Corsair TX550M (2017)

Permalänk
Medlem

Känns om att här blandas både högt och lågt...

1. "... bjuder på ett väldigt kort chassi, där en längd på 140 mm..." ??? 140mm är exakt vad ATX-standarden föreskriver, och värt ett stort plus i bedömningen. Därutöver finns ATX-Long, som är 160mm. Alla andra varianter (som inte uppfyller någon annan erkänd standard) är bara fel.

2. Vätskelagrad fläkt. Kan i alla fall teoretiskt ge lägre ljudnivå, men vätska har en tendens att försvinna vilket leder till kortare livslängd.
Däremot ställer jag mig tveksam till att fläkten låter så mycket. Varvtalet ligger under 2000 rpm och den fysiska utformningen av ramen verkar okej. Kan väl snarare vara turbulens kring kylflänsarna och andra komponenter i nätaggregatet som ger upphov till brus.
(Dessutom förväntar jag mig att mätutrustningens kylning skapar mycket oljud vid >500W last.)

3. Utspänningar, rippel och verkningsgrad verkar ju helt okej, men effektfaktorn vid 55W är ju bara 0,76! En dator på tomgång drar oftast under 50W så då kan man förvänta sig ganska låg effektfaktor med det här aggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

4 kärnor har funkat bra för mainstream väldigt länge, lär nog gå ett antal år till.
+1000W är det inte många som behöver.
Inte ens 650W är det många som överskrider
Fördelen med PSU bättre än Gold är effektiviteten vid lågbelastning, där jag ligger mycket.
5-10W lägre förbrukning vid 50W belastning är rätt bra förbättring procentuellt.
Gold har jag haft sedan 2011, 400W Titanium är det jag vill ha i nästa burk

Yes... men det är typ 50W @ 500W last max teoretisk mot guld nivå.. inte 50W.

Det är typ <5watt @ 50W beroende på hur bra aggen är vid dessa låga nivåer. Vid ideal lasten på ca 50-75% har du 91% effektivitet i detta agget i artikeln. Även om du med ett Super får 99%, dvs 8% till så är det ändå 8% av 300-450W, dvs ca 24-36W... Så även i detta super perfekta optimal faller är det inte värt ett skvatt. Och 80 PLUS Titanium har en nivå på 94% @ 50% last, så i fallet ovan är det... TRE procent skillnad på ca 300W, dvs ynka 9W... för en satans högre pris för Titanium.

Gå o köp en i7a eller 8 kärnig CPU för pengarna istället... det tjänar du mer på.

Mao.. läs på vad du säger, för du har fått detaljerna om bakfoten. Det är inte på något sätt logiskt eller försvarbart med högre än guldnivån på så låg effekt, vilket är anledningen till att de flesta agg här är Bronze eller Gold nivå.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nautilus011:

Varför ser folk fullmodulärt som en fördel? Kör Ni era datorer utan 24-pins?

  • Det underlättar montering och kabeldragning (i olika hög grad beroende på chassi).

  • Det innebär att (köpta eller egengjorda) sleevade kablar kan ordnas i ett nafs (och ett intresse för sådant kan absolut växa fram inom nätaggets livstid).

  • Det låter nätagget hanteras helt fristående från kablarna, vilket inte helt sällan är smidigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Ett Fractal Design 500watt förstörde både moderkort och processor när jag körde prime95, Asus 990FX och AMD 9590.
Så jag köper aldrig mer nätagg under 750watt. Corsair tror jag iallafall har riktiga skydd på sina grejer om dom blir överbelastade.

corsair är good shit, likaså fsp och seasonics budgetagg, fast jag vet inte om de säljer några "budgetagg" längre då corsair från början var rebrandade seasonic (om man hade tur), samtliga mina agg (fsp 400w, 350w, seasonic 300w, vx450, hx620) tuffar på 10 år senare...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

corsair är good shit, likaså fsp och seasonics budgetagg, fast jag vet inte om de säljer några "budgetagg" längre då corsair från början var rebrandade seasonic (om man hade tur), samtliga mina agg (fsp 400w, 350w, seasonic 300w, vx450, hx620) tuffar på 10 år senare...

Dock inte corsair är good shit, GS,CX är något man inte bör köpa (om man inte bygger en billig kontorsburk). Även tidigare RM

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock inte corsair är good shit, GS,CX är något man inte bör köpa (om man inte bygger en billig kontorsburk). Även tidigare RM

har du haft ett par som dött eller? min brorsa kör sitt cx430v2 rätt hårt i sin burk och det har funkat i 5 år, dessutom är johnnyguru recensionen positiv till det

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

har du haft ett par som dött eller? min brorsa kör sitt cx430v2 rätt hårt i sin burk och det har funkat i 5 år, dessutom är johnnyguru recensionen positiv till det

Var ju troligen enda guldkornet i serien (tror det var seasonic). Resten kördes på billigast möjliga plattform (sitter på mobilen, tar mer info senare om intresse finns).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

har du haft ett par som dött eller? min brorsa kör sitt cx430v2 rätt hårt i sin burk och det har funkat i 5 år, dessutom är johnnyguru recensionen positiv till det

Hade två som dog, bytte till ett annat märke efter det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hade två som dog, bytte till ett annat märke efter det

Skickades från m.sweclockers.com

hur bar du dig åt för att döda dem? vilka komponenter?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

hur bar du dig åt för att döda dem? vilka komponenter?

Phenom x3 8450, 4GB RAM, två SATA-diskar, en ODD, ingen GPU. Något Asrock-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yes... men det är typ 50W @ 500W last max teoretisk mot guld nivå.. inte 50W.

