Permalänk
Medlem

Dell U2718Q

Är det någon av er där ute som införskaffat Dell U2718Q? Det finns inte många recensioner att tillgå och jag hade uppskattat ett utlåtande ifall någon av er testat den. Hur bra är Dells "HDR"? Och hur står den sig exempelvis mot deras äldre P2715Q?

Permalänk
Medlem

Lite sent svar, men ibland är sent bättre än aldrig.

Jag fick hem min igår och kan inte säga annat än att jag är jättenöjd. Skärmen jag hade innan var en Dell U2405FPW (12 år gammal) så det kanske är rätt självklart att det blev ett rejält lyft. Den ser riktigt snygg ut på skrivbordet, känns stadig och det är bekvämt att titta på den. Ingen ljusblödning som jag kan se heller.

HDR har jag inte provat ännu då det bara följde med en Displayport-sladd, och HDR (på denna skärm iaf) kräver HDMI.

Permalänk
Medlem

Jag har provat lite olika HDMI-kablar jag har här hemma, men det blir bara svart bild på skärmen. Jag har provat ställa ner upplösningen en bra bit då kablarna kanske inte är av högsta kvalitet, men ingen skillnad. Lite trist av Dell att inte skicka med en HDMI-kabel (det följde bara med en Displayport) då HDR kräver det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har provat lite olika HDMI-kablar jag har här hemma, men det blir bara svart bild på skärmen. Jag har provat ställa ner upplösningen en bra bit då kablarna kanske inte är av högsta kvalitet, men ingen skillnad. Lite trist av Dell att inte skicka med en HDMI-kabel (det följde bara med en Displayport) då HDR kräver det...

Finns hdmi kablar som stöder 1080p samt 2160p. Låter som att dina är av förstnämnda typen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Finns hdmi kablar som stöder 1080p samt 2160p. Låter som att dina är av förstnämnda typen.

Men jag provade att ställa ner upplösningen hela vägen till 720p utan något vettigt resultat. Mina kablar kanske är trasiga...

Permalänk
Medlem

Jag hittade en kabel som fungerade. Och lite halft som väntat (jag trodde deras fuskiga Dell HDR bara va på den mindre skärmen) så är det ingen skillnad mellan HDR och inte. Jag provade Youtube HDR samt några nedladdade filer men jag såg ingen skillnad på att använda Displayport/HDMI utan HDR och HDMI med HDR.

Så, Dell HDR är bara HDR i mjukvaran. Den kan hantera en sådan signal men det gör inte att bilden blir annorlunda.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Don_Tomaso: Youtubes HDR-klipp går över till vanlig SRD/rec.709-format om det inte får metadata om HDR-kapacitet. Så ser du ingen skillnad så tittade du förmodligen aldrig på HDR, utan spelade bara upp ett klipp som kallades HDR men som efter situationen strömmades som vanlig SDR.

En dator är i dagsläget en väldigt osäker källa för HDR. Du behöver något i stil med en UHD BD-spelare och/eller någon form av mediaspelare som klarar HDR från tjänster som Netflix och Youtube. Som regel behöver man också stämma av med information från såväl källa som display att det faktiskt är HDR som spelas upp.

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso:

Intressant det du skriver. Jag fick hem min P2715Q igår och för mig kändes det som att jag hellre väntar på en prisvärd HDR10-skärm när Windows väl är mer anpassat efter det.

Permalänk
Medlem

Men hur kan man veta att det faktiskt är HDR som visas? Jag tankade hem något HDR-klipp och körde i VLC, men det gav samma resultat.

Det blev skillnad i Windows när jag aktiverade HDR där (det fanns en switch för det i bildskärmsinställningar). Alla färger blev knasiga, men filmer kändes oförändrade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Don_Tomaso: För att HDR ska aktiveras måste det skickas metadata över HDMI. Detta kräver aktivering av såväl hårdvara som mjukvara. Så kör du VLC rakt upp ned får du aldrig någon HDR.

Skärmen måste bekräfta att den får HDR och källan måste på något sätt bekräfta att HDR skickas. Och detta är inte helt lätt att få att fungera. Det har stått stora, kända och väldigt namnkunniga företag ute på mässor och demonstrerat "UHD och BT.2020 med HDR" men där de som kan sin sak har påpekat att det vare sig är HDR eller 2020-färgrymd och att UHD nedskalats till FullHD...

Man måste själv lista ut hur varje apparat beter sig med de här bekräftelserna. Själv börjar jag med en signalgenerator där jag bekräftar att HDR skickas och sedan har jag lärt mig hur vissa testbilder ser ut när PQ-tonkurvan aktiveras. Då försöker jag spåra hur Displayen indikerar HDR och när den inte indikerar HDR. Sedan gör samma sak med källan.

Och så här måste jag göra varje gång jag testar något med HDR...