Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem

Paypal, payson, swish mfl har gjort e-kort överflödigt. Har inte använt e-kort på minst 10 år. Förstår om de vill stänga ner det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Udihow: Hur kan du betala med Swish när du handlar online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

@esselte: Hur kan du betala med Swish när du handlar online?

Vissa (svenska) webbsidor/affärer stödjer swish numera. Glömt bort vilka dock.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

@A7V: Intressant, inte hört tidigare helt ärligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Bankerna har över lag rätt bra växlingskurser, paypal däremot är ett skämt.

Inte om man vill ha kontanter utomlands. Visst, det är inge jättesummor, men onödigt att ge dom pengarna i vilket fall.

Skrivet av Factorial112:

hur rekommenderar du man fyller på sitt Revolut? Banköverföring, fysiskt cc, hittar inget om paypal i deras forum..

Fyller på med mitt kort i SEK helt enkelt.

Skrivet av hurrai:

https://www.swedbank.se/om-swedbank/kontakta-oss/om-du-inte-a...

alla som vill ragea till swedbank att e-kort försvinner ovanstående länk.
-
herren här tipsade om något genialt, tror jag, men what is the catch?

Kass kundtjänst, kan inte ringa dom. Korten är dock rätt snygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Bankerna har över lag rätt bra växlingskurser, paypal däremot är ett skämt.

Man måste inte använda växlingskursen från Paypal.

Vid själva köpet kan man alltid välja att låta din bank växla istället.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Man måste inte använda växlingskursen från Paypal.

Vid själva köpet kan man alltid välja att låta din bank växla istället.

Hjälper inte om du redan har pengar på paypal alternativt ska ta ut pengar därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Hjälper inte om du redan har pengar på paypal alternativt ska ta ut pengar därifrån.

Pengar jag tar ut från Paypal till mitt konto är avgiftsfritt.

Men iofs så använder jag bara Paypal för att betala produkter via kreditkortet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Paypal, payson, swish mfl har gjort e-kort överflödigt. Har inte använt e-kort på minst 10 år. Förstår om de vill stänga ner det.

Paypal ger betydlig sämre växelkurs än Swedbank/e-kort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Pengar jag tar ut från Paypal till mitt konto är avgiftsfritt.

Avgiftsfria ja, men tar du ut USD från paypal till ditt svenska konto i kronor så växlas det med Paypals växelkurs. Iaf var det så det fungerade när jag använde paypal för 5+ år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Avgiftsfria ja, men tar du ut USD från paypal till ditt svenska konto i kronor så växlas det med Paypals växelkurs. Iaf var det så det fungerade när jag använde paypal för 5+ år sedan.

Det stämmer

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Ditt e-kort avslutas i början av oktober

Det var med mycket stor irritation som jag läste att tjänsten e-kort skulle läggas ner i början av oktober. Jag har skrivit till Swedbank att jag kommer att byta bank om de genomför detta och jag hoppas att alla som tycker att e-korttjänsten är bra, också skriver till dem och åtminstone säger att de vill ha kvar tjänsten. Man behöver ju inte vara lika dramatisk som jag.

E-kort är bra!
En perfekt tjänst för den som vill ha en gratis prova-på-period utan att behöva tänka på att säga upp abonnemanget, för helt ärligt. Systemet med en gratis prova-på-period bygger på att vi som konsumenter är lata och inte orkar säga upp det i tid.

Det är också en perfekt tjänst för dem som vill handla på sidor vi inte riktigt litar på. Även om bankerna är bra på att ersätta när det går fel (finns undantag), så gör e-kort att jag kan minimera skadan i såväl tid som beloppsstorlek. Om någon hackar sidan så behöver jag inte bry mig. Skulle det nu vara ett abonnemang på ett år så har jag lagt en beloppsspärr, så att jag inte får några otrevliga överraskningar på mitt konto.

Om man är lite konspiratorisk så kanske handeln har tryckt på för att få bort båda dessa beteenden. Hoppas att Swedbank ändrar sitt beslut!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det kanske redan nämnts i tråden (hinner inte läsa alla poster nu) - men jag såg bara häromdagen ett företag som erbjöd precis samma tjänst!

Alltså att man kunde skapa virtuella visa/mastercard -kort.
Gissar att de tar en liten provision på beloppet i transaktionen och men har en digital plånbok hos dem eller dyl.

Dum som jag var antecknade jag aldrig ner, ännu mindre minns vad de hette.
Någon som vet vad detta, eller liknande företag / tjänster kan heta?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om ett tillägg i Chrome som heter "Blur". Där har man möjlighet att maskera epostadresser såväl som kontokort (kontokort-tjänsten är dock inte gratis).