Det är typ <5watt @ 50W beroende på hur bra aggen är vid dessa låga nivåer. Vid ideal lasten på ca 50-75% har du 91% effektivitet i detta agget i artikeln. Även om du med ett Super får 99%, dvs 8% till så är det ändå 8% av 300-450W, dvs ca 24-36W... Så även i detta super perfekta optimal faller är det inte värt ett skvatt. Och 80 PLUS Titanium har en nivå på 94% @ 50% last, så i fallet ovan är det... TRE procent skillnad på ca 300W, dvs ynka 9W... för en satans högre pris för Titanium.

Gå o köp en i7a eller 8 kärnig CPU för pengarna istället... det tjänar du mer på.

Mao.. läs på vad du säger, för du har fått detaljerna om bakfoten. Det är inte på något sätt logiskt eller försvarbart med högre än guldnivån på så låg effekt, vilket är anledningen till att de flesta agg här är Bronze eller Gold nivå.

Läs på?
Nog du som skall läsa på, energieffektivitet räknas i procent, ynka watt på världsbefolkning och många timmar i drift gör skillnad. Vi pratar några ynka 100 talet kronor för en outslitlig produkt, som kan flyttas till nästa burk om man vill. Klart man betalar för det bästa som finns!
En 8 kärnig processor lär bara försämra mina spel, läs på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Läs på?
Nog du som skall läsa på, energieffektivitet räknas i procent, ynka watt på världsbefolkning och många timmar i drift gör skillnad. Vi pratar några ynka 100 talet kronor för en outslitlig produkt, som kan flyttas till nästa burk om man vill. Klart man betalar för det bästa som finns!
En 8 kärnig processor lär bara försämra mina spel, läs på!

Den effekt du slösar i serverprestanda på att ens diskutera detta som du vore en hippie som "bara vill väl" drar mer effekt än den skillnaden skulle göra ändå.

Att köpa ett aggregat för 150% av priset (ca 1250kr för billigaste Platina på 550W vs ca 750kr från artikelns PSU) så gör du mer nytta om du helt enkelt skickar dessa 500kr till världsbefolkningen så de kan få mat och vatten, än att påstå du räddar världen genom att köpa detta aggregat.

Detta då detta GOLD aggregat ovan också kan lika enkelt flyttas till ett nytt chassi och ny dator, och trots allt kommer med 7 års garanti. Och då det agget från PSP som kostar 1250kr, och finns i lager för det priset bara har 5 års garanti så vågar jag påstå att du lätt minst kan ha detta guld aggregat lika länge som ett platina aggregat för 1,5x priset.

Mao... sluta tramsa dig och kom med lite fakta.

Och det räcker med att du tittar på en del spel så ser man att 8 trådars CPU verkligen kan gynna sig i spel.
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Med det sagt så naturligvis räcker 4 trådar relativt långt, så länge du inte önskar ha 100fps+ i krävande spel iaf. Jag ser dock inget... försämrande av spel? Faktum är att många gånger är 6950x högst upp, och den är i samtliga fall över 4c4t CPUer.

Lägg till att nästa gen i5 blir 6 kärnor/trådar och 4 kärnor/trådar blir nästa gen i3 så flyttas skalan upp nu för första gången sedan 2011 med Sandy Bridge och 8 trådar.

Så Guld PSU med 4c8t är betydligt bättre investering och användning av pengarna än Platina/Titanium med 4c4t CPU, speciellt sett till spelprestanda.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Phenom x3 8450, 4GB RAM, två SATA-diskar, en ODD, ingen GPU. Något Asrock-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

chassie då? min brorsa kör hungrigare komponenter (i7 870 + 660ti 3gb med några diskar) i ett p280 som är extremt välventilerat och ett underbart chassie att jobba i överlag, han har dessutom en extremt dammig och dåligt ventilerad lägenhet på sommaren med 2 katter som sprider hår överallt så inga gynnsamma förhållanden alls

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

chassie då? min brorsa kör hungrigare komponenter (i7 870 + 660ti 3gb med några diskar) i ett p280 som är extremt välventilerat och ett underbart chassie att jobba i överlag, han har dessutom en extremt dammig och dåligt ventilerad lägenhet på sommaren med 2 katter som sprider hår överallt så inga gynnsamma förhållanden alls

Noname fast välventilerat. Tror dock att du tänker i fel spår eftersom du ställer irrelevanta frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Noname fast välventilerat. Tror dock att du tänker i fel spår eftersom du ställer irrelevanta frågor

Skickades från m.sweclockers.com

eftersom du pajat två på raken gissar jag på att du burit dig dumt åt när du byggde datorn eller använt en trasig komponent

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

eftersom du pajat två på raken gissar jag på att du burit dig dumt åt när du byggde datorn eller använt en trasig komponent

Du kan gissa hur mycket dumheter du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

eftersom du pajat två på raken gissar jag på att du burit dig dumt åt när du byggde datorn eller använt en trasig komponent

Har du bara erfarenheter från CX 430 watt agget? Hur som var inte gen 1 och två eller 3 så bra (värst var första gen utan 80+ märkning alls).

Var deras CX 400 watt som var Seasonic http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jaha för 549kr hos Komplett så blev det ett köp. Funderade på ett Seasonic G360 men detta landar en hundralapp lägre.
Ska iofs sitta i en 24/7-server som drar kanske 100W så Seasonic G360 hade hamnat kring 30% utnyttjande medan detta hamnar kring 20%.

Tar gärna emot tips som gör det enklare att välja mellan de två som jag nämnde ovan, letar efter Guld+ för under 700kr.

Visa signatur

RIPE LIR