Min dator står på 24/7 året om, borde jag tänka om?

Permalänk
Medlem

Min dator står på 24/7 året om, borde jag tänka om?

Jag har aldrig tänkt på det. Men det måste ju förkorta livstiden på all hårdvara? Speciellt SSD där jag fått byta ut SSD två gånger på två år. Borde jag bara stänga av datorn när jag är på jobb/inte hemma helt enkelt eller spelar det ingen roll? Har nog haft min dator på näst intill dygnet runt i 10 års tid.

Permalänk
Medlem

spelar nog ingen större roll. jag har aldrig stängt av mina datorer och aldrig haft nån ssd/hdd crash.. aldrig haft nån krash öht tror jag

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Om du gör nåt på den dygnet runt så måste den ju vara på. Om inte är det väl som att ha brödrosten igång året om = meningslöst 😀

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Jag tänker som du och är i samma sits. Men jag läste någonstans att mekaniska diskar mår bättre av att vara igång. Men sedan har jag ingen uppvärmning i rummet, utan bara frostskydd där datorn står vilket gör att jag har datorn igång för att undvika eventuell kondens

Vad gäller SSD så går fortfarande min 120Gb SSD med OS och den har nog ett par år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Om du gör nåt på den dygnet runt så måste den ju vara på. Om inte är det väl som att ha brödrosten igång året om = meningslöst 😀

Nja slipper ju starta och stänga av den stup i kvarten.

Men idag när vi har så snabba SSD:er känns det ganska dumt att inte använda sig av energisparläge/sleep. Tar ju 1-2 sekunder att väcka datorn, ungefär samma tid som det tar för skärmen att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nja slipper ju starta och stänga av den stup i kvarten.

Men idag när vi har så snabba SSD:er känns det ganska dumt att inte använda sig av energisparläge/sleep. Tar ju 1-2 sekunder att väcka datorn, ungefär samma tid som det tar för skärmen att starta.

This!

Permalänk

Om den inte används när du inte är hemma så självklart ska den stängas av! Kan inte komma på en ända vettig anledning till att ha den på...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv

Fungerar väl bra. Servar brukar snurra dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Det enda som verkligen slits ut fortare är fläktarna, men dom är ju enkla och billiga att byta om dom skulle börja gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag har aldrig tänkt på det. Men det måste ju förkorta livstiden på all hårdvara? Speciellt SSD där jag fått byta ut SSD två gånger på två år. Borde jag bara stänga av datorn när jag är på jobb/inte hemma helt enkelt eller spelar det ingen roll? Har nog haft min dator på näst intill dygnet runt i 10 års tid.

Frågan du bör ställa dig är väl snarare VARFÖR ska den vara igång dygnet runt?

Om det har ett syfte, typ server, torrents eller vad som helst så är det väl helt OK att ha igång den förutsatt att du tycker det är värt elkostnaden och eventuellt slitage (minmalt).

Om den bara är igång för att vara igång så kan du ju lika gärna stänga av den. Tar ju bara några sekunder att starta upp en.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Använder du inte sleep funktionen?

Bör ju spara hårdvara om du inte orkar stänga av.
Burken som sådan lär ju inte dra mer än 3-40w eller nåt i viloläge vilket ju är lika mycket som en glödlampa

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Stänger alltid av min dator, sleep läget är för dåligt då de alltid blir lagg eller liknande för den ska väcka liv i sig själv.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Min är alltid avstängd när jag inte är hemma och när jag sover, känns väldigt onödigt att ha den på annars. Aldrig haft strul med någon HDD/SSD.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du ska göra.

Min plex/spelserverdator har stått på i ett och ett halvt år, bara stängt av en gång pga strömavrbrott. Den kör en ssd på 7-8 års ålder och den gnäller inte.
Om det är din privata som endast är på för du är för lat att stänga av då bör du iaf kolla så den går i energisparläge/vänteläge.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Känns ju som det är rätt onödigt att ha datorn stå på när den inte används. Själv startar jag bara den stationära när jag faktiskt ska använda den och stänger av den efter användande, har dock en pi, ps4 och server som står på eller i sleep läge konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Ofta mår saker bra att ha små variationer i temperatur så igång bör sluta mindre än av och på flera gånger om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Prixm:

Vad jag har fått lära mig så tar SSD mycket skada vi uppstart av dator och att den mår bra att vara igång.

