Vill installera W7(64-bit) på min W10(64-bit). Men enda jag hittar är om WMware

Permalänk
Medlem

Vill installera W7(64-bit) på min W10(64-bit). Men enda jag hittar är om WMware

Om tråden kommit fel så flytta den gärna. Mvh Failwing

(DUAL INSTALLATION, W10 skall vara kvar)

Som topic lyder. (finns det enklare/gratis sätt att göra det på?)

Jag har W10 64-bit på datorn. Kommer ihåg på gamla goda tiden då W7 och 8 var "kung" på marknaden. Då kunde jag installera båda och i starten av datorn fick jag välja om jag ville köra W7 eller 8.
Sökt i en timme i alla möjliga forum hur jag ska få det att fungera utan att försöra allt som redan finns på W10.

Någon som har några tips på hur jag skall gå tillväga? W7 och W10 är originalskivor med originalnycklar. Så där borde inte problemet ligga (eller). Läste någonstans att det krävs en ny nyckel för $15 även om du har originalskickan/nyckeln som köps via Microsoft.
Hittade denna bild med på google (se nedan) (så såg det ut, men Windows 8 stod överst och Windows 7 underst). Fungerade utmärkt.
Har program som inte är kompatibla med W10, inte ens om jag ställer in dem till W7/8/Vista dvs.

Om någon har en guide vore jag evigt tacksam. Vill få igång mina gamla W7.kompatibla program som inte har W10-stöd eller ens bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem

@failwing:
Kommer du aldrig kunna göra, helt enkelt för att du kan inte installera ett äldre OS om det finns ett nyare installerat.

Nu är det inte helt mörk dock.
Du kan om du har mer än en disk, koppla ur den som du har Win 10 på, och sedan installera Win 7 på den andra.
Blir visserligen lite krångligare att byta mellan dem, då detta måste göra genom att byta BOOT disk via UEFI/BIOS.

Om man installerar en "custom" bootloader bör man dock kunna få liknade val som om man kör dualboot, dock så har jag aldrig provat med ngn sådan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag dualbootar win7 o win10 på två olika ssd genom att välja vilken jag ska starta i bios bootmeny.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Hittade denna artikel som jag tror beskriver det du vill göra: Dualboot W10 and W7

Permalänk
Medlem

Tackar för all respons. Men går det inte bara göra en partition på en befintlig SSD och lägga W7 där?

Varför ska W10 göra allt så krångligt.

Har en dator till som inte fungerar (3D-kort pajj. Tror den har en 64GB SSD, skulle den klara jobbet tro? Får isf hoppas jag har anslutningar nog i den ny a burken.

Permalänk

Det borde gå att använda en fri partition på befintlig ssd, kolla guiden jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört vmware. Så slipper man jävlas och så slipper man starta om.