnor med 8 trådar och 6 kärnor med 12 trådar för liknande pris som Intel's i5.
Det skulle funka jättebra för encoding med CPU:n på streaming datorn för att undervika gpu encoding.
Vill du har allt på en dator är det däremot en R7 som funka bättre för spel+streaming samtidigt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

En i5'a som du sänder från räcker gott och väl. Men mitt tips är att du läser på lite från forum med folk som kör dubbla burkar och vilka problem dom har haft och hur dom har löst det. Gäller väl främst hur dom gjort med micljud och hur mycket fysisk plats som faktiskt går åt.

Personligen tyckte jag om att köra dual för att spelburken inte behövde jobba lika hårt och därmed vart tystare, det var när jag körde i5'an som spelburk och hade en annan dator som streamingdator. Men kör idag dator i sign som streamingburk och uppskattar hur snabbt det är att starta upp samt hur mycket lättare det är att hålla koll samt kunna använda samma tangentbord och mus.

Så kontentan är. Har du råd köp en ny dator med I7, 16GB ram, och bra grafikkort. Begränsad budget så kör dualsetup, en fördel är också att du inte behöver särskilt kraftfullt grafikkort på den dator som sänder.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite olika setups när jag streamat till Youtube/Twitch.
Likt dig hade jag en i5 3570k när det först begav sig och precis som du skriver tullade streamingen för mycket på datorns resurser vilket gjorde spelandet till en seg historia.
Nästa steg var en i7 5820k, bättre men fortfarande påverkades spelprestandan för mycket.
Nästa blev en 2 datorssetup med ett Elgato hd60 pro, gtx 970 och en i7 4790k som streamingdator (testade även en i7 5775c) resultatet var precis vad jag önskat, strömmade med xsplit 1080/60fps och både spel och ström flöt som en dröm. Körde på ungefär ett år med dubbel setup.
Sen ett par veckor tillbaka kör jag med min i7 5820k och bara Elgatokortet med Elgatos egen strömmningsmjukvara och resultatet är förvånande likt dubbelsystemet.
Jag ångrar inte att jag testade dubbelsetup, det gav erfarenhet och en ursäkt för att bygga ytterligare en dator 😆, men börja med ett strömmningskort och lägg pengarna på en rejäl I7:a och känn efter innan du går all in och kör 2 system.

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder