Dell S2718D – Designad IPS-allroundskärm med USB Type-C och HDR

Permalänk
Melding Plague

Dell S2718D – Designad IPS-allroundskärm med USB Type-C och HDR

Med S2718D vill Dell snygga till ditt skrivbord med en designad allroundskärm i slimmat metallutförande, som bland annat bjuder på överraskningar i form av bildtekniken HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra recension i vanlig ordning men grymt tråkig skärm, hade hoppats på mer än bara design och hög prislapp.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Den var ju snygg tänkte jag. Kan ju inte va så dyr med de spelen tänkte jag.
Nä om designen ska kosta ska det va rejält snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Då kör vi, mitt 10 sekunders skärm "test":

IPS/AV/PLS_________Ja
4k________________Nej
144Hz_____________Nej
HDR_______________Ja
GSync/Freesync_____Nej
Borderless__________Ja
Matt coating________Nej
Fabrikskalibrering____Nej

TOTAL SCORE: 3/8

*PS: Jag hugger såsnart jag hittar en skärm som testar 7/8 eller mer. Oavsett pris!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Bildexpert 📺

@sunefred: Kan addera att fabrikskalibrering är ett marknadsföringsknep. Har inte sett någon "fabrikskalibrerad" produkt i de här prisklasserna som varit i närheten av rimliga mål för kalibrering. Yrkesskärmar: Ja, där finns det. Men då är det också tydligt att man regelbundet behöver kalibrera om skärmen.

De skärmar som är "fabrikskalibrerade" från Dell själv är till exempel vare sig bättre eller sämre än den här modellen. Alla är ungefär lika småfel i färgerna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är sannt, skulle kanske ändra det till "kalibreringsbar" även om det ibland hänger ihop. Vi har dock skärmar på jobbet som är fabrikskalibrerade men inte kalibreringsbara (U2415h) och det är fortfarande användbart tycker jag. Variansen är så pass liten att man kan ta godtyckliga två skärmar och ställa bredvid varandra utan att det är märkbar skillnad.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Avstängd

Trevligt med HDR och USB Type-C.
Men ingen 120 Hz, ingen Adaptive-Sync eller FreeSync, ingen 4K.
Dyrt pris, jag får en 55" TV för det priset.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sunefred:

@Laxpudding: Det är sannt, skulle kanske ändra det till "kalibreringsbar" även om det ibland hänger ihop. Vi har dock skärmar på jobbet som är fabrikskalibrerade men inte kalibreringsbara (U2415h) och det är fortfarande användbart tycker jag. Variansen är så pass liten att man kan ta godtyckliga två skärmar och ställa bredvid varandra utan att det är märkbar skillnad.

U2515H som jag testade för 1,5 år sedan är lika kalibreringsbar som S2718D, dvs den har ett enkelt RGB-reglage för vitbalans som räcker för ett rimligt kalibreringsmål runt 3 dE. Då hade jag också för ovanlighetens skull möjlighet att ställa två exemplar bredvid varandra. Trots "fabrikskalibrering" är det alltså en synlig skillnad mellan exemplaren och storleken på avvikelsen är i nivå med S2718D:s avvikelse.

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Men det är i alla fall "good enough"-nivåer rent generellt här.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, elektroniken i skärmen tar emot en HDR-signal och omvandlar den men panelen är inte en HDR-panel.

Då skulle jag inte kalla den "HDR". Jag skulle kalla den "HDR-Ready" . ;-þ

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Så när korten lämnas in till garantiärende för att kullagren i fläktarna är trasiga efter två års körning så ska de på allvar mena att detta inte är ett normalt slitage?
Edit:
Kommenterade på fel artikel!! Jag tillägger väl för on topics skull att det ser ut som en trevlig skärm men personligen köper jag inga fler IPS:er då min förra fick inbränningar efter att jag haft den i två månader.

Permalänk
Bildexpert 📺

@LinusNeuman: Skärmen kanske behövde nytt kullager?

Inbränningar vilka dröjer kvar, snarare än tillfälliga som med S2718D, är inget som har med själva IPS-tekniken att göra, utan det handlar om individuella panelmodeller och hur de styrs. Troligtvis ojämn spänningsfördelning vid inversionen som gör att panelen sakta men säker förändras under drift. Det finns tusentals olika IPS-panelmodeller där ute, så nästa behöver inte nödvändigtvis ha lika hög känslighet.

Permalänk
Medlem

Närmare 7 lax och inget VESA-fäste?????

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte så mycket om skärmar på denna nivå men hur kan en enligt specen IPS 8Bitar skärm ta emot HDR10 på ett korrekt sätt?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu kan jag inte så mycket om skärmar på denna nivå men hur kan en enligt specen IPS 8Bitar skärm ta emot HDR10 på ett korrekt sätt?

Ta emot? Ja. Visa? Förmodligen inte.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@LinusNeuman: Skärmen kanske behövde nytt kullager?

Inbränningar vilka dröjer kvar, snarare än tillfälliga som med S2718D, är inget som har med själva IPS-tekniken att göra, utan det handlar om individuella panelmodeller och hur de styrs. Troligtvis ojämn spänningsfördelning vid inversionen som gör att panelen sakta men säker förändras under drift. Det finns tusentals olika IPS-panelmodeller där ute, så nästa behöver inte nödvändigtvis ha lika hög känslighet.

Okej! Det förklarar varför min vän haft IPS i flera år utan inbränningar.
Hur vet man detta innan man köper skärm? Och vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt. För priset Dell begär så borde den ha 4k upplösning tycker jag.

Vad står näst på tur i testlabbet?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Inte många som köper en nybil med toppfart 100, nej just ja det tillverkas inte ens.... 60hz då... för fattiga kontor?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 220volt:

Vad står näst på tur i testlabbet?

240 Hz.

Verkar också som det rent generellt är något av ett "...den kommer efter IFA"-läge på den nordiska marknaden. Så förhoppningsvis en spännande höst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LinusNeuman:

Okej! Det förklarar varför min vän haft IPS i flera år utan inbränningar.
Hur vet man detta innan man köper skärm? Och vad kan man göra?

Man vet inte. Man kan läsa tester. Tillfälliga inbränningar som klingar av ungefär lika snabbt som de uppstår har jag i testerna här på Swec dock sett oftare i PLS-paneler. Det förekommer att en skärm marknadsförs som IPS, står till och med IPS på kartongen, men i själva verket baseras panelen på ett IPS-liknande patent som PLS- eller AHVA.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Angående HDMI-begränsningen på 18 Gbps som tas upp i recensionen. När man spelar i 4K/60Hz, vad är generellt sett mest önskvärt av RGB+8-bit eller 10/12-bit+4:2:2 på en TV med 10-bitspanel?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hellre köpt U2717D / U2717DA

Där får man justerbar fot/arm och möjlighet att använda Vesa fäste. Displayport och ett lägre pris.
Att satsa på Type C anslutning verkar vara mest för bärbart.
Gör ju inget om den har Type C också... (om inte priset sticker iväg) men när det blir på bekostnad av andra anslutningar så är det inte lika bra för stationär dator.

Verkar som mer eller mindre alla IPS skärmar är 60Hz.
Borde det inte börja en trend mot att fler IPS skärmar får 120Hz (eller högre) ?

[Mini Rant]
Fanns många CRT skärmar som klarade 100Hz+ och bra svärta, färger, betraktningsvinkel, lågt inputlag.
Dessutom så kunde man välja upplösning så att man kunde sänka eller öka efter behov och det funkade rätt bra (bara man inte gick för högt, då kunde man få ostabil bild).
Hade varit fint om plattskärmarna hade kommit ifatt tjockskärmarna, förutom plattheten och att tjockskärmar inte säljs längre, så man kan inte köpa en ny bra tjockskärm ens om man velat.

OLED verkar lovande. Men hur länge dröjer det innan några vettiga OLED skärmar säljs under $1000 ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Itasha: Vid HDR vill du prioritera 10 bitar för att kunna täcka om det utökade omfånget och PQ-tonkurvan. Annars torde 8-bitar/full färgupplösning vara det önskvärda. Men jag tänka mig att detta kan variera med spelmotor. Frågan är till exempel hur många spelmotorer som verkligen renderar i mer än 8 bitar i SDR?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Man vet inte. Man kan läsa tester. Tillfälliga inbränningar som klingar av ungefär lika snabbt som de uppstår har jag i testerna här på Swec dock sett oftare i PLS-paneler. Det förekommer att en skärm marknadsförs som IPS, står till och med IPS på kartongen, men i själva verket baseras panelen på ett IPS-liknande patent som PLS- eller AHVA.

Okej, bra att veta. Tack!

Permalänk

Har faktiskt fyra stycken CRT Sony Flatron 19-24 tummare i varmförrådet i lägenheten! Underbara skärmar!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara tacka för en trevlig recension. Jag behöver helt klart plugga på en del kring HDR och jag är glad att jag inte har köpt första bästa skärmen som säger sig stödja HDR. Tack!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Synd på skärmen inte levde upp till förväntningarna med problem och högt pris för vad man får.

Dock måste man ge lite pluspoäng till tröjan du har @Laxpudding.
...den säger ju allt