Mina serverdator är igång 24/7 och min speldator det har aldrig vart några problem för mig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Du sliter på hårdvaran varje gång du startar om från att ha varit avstängd. Hw-reset i mindre grad. Om du inte kan tolerera lagg vid hibernering/sleep överväg att undersöka konfiguration av övriga strömsparlägen. Du kan ju alltid spara ström på att släcka bildskärmen istället för att ha igång skärmsläckare, särskilt om den kör en massa komplicerade 3d-animationer.

Permalänk
Inaktiv

@Prixm: Tjänstgör den som server? Behöver du komma åt den från jobbet?
Har du fri el?
Om inte, stäng av den! Eller lägg den i viloläge så återställs den till samma läge som du lämnade den i.

Vid viloläge så skriver datorn i princip in innehållet i RAM på SSDn. Vid strömsparläge bibehålls en liten spänning såpass att RAM håller kvar all information. Då skrivs i princip inget till SSDn. Men du är inte skyddad från strömavbrott. Men jag tycker ni övertänker detta. Inte slits en dator av att stängas av såpass att det är värt elförbrukningen att ha igång den 24/7. En SSD håller vad den håller, den har read/write cykler som tar slut en dag. Men den dagen det händer så kommer en ny SSD med större kapacitet gå att köpa för en spottstyver.

Räkna istället vad det kostar på 1 år att ha igång en dator (även om idle) 24/7. Om du sen dessutom bara hinner använda den ca 5-6 timmar per dygn är det ju 18 timmars elförbrukning i sjön. Meningslöst.

Permalänk
Medlem

det står väl inget om att TS ej använder viloläge? det tog jag iaf som en självklarhet att han använde sig av, annat är ju bara dumt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Många miljöpartister i denna tråd.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Många miljöpartister i denna tråd.

Att sätta sig emot energislöseri har väll inget med vad för.partiåsikter man har.
Nu tror jag du skämtar men jag vet folk som blir rent av kränkta när nån annan uppmanar dom att tänka på miljö, slösa inte energi, sortera sopor.
Ja det lättkränktas samhälle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är inget fel alls att ha på en dator 24/7 (förutom möjligtvis elräkningen) men ju längre tid man väntar ju större sannolikhet att tex en disk går sönder men så länge som man har en vettig backup strategi eller schemlagd moln backup är ju det inget problem. Har nog aldrig haft en disk hittills som gått sönder de första ca 4-5 åren men sedan kan det hända grejer, ungefär som en bil.

Hur länge en disk håller beror exceptionellt mycket på lasten den får utstå också.

CPU har jag dock aldrig haft problem med hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Många miljöpartister i denna tråd.

Har typ varit två kommentarer om att spara ström och resten är hårdvarurelaterade kommentarer. Letade du efter en anledning att säga det där kanske?

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag fortsätter ha den på helt enkelt. Elräkningen är inte ett problem för min del för stunden i alla fall. Men jag kanske borde köra på viloläge oftare dock. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kört också min dator på 24/7 men den används ju som server och dyl, så även när jag inte sitter där, används den. Skulle säga hårddiskarna klarar sig längre på det sättet t.o.m. då jag kan tänka mig uppstarten sliter extra hårt, speciellt då komponenterna hunnit bli kall att den minimala extra slitagen det medför att ha på 24/7 skulle jag nästan säga är mindre än vad det som uppstår vid konstanta uppstarter morgon och kväll och däremellan. Har själv inte fått någon hdd krasch ännu och totalt har jag nog använt säkert 30-tal olika diskar genom tiderna.

Däremot har jag nu köpt HP Microserver Gen8 för alla "server needs" som drar betydligt mindre, dumt också att ha datorn surrande på natten i samma rum jag sover i (även om jag har vant mig med ljudet av fläktar under åren att det blir nästan en lugnande känsla). Kändes som dags att separera server och spelande & kreativ arbete från varandra istället för att ha en allt-i-allo dator som innebär vissa kompromisser i vissa fall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Mina maskiner står alltid på 24/7. En workstation och två servrar.
Har 10st SSDer, ingen har nånsin strulat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Min e4400 har varit i drift sen inköp, även 4670k är på dygnet runt. Spelar ingen roll dock, gör vad du känner för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

det står väl inget om att TS ej använder viloläge? det tog jag iaf som en självklarhet att han använde sig av, annat är ju bara dumt

Jag tolkar det som att TS ej stänger av alls. Viloläge skulle vara likvärdigt med att stänga av, man kan tillochmed dra ur strömmen när datorn är i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Tack för era svar. Jag fortsätter ha den på helt enkelt. Elräkningen är inte ett problem för min del för stunden i alla fall. Men jag kanske borde köra på viloläge oftare dock. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

^- Detta är varför jag har klimatångest

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |