Permalänk

Fiber med hyresgäst

Vi har en lägenhet på vån2 i vårt hus.
Vi har använt den själv inom familjen och delat vårt internet genom att dra upp en tp-kabel dit.

Nu ska vi hyra ut lägenheten till en student och funderar på hur vi ska göra med internet.
Vi har nu även fått in fiber i huset med hastighet 1000/100.

Vi har ingen möjlighet för studenten att koppla någon fast tele eller skaffa egen fast uppkoppling i den lägenheten.

Ska man för enkelhetens skull säga till studenten att de får ordna sin uppkoppling själv via tex mobilt bredband, eller kan man dela vår egen fiberuppkoppling på ett säkert sätt?

Nu när vi fått fiber så tänkte vi köpa ny, Router, accesspunkter.

Har ni några tips/tankar?

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte studenten kunna använda er 1000(!) Mbit/s-uppkoppling?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Vila i frid

Vem blir er ISP? Hur många publika IP-adresser kan ni nyttja?

Permalänk
Medlem

Studenten kan ju använda sig av själva fiber kopplingen, men ni har väll ett abonnemang hos ett företag? Om jag var du så skulle jag säga upp abonnemanget så får studenten skriva ett eget och göra som han/hon vill efter det. Då slipper du massa strul med fakturor hit o dit.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog delat ut fiberkopplingen till dem. Attraktivt om inget annat. En router där du kan se till att hyresgästen sitter på ett separat nät är att föredra och sedan får hyresgästen koppla in en switch i uttaget på ovanvåningen om denne vill ha fler enheter anslutna och en AP om denne vill köra wifi. På detta vis kan du i de flesta routrar även konfigurera vilken bandbredd hyresgästen skall få ta del av osv.

Det går att göra så hyresgästen kan köra en router också, men lite onödigt strul. Antingen dubbel NAT eller att du konfigurerar en massa innan. Så därför är en switch enklare (eller en router där funktionalitet stängs av).

En annan lösning kan vara om er ISP kan tilldela fler än en publik IP, i så fall kan du ansluta så att din router får en publik IP och din hyrestgäst kan ha en egen router som även den får en publik IP.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Vi har en lägenhet på vån2 i vårt hus.
Vi har använt den själv inom familjen och delat vårt internet genom att dra upp en tp-kabel dit.

Nu ska vi hyra ut lägenheten till en student och funderar på hur vi ska göra med internet.
Vi har nu även fått in fiber i huset med hastighet 1000/100.

Vi har ingen möjlighet för studenten att koppla någon fast tele eller skaffa egen fast uppkoppling i den lägenheten.

Ska man för enkelhetens skull säga till studenten att de får ordna sin uppkoppling själv via tex mobilt bredband, eller kan man dela vår egen fiberuppkoppling på ett säkert sätt?

Nu när vi fått fiber så tänkte vi köpa ny, Router, accesspunkter.

Har ni några tips/tankar?

Värt att tänka på är att det är olagligt att "sälja internet vidare" (ja, det blir effektivt vad du gör om du låter det ingå i hyran) eftersom du inte är en registrerad ISP som följer datalagringsdirektiven etc.
Utöver det "lilla" problemet så blir du också ansvarig för allt han/hon ägnar sig åt på internet, saknar du kunskap kring hur man stoppar folk från att göra saker du inte vill att de gör så bör du inte heller låta någon använda ditt internet.
Bara några tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Värt att tänka på är att det är olagligt att "sälja internet vidare" (ja, det blir effektivt vad du gör om du låter det ingå i hyran) eftersom du inte är en registrerad ISP som följer datalagringsdirektiven etc.
Utöver det "lilla" problemet så blir du också ansvarig för allt han/hon ägnar sig åt på internet, saknar du kunskap kring hur man stoppar folk från att göra saker du inte vill att de gör så bör du inte heller låta någon använda ditt internet.
Bara några tankar

Inte många rätt där om du tänker på alla restauranger och caféer som erbjuder fri wifi. Att han blir ansvarig för vad hyresgästen gör är dessutom fel i sak.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma setup. En hyresgäst i bottenvången. Jag satte in två Unifi accesspunkter. Skapade två ssid. Ett för oss och ett guest som bara kommer åt internet. Så internet ingår i hyran kan man säga.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Tjena! Äger en liten hyresfastighet med 3 lägenheter och vi drog in fiber förra året.
På rekommendation av nätleverantören så ville dom att vi skulle ha in en splitter på fibern så att alla lägenheter fick ett eget nätverksuttag så att alla skulle få sitt eget abonnemang.
Det var ingen merkostnad för oss vid installationstillfället, vet dock inte om det hade med att vi även drog in fiber-tv till alla lägenheter samtidigt som gjorde att det blev så.

Rekommendationen från ISPn var att inte dela nät med en hyresgäst på grund utav eventuella olagligheter som hyresgästen kan hitta på. Detta skulle iofs kunna vara för att dom vill ha fler abonenter med, det låter jag vara osagt!
Men som sagt hör med ISPn kan vara så att dom kan uppgradera dig så att du får möjlighet till 2 abonnemang utan att du behöver betala i och med att dom kommer få in abonnemangspengar på den nya kunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delbo:

Rekommendationen från ISPn var att inte dela nät med en hyresgäst på grund utav eventuella olagligheter som hyresgästen kan hitta på. Detta skulle iofs kunna vara för att dom vill ha fler abonenter med, det låter jag vara osagt!

Låter som internetleverantören ville ha lite gratis extra kosing, för man måste fortfarande bevisa vem som begått något olagligt, det blir knappast automatiskt den som står på abonnemanget. Ganska självklart faktiskt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Hej!
Tack för svaren.
Jag min fundering var lite över säkerheten med att dela ut sitt internet till annan person.
Ska höra med leverantören av fiber först om att dela eller vad de säger om det hela.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Låter som internetleverantören ville ha lite gratis extra kosing, för man måste fortfarande bevisa vem som begått något olagligt, det blir knappast automatiskt den som står på abonnemanget. Ganska självklart faktiskt...

Kan du bara kort gå igenom hur du tror att det skulle gå till att bevisa sådant i efterhand mha. en konsumentrouter utan trafikloggning (kom ihåg att du inte har tillgång till någon av klienterna utan endast nätverksutrustningen)? Och nu vill jag inte ha dina gissningar utan kalla hårda fakta, jag tar fram popcornen under tiden!

Skrivet av mfm:

Inte många rätt där om du tänker på alla restauranger och caféer som erbjuder fri wifi. Att han blir ansvarig för vad hyresgästen gör är dessutom fel i sak.

Jag blev också lite konfunderad när du nämner det och jag vet faktiskt inte hur/varför de löser det, däremot vet jag att du inte har en en aning om hur de tillhandahåller internet till dig, det kan precis lika gärna gå genom en loggad central anslutning (vilket nog är det mest sannolika eftersom du oftast behöver godkänna användaravtal innan du släpps ut) som helt separerat rätt ut på internet (att en lag finns innebär ju inte att alla känner till den och/eller följer den, eller hur?).
Sen är din argumentation för varför jag har fel totalt obefintlig (och dessutom har jag ju rätt, det har bevisats i hur många fildelningsmål som helst eftersom allt som krävs för att få någon fälld för fildelning är en logg som säger att en upphovsrättsskyddad fil delats ut från din ip-adress), så jag väljer att bara le lite förstående åt den tills du kommer med något som faktiskt har en grund

förtydligande samt la in svar på annat citat för att undvika dubbelpost
Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Kan du bara kort gå igenom hur du tror att det skulle gå till att bevisa sådant i efterhand mha. en konsumentrouter utan trafikloggning (kom ihåg att du inte har tillgång till någon av klienterna utan endast nätverksutrustningen)? Och nu vill jag inte ha dina gissningar utan kalla hårda fakta, jag tar fram popcornen under tiden!

Gissningarna verkar du stå för, i Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats.

Men du kanske tror att det är chefen på ditt lokala McDonalds som blir dömd om du begår olagligheter på deras fria Wifi-nät?

Edit: Sen kan ju du ta fram något fildelningsmål där någon dömts bara genom att stå som ansvarig på ett abonnemang och där inga andra bevis eller beslagtagna datorer finns...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Hej!
Tack för svaren.
Jag min fundering var lite över säkerheten med att dela ut sitt internet till annan person.
Ska höra med leverantören av fiber först om att dela eller vad de säger om det hela.

Du har med största sannolikhet flera ip adresser från din leverantör, det du skulle kunna göra är att dra upp en switch innan du kopplar nätet till någon router, säg åt hyresgästen att han får skaffa en egen router.
Har du en bra switch kan du även begränsa porten så den bara kan använda 100/50 eller 100/10 tex om du inte vill att han ska kunna ta upp hela bandbredden.
Du behöver inte ens hålla på med VLAN eller sådant, som annars också är ett bättre alternativ, där du har router först -> switch med VLAN, ett till dig och ett till hyresgästen. Det är snyggare så iaf och om ni nu bara har en ip från ISPn så är det så du får göra om du vill segmentera det.
Sen kan du om du har en bra router eller kör på en brandvägg, moonwall eller pfsense kan säkert det, kontrollera så att hyresgästens nät bara kommer åt internet och inte ditt nät.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Sätt studenlägenheten på ett eget subnet så kan han inte nå erat lan iaf.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Gissningarna verkar du stå för, i Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats.