Permalänk
Medlem

Ja det var ju lite skit för den användes ju ofta faktiskt.. (ej ironi)
Vet inte riktigt om det nu finns någon användning att stanna hos dom eller om man ska leta efter ny bank, försöka arbeta sig emot att bli helkund hos Länsförsäkringar kan nog vara en bra ide.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Inaktiv

Synd på en sjukt användbar tjänst, men om säkerheten inte är up to date är det la lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264024:

Synd på en sjukt användbar tjänst, men om säkerheten inte är up to date är det la lika bra.

Fast de kan ju lätt byta ut flash mot något säkrare om Swedbank vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon264024:

Synd på en sjukt användbar tjänst, men om säkerheten inte är up to date är det la lika bra.

Alternativet att ange sitt riktiga kortnummer är ju om något oerhört mycket mer osäkert för den betalande kunden, man kan ju inte byta nummer, sätta giltighetstid och beloppsgränser själv utan det bara rullar på och man riskerar att utsättas för allt skit som finns online.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, gillar den funktionen och använder den ofta när jag handlar utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Hehe för dyrt att migrera från flash? Varför ens flash, trodde det bara var frontend.

Det stämmer men för att vara säker behöver man då använda paypal eller klarna vilket ger mig en dålig smak då dom ser precis vad man har för sig. Om man istället väljer att skriva in direkt på hemsidan riskerar man att bli länsad om (när?) dom blir hackade.
Men nej det är inte hela världen.

De är antaligen därför de lägger ner de för Flash dör 2020 enligt Adobe och ha kvar den i flash gör tjänsten helt död ändå i framtiden, och tror inte de skulle ha kompetens eller tid till transportera de över till HTML5.

Permalänk
Medlem

Swedbanks värdelöshet!

När det gäller e-kortet så har det varit mitt enda försvar till varför jag nyttjar denna skitbank!
Har kommunicerat med eländet och kommer till att byta bank om detta värdelösa beslut blir verklighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

De är antaligen därför de lägger ner de för Flash dör 2020 enligt Adobe och ha kvar den i flash gör tjänsten helt död ändå i framtiden, och tror inte de skulle ha kompetens eller tid till transportera de över till HTML5.

Och med tanke på deras dåliga ekonomi så skulle det ju aldrig gå ihop att kunna skapa nånting nytt och bättre. Jag undrar varför det var bättre förr?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Finns det något liknande tjänst hos andra banker? Att ge ut riktiga kortnr och ge mottagaren fritt fram att dra pengar därifrån är ju oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nordeas variant är medelväg, kortet öppnas manuellt i 30 minuter

Permalänk
Medlem

@underwatch:

Du kan reklamera hos banken, har du Inte varit oförsiktig ersätts du. Amex kanske?

Permalänk
Skrivet av Schn3id3r:

Fördelen med e-kort har varit att du själv kan bestämma giltighetstiden samt hur stort belopp som kan dras från kortet. Dvs. om kortuppgifter från sidan/tjänsten du handlar av läcker ut är uppgifterna i stort sett värdelösa då kortet endera upphör att gälla snart eller så går det inte att dra mer än ett visst belopp (jag brukade sätta giltighetstid ~3 månader framåt och beloppet några kronor högre än summan jag skulle betala). Då slipper jag också spärra mitt "riktiga" bankkort den dagen uppgifterna läcker ut.

En annan fördel jämfört att öppna kortet för internetköp tillfälligt ligger i om butiken inte drar pengarna direkt, hamnar utanför "fönstret" och köpet nekas. Det var också lämpligt att använda e-kort när jag skulle använda en prenumerationstjänst under begränsad tid. Då skapade jag bara ett e-kort med summan motsvarande tiden för prenumerationen och då gjorde det inget om jag glömde att säga upp tjänsten i tid (de slutade nämligen att leverera när de inte fick betalt, maken till fräckhet... ). Det var dessutom väldigt smidigt medan tjänsten fortfarande fanns som en app och man kunde hantera sin kort via telefonen. Möjligt att det gick att göra även efter att appen lades ner (dvs. inte själva tjänsten) men jag använde för det mesta dator sedan appen försvann.

Nackdelarna, som jag upplevde det, var väl att det inte alltid fungerade (det har strulat på några sidor men majoriteten har varit utan problem), det kunde vara lite pill med att få tjänsten att starta (min webbläsare föreslog fel adress så fick ibland gå via banken) samt att säkerheten kändes lite sisådär när det räckte med en "personlig kod" à sex tecken för att logga in (tror inte man kunde ha fler men det ändrades till Mobilt BankID så småningom).

Håller med dig, e-kort är något som jag har använt väldigt mycket och det är nog det mest säkra sättet att handla online. Men när du och många andra skriver att ni har haft problem med att handla med e-kort på nätet så håller jag inte med, eller till en viss del. Det enda problemet jag upplevt med e-kort är att vid köp på tex Steam så har det för mig oftast enbart fungerat att göra ett(!) köp på Steam med e-kortet oavsett hur lång giltighetstid eller köpsumma jag haft på det, men alltid när jag skapat ett helt nytt kort så har det fungerat till 100% på alla sidor som jag handlat på, även utländska.

Synd att nu detta går i graven, blir till att skapa ett extra bankkonto och kort som jag bara använder när sidorna saknar Paypal som alternativ.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

@esselte: Hur kan du betala med Swish när du handlar online?

Skrivet av A7V:

Vissa (svenska) webbsidor/affärer stödjer swish numera. Glömt bort vilka dock.

Bland annat NetOnNet går att betala med Swish, det kommer en förfrågan till Swish som du får godkänna om jag inte minns fel.
Sedan har ju t.ex. CDON PayPal som alternativ.

www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/Swish
www.cdon.se/paypal

www.getswish.se/support/hur-fungerar-swish-som-betalsatt-vid-...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Enda orsaken jag stannat på Swedbank de senaste 10-15 åren. Har länge velat byta bank men inte gjort eftersom e-kort är så smidigt och säkert. Nu blir det ny bank, har redan börjat ringa runt. Tyvärr har jag inte hittat någon som har någon liknande tjänst ännu men byta ska jag hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Och med tanke på deras dåliga ekonomi så skulle det ju aldrig gå ihop att kunna skapa nånting nytt och bättre. Jag undrar varför det var bättre förr?

De kan mycket ha med att E-kort modellen är inbyggt i Android Pay, Samsung Pay, Apple Pay, LG Pay etc etc.

När du betalar med mobilen så skapar de tillfälliga kort för att korten endast ska vara giltig 1 gång till ett visst belopp som extra skydd, dock är den modellen oftast vanligast i NFC terminaler för skydda kunden vanliga kortnummer och att den inte ska kunna återanvändas mot en annan terminal med samma kortnummer och belopp etc.

Dock finns det ju webbutiker som har appar kan ju erbjuda Android Pay som checkout som betalning lösning.

Och nu när bankerna tror att korten blir allt mer ovanligt i framtiden att mobilen tar över så kanske inte är E-kort så lönade och fixa heller de låter andra ta över tekniken.

I framtiden lär väl inte ens bankerna ge ut vanliga plastkort till sina kunder utan elektroniska kort från Mastercard som man endast lägger in i mobilen för betala lika lång giltighetstid etc.

Tekniken för Elektroniska betalkort finns ju redan och börja växa i andra länders marknader där banken inte längre behöver skicka ut plastkorten till sina kunder utan hämtas online från banken.

Frågan är bara vad bankerna tror på och om de är lönade och lägga krut och pengar på det som de inte tror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det kanske redan nämnts i tråden (hinner inte läsa alla poster nu) - men jag såg bara häromdagen ett företag som erbjöd precis samma tjänst!

Alltså att man kunde skapa virtuella visa/mastercard -kort.
Gissar att de tar en liten provision på beloppet i transaktionen och men har en digital plånbok hos dem eller dyl.

Dum som jag var antecknade jag aldrig ner, ännu mindre minns vad de hette.
Någon som vet vad detta, eller liknande företag / tjänster kan heta?

Är det Privacy.com du tänker på?

Permalänk
Medlem

Jag har växlat några meddelanden med banken och känner bara hur jag blir mer irriterad, tråkigt att en så smidig och trygg tjänst försvinner.
I det sista meddelandet så påstår de fortfarande att öppna/stänga är exakt lika säkert.... och då har jag frågat i varje meddelande hur det kan vara lika säkert att lämna ut samma kreditkortsnr till alla ställen? risken att få uppgifterna i fel händer ökar ju för varje hand som får det. Orsaken att de tar bort tjänsten har kokat ner till att "de har bestämt sig för att ta bort tjänsten".
synd att de inte ville konvertera tjänsten till nya hemsidan, jag kör gärna på gamla men den släcks troligen ner när de stängt tjänsterna de inte vill flytta.