EVGA Supernova G3 550 och 750 W

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Har länge saknat mer specifik information om när fläkten startar. Är det vid 21 % eller 49 % liksom? Skillnaden är milsvid.

Skulle vara uppskattat om ni vid test av semipassiva agg testade hur högt de går innan fläkten drar igång, eller om ni åtminstone kunde införa någon mer mätpunkt mellan 20 och 50 % för just fläkthastigheten.

Ett mycket bra förslag! Fixar med det till nästa recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har länge saknat mer specifik information om när fläkten startar. Är det vid 21 % eller 49 % liksom? Skillnaden är milsvid.

Skulle vara uppskattat om ni vid test av semipassiva agg testade hur högt de går innan fläkten drar igång, eller om ni åtminstone kunde införa någon mer mätpunkt mellan 20 och 50 % för just fläkthastigheten.

Detta kan också ha att göra med hur varmt nätagget är. Tänker om de i testlabbet kör i rumstemperatur och konstaterar att den startar vid 50% last och sedan sätter du in agget i ett trångt chassi som inte släpper ut värmen lika bra så kanske fläkten drar igång efter en stund även om du har 20% last. Om nu fläktkurvan styrs av värmen i agget. Eller styrs fläkten enbart av belastningen?

Permalänk

G3 serien lägger ribban högt för de andra tillverkarna

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Vilken modell hade du tänkt dig? 750W G2, G3, AX eller nåt annat? Kan lova skillnaden är stor mellan olika fabrikat.
Jag når lätt 50% och då låg mitt Corsair AX750 på 1800rpm ca, det var inte tyst för fem öre.
Lite samma problem med G3 modellen vad jag ser i alla fall om man har det minsta varmt i rummet vilket jag har.

Mitt G2 hörs inte och i samma test ligger det ungefär på 800rpm under belastning.

Jag har som sagt 750W på båda. Har 850W nätdelar med, effekten avgör inte om agget är tyst, hur kylningen av agget är designad avgör mer.

Som jag sa flera agg kyler komponenterna med baksida, Seasonic tex och därmed Corsair agg i AX serien. Detta är inte bra för ljudnivån.
Mång agg snålar med flänsarna och storkleken på dom och låter fläkten göra jobbet, även på "kvalitativa" agg.

Superflower G2 agget vet jag har flänsar på allt och kyls direkt av fläkten inte av baksidan av agget så mycket bättre värme utbyte och därmed låg ljudnivå.

G3 har jag inte kikat på men verkar ju dumt att dom gett det en typiskt aggressiv fläktprofil enligt recensionen.

Beror ju självklart på hur mycket datorn drar, men mina G2 650W och RM 850i är bägge riktigt tysta, lite synd att se att ett sånt här bra nätagg vara högre ljud, men de finns definitivt en marknad för det. Det jag menade var att det går ju lätt att bygga en dator som håller sig under 370W ganska lätt om man gärna betalar för att ligga nära 50% effektgrad

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skrämmande att ha en så usel fläktstyrning till ett annars galet bra agg.

& @JonasT

Jag skulle gissa på att de gjort så för att vara säkra på att den startar. En fläkt kan enkelt köra i låg RPM, men att starta och stoppa efter 5 års damm och skit kan vara betydligt svårare vid så låg RPM och effekt.

Dock kunde de kanske ordnat en kick så den startade i 1000RPM och sen gick ner till 800 direkt.

Ang agget i sig... helt otroligt bra spänningsreglering oavsett last. De visar verkligen att bästa aggen behöver inte vara Platina eller Titanium, bara de görs på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att denna recension dykt upp innan jag köpte min G3 650W. Sitter på en 3770K och ett gtx 680, och nätagget lämnar det passiva läget med jämna mellanrum iskrivbordsmiljö. Det stora problemet med det är att fläkten på lägsta varvtal överröstar resten av datorn, vilket är irriterande. Det som i övrigt låter i datorn är en noctua nh-d15, asus dc2 på grafikkortet och två pwm-styrda 120mm noctua chassifläktar.

Nöjd i övrigt, men besviken på ljudnivån. Mitt förra corsair ax var mycket tystare. Det var dock 850W modellen. Det gav dock upp efter ett några år, men fick iaf pengarna tillbaka på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ett Supernova PII 650W och har inte märkt av att fläkten skulle bete sig konstigt. Men det kanske är på nyare modeller än så?

Just EVGAs G2 och G3 lider av dåliga fläktar. Detta är känt sedan länge... vilket är synd eftersom resten av agget håller riktig hög klass till en bra prislapp.

Skrivet av Yaana:

RM siffrorX från Corsair har sedan en tid tillbaka även de 10 år garanti.

Det hade jag helt missat. Ännu en orsak att satsa på Corsair före EVGA om man inte vill bryta garantin om fläkten börjar bete sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Beror ju självklart på hur mycket datorn drar, men mina G2 650W och RM 850i är bägge riktigt tysta, lite synd att se att ett sånt här bra nätagg vara högre ljud, men de finns definitivt en marknad för det. Det jag menade var att det går ju lätt att bygga en dator som håller sig under 370W ganska lätt om man gärna betalar för att ligga nära 50% effektgrad

Ljudnivån på Corsairs AX