Men du kanske tror att det är chefen på ditt lokala McDonalds som blir dömd om du begår olagligheter på deras fria Wifi-nät?

Edit: Sen kan ju du ta fram något fildelningsmål där någon dömts bara genom att stå som ansvarig på ett abonnemang och där inga andra bevis eller beslagtagna datorer finns...

Jag har aldrig hävdat något annat heller, men din, min och tingsrättens uppfattning om vad som klassas som bevis skiljer sig rätt uppenbart!

Du missar en rätt uppenbar poäng i ditt McD-exempel, när du ansluter till nätet via McD så skickas du först till en inloggnignsportal där du får acceptera användaravtal etc., din mac-adress registreras då i deras databas och på så vis har de koll på vem du är och du får ta ansvar för vad du gör. Den kollen har företag/restauranger som delar ut internet till dig oftast (de som inte har det kan jag inte ta ansvar för hur de löser sin skit), DEN typen av kontroll har inte en hemanvändares router och därmed är ditt exempel helt enkelt inte applicerbart på aktuellt sammanhang (jag tyckte jag var tydlig nog om detta i tidigare inlägg, men man behöver ju inte läsa allt för att kommentera tyvärr).

Ang. ett fildelningsmål där någon dömts enbart för att han stod ansvarig på abonnemanget: jag citerar nedan från wikipedia (stycket "Domstolsavgöranden i Sverige"):

Citat:

Domstolsavgöranden i Sverige
2005 dömdes en man bosatt i Västerås till 16 000 kronor i böter för att ha delat ut filmen Hip hip hora! via DC++ och därmed enligt 46 § och 53 § Upphovsrättslagen (1960:729) gjort intrång i målsäganden, Filmlances, rättigheter.[11] Mannens advokat kritiserade Västmanlands tingsrätt för att de tillåtit en skärmdump utgöra en del av bevisningen.[12] Piratbyrån skapade den ironiska Bevismaskinen för att understryka hur illa en skärmdump fungerar som bevis.

Denna man friades senare i Hovrätten (vilket var nyheter för mig), men att det räckt till fällande dom med inget annat än en printscreen på en logg av ip-trafik är ju vad du önskade, så varsågod!

Skrivet av Tony32:

Sätt studenlägenheten på ett eget subnet så kan han inte nå erat lan iaf.

Att ligga på olika subnät är absolut ingen garanti för att studentlägenheten inte ska kunna nå deras lan, för det krävs branväggsregler.

Lade till ett citat till i samma inlägg för att undvika dubbelpostning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Gissningarna verkar du stå för, i Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats.

Men du kanske tror att det är chefen på ditt lokala McDonalds som blir dömd om du begår olagligheter på deras fria Wifi-nät?

Edit: Sen kan ju du ta fram något fildelningsmål där någon dömts bara genom att stå som ansvarig på ett abonnemang och där inga andra bevis eller beslagtagna datorer finns...

Nu är det ju så att begår hyresgästen nåt olagligt så är ju risken att du får dina datorer mm beslagtagna under utredningen. Så även fast du inte blir dömd för något så kan det ju vara jobbigt speciellt om utredningen drar ut på tiden.

Permalänk
Medlem

@AtreX: Garanti vet jag väl inte, men så länge man inte sätter t.ex. en static route till andra nätverket så kmr man inte åt det andra nätet iaf.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Ang. ett fildelningsmål där någon dömts enbart för att han stod ansvarig på abonnemanget: jag citerar nedan från wikipedia (stycket "Domstolsavgöranden i Sverige"):
Denna man friades senare i Hovrätten (vilket var nyheter för mig), men att det räckt till fällande dom med inget annat än en printscreen på en logg av ip-trafik är ju vad du önskade, så varsågod!

Du hänvisar till någon som blev friad och det står dessutom att skärmdumpen var en del av bevisningen och alltså inte enda bevisningen.

Nu var det säkert en jeppe som bodde själv snarare än att han stod på abonnemanget men vad hade hänt om det var en fembarnsfamilj och alla hade nekat? Eller om han hade erbjudit gratis wifi till hela kvarteret?

Då hade han nog blivit friad redan i tingsrätten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Ang. ett fildelningsmål där någon dömts enbart för att han stod ansvarig på abonnemanget: jag citerar nedan från wikipedia (stycket "Domstolsavgöranden i Sverige"):
Denna man friades senare i Hovrätten (vilket var nyheter för mig), men att det räckt till fällande dom med inget annat än en printscreen på en logg av ip-trafik är ju vad du önskade, så varsågod!

Du tror alltså att du bevisar din poäng genom att ta upp ett fall där hovrätten ändrat tingsrättens dom?

Protip: det betyder att tingsrätten gjorde fel

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@AtreX: Garanti vet jag väl inte, men så länge man inte sätter t.ex. en static route till andra nätverket så kmr man inte åt det andra nätet iaf.

Inget illa menat Tony32, men du har nog vissa luckor i din kunskap kring hur nätverk fungerar.
Eftersom förslaget berörde att koppla in hyresgästen i befintlig router så behövs ingen statisk route någonsin då bägge näten finns som directly connected vilket alltid tar överhand före statisk route. Dessutom pekar en statisk route ut var ett nät finns, den hindrar inte viss typ av trafik.

Skrivet av mfm:

Du hänvisar till någon som blev friad och det står dessutom att skärmdumpen var en del av bevisningen och alltså inte enda bevisningen.

Nu var det säkert en jeppe som bodde själv snarare än att han stod på abonnemanget men vad hade hänt om det var en fembarnsfamilj och alla hade nekat? Eller om han hade erbjudit gratis wifi till hela kvarteret?

Då hade han nog blivit friad redan i tingsrätten.

Du bad om en fällande dom och en fällande dom fick du (som jag skrev så visste jag inte förrän nyss att den vart ändrad av hovrätten så jag får be om ursäkt för att jag antog att det var det slutgiltiga resultatet jag refererade till), vad du tycker om den lägger jag mig inte i och sen fortsätter du att spekulera i "vad hade hänt om" vilket inte hör hit. Minns jag rätt så bodde han inte heller ensam, men eftersom du själv inte gjort några efterforskningar och endast kommit med påståenden och gissningar hittils så ser jag ingen poäng med att fortsätta diskussionen utan mitt tips till TS står fast enligt nedan, även om grundorsaken inte finns kvar

Skrivet av Naga:

Du tror alltså att du bevisar din poäng genom att ta upp ett fall där hovrätten ändrat tingsrättens dom?

Protip: det betyder att tingsrätten gjorde fel

Jag bevisar inte min poäng, mfm bad om en fällande dom och jag hänvisade till en. Att tingsrätten (som vanligt) gjorde fel tror jag vi är överens om allihop.

Mitt tips till TS står fast, har du inte koll på eller kan stoppa de som använder ditt internet från att ägna sig åt olagligheter så bör du inte dela med dig av det. Huruvida du faktiskt riskerar att bli straffad eller inte i slutändan är långt ifrån det enda man bör ta med i beräkningarna (om man nu inte tycker att det är askul att få all sin it-utrustning beslagtagen i ett par-tre år under en ev. utredning), men så långt måste man ju inte tänka om man inte vill!

undvek dubbelpost samt förtydligande..
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AtreX:

Jag blev också lite konfunderad när du nämner det och jag vet faktiskt inte hur/varför de löser det

Det handlar troligen om att man har ett företagsabonnemang i botten och helt andra avtal om hur det får användas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar troligen om att man har ett företagsabonnemang i botten och helt andra avtal om hur det får användas

Inte helt osannolikt, bra poäng som vanligt mrqaffe

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort ett eget nät i routern, kanske satt en AP där uppe. Visst man ska inte dela internet med grannen och så men i detta fallet från man överväga alternativet. Inte så trevligt att säga att det inte finns något internet och man får köra 4G. Det rätta hade vart att även dragit fiber till den andra lägenheten med

Permalänk

Ok. Har kollat nu och vi kan inte få flera ip nummer.
Därför blir lösningen att dela vår uppkoppling med hyresgästen på plan 2.

Vad föreslår ni då?
Jag var i en butik i byn och han föreslog Ubiquitu Amplify HD.

Men på plan 2 Har jag idag en kabel och ovanstående Produkt använder ju bara trådlöst.

Jag hade tänkt mig en,
Ny router på plan ett.
En eller två accesspunkter på plan ett.
En eller två accesspunkter på plan två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Lalle

Permalänk

Köp en router där du kan skapa två separata nät.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Köp en router där du kan skapa två separata nät.

Precis. Alternativt titta på en som har "gästnät" som inbyggd funktion om kunskapen saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Ok. Har kollat nu och vi kan inte få flera ip nummer.
Därför blir lösningen att dela vår uppkoppling med hyresgästen på plan 2.

Vad föreslår ni då?
Jag var i en butik i byn och han föreslog Ubiquitu Amplify HD.

Men på plan 2 Har jag idag en kabel och ovanstående Produkt använder ju bara trådlöst.

Jag hade tänkt mig en,
Ny router på plan ett.
En eller två accesspunkter på plan ett.
En eller två accesspunkter på plan två.

Nej, har du redan kabel upp ska du inte köra på en lösning som går trådlöst. Två accesspunkter och en router säger jag.

Permalänk

Ok.
Jag tänkte nedanstående produkter.
Är jag rätt på det?

1st router
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

2 eller 3st
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Några tips på bättre mer prisvärda produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W