Allrounddator och skärm, ca 20k budget.

Permalänk
Medlem

Allrounddator och skärm, ca 20k budget.

Har läst här ett tag nu och har valt dessa komponenter efter era rekommendationer
till andra. Datorn ska användas både till spel (Path of Exile, Doom 2016, Tyranny,
Cities Skylines, Borderlands 3 när det kommer), och för rendering/programmering.
Budget kan sträckas upp till 25k, men hellre lägre. Har inte tänkt överklocka.

Klarar skärmen av att utnyttja grafikkortet eller bör jag välja ett sämre kort?

Klarar chassit att föra ut luften bak om jag har en extra fläkt fram (nätaggregatet
drar väl in luft i burken också)?

Finns det något ställe i beställningsprocessen där jag kan specificera till Inet vart
jag vill ha den extra fläkten, eller behöver jag skicka ett separat mail?

Funkar komponenterna ihop? Finns det något jag kan byta ut för en extra boost
utan för stor skillnad i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welkrin:

Har läst här ett tag nu och har valt dessa komponenter efter era rekommendationer
till andra. Datorn ska användas både till spel (Path of Exile, Doom 2016, Tyranny,
Cities Skylines, Borderlands 3 när det kommer), och för rendering/programmering.
Budget kan sträckas upp till 25k, men hellre lägre. Har inte tänkt överklocka.

Klarar skärmen av att utnyttja grafikkortet eller bör jag välja ett sämre kort?

Klarar chassit att föra ut luften bak om jag har en extra fläkt fram (nätaggregatet
drar väl in luft i burken också)?

Finns det något ställe i beställningsprocessen där jag kan specificera till Inet vart
jag vill ha den extra fläkten, eller behöver jag skicka ett separat mail?

Funkar komponenterna ihop? Finns det något jag kan byta ut för en extra boost
utan för stor skillnad i pris?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10642359/

Din skärm är 1440p vilket innebär att du kommer att kunna utnyttja din GPU fullt ut i den upplösningen på högre inställningar. Du kan dock se över om du vill välja en skärm som är mera anpassad för gaming med högre Hz om det är ditt primära syfte för att få ut ännu mer.

Det kommer inte vara några problem för din fläkt i bak att blåsa ut luften, du kan reglera tryckskillnad i chassit med varvtalet på fläktarna i fram och bak för att hitta en bra nivå. Du kommer att kunna skriva ett meddelande till Inet i din beställning.

Dina val av komponenter ser bra ut, däremot med din budget skulle jag satsa på ett par snabbare minnen, upp mot 3200mhz. kostar bara ett par hundra mer cirka.

Edit: Du kommer inte att behöva 750w PSU utan du kan välja en mindre modell för att spara in ett par hundra där som du kan lägga på ram istället.

Permalänk
Avstängd

@Welkrin: Gjorde lite ändringar till det bättre. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10642695/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014

Vad är det som gör den röda disken bättre än den blå?
När det gäller skärmen vill jag ha en med ips-panel.

@svaj

Har kollat runt lite och vad jag förstod så ger det väldigt
lite att dra upp hastigheterna på minnena? Dock är de
snabbare (3000MHz mot 2400MHz) som Peppar2014
länkade billigare av någon anledning?

Permalänk
Avstängd

@Welkrin: WD Red diskar är byggda för 24/7 drift, den är även några 100rpm snabbare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welkrin:

@Peppar2014

Vad är det som gör den röda disken bättre än den blå?
När det gäller skärmen vill jag ha en med ips-panel.

@svaj

Har kollat runt lite och vad jag förstod så ger det väldigt
lite att dra upp hastigheterna på minnena? Dock är de
snabbare (3000MHz mot 2400MHz) som Peppar2014
länkade billigare av någon anledning?

Det ger marginell effekt det är helt rätt, däremot om du kan få snabbare för samma pris eller i detta fall ett billigare pris bör du köpa de snabbare. Att de andra är billigare har inget med kvalitén att göra om du är orolig för det. Utan snarare med prissättning utifrån volym etc. Det förslag som peppar2014 har länkat är ett mycket bra förslag! Jag har samma minnen fast 3200 CL16 och det funkar finfint.

Permalänk
Medlem

Har anpassat efter era råd, och även valt en bättre skärm.
Något annat jag bör tänka på?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10643629/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Welkrin:

Skippa CPU-kylaren och välj ett bättre nätaggrgat. AMD´s Wraith kylare är tyst och bra, EVGA Supernova GS är perfekt för kompakta byggen där längden är avgörande. Dock inget jag skulle valt över ett Corsair RMx eller EVGA Supernova G3.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ops, fläkten var tänkt som en extra i fronten på chassiet. Jag får
kolla i rätt kategori efter en annan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welkrin:

Ops, fläkten var tänkt som en extra i fronten på chassiet. Jag får
kolla i rätt kategori efter en annan...

Purewings är prisvärda!

Permalänk
Medlem

En 960 disk kan göra en del

Permalänk
Medlem

Jag ber att få tacka för de som postades råd och klargöranden.

Det blev https://www.inet.se/kundvagn/visa/10645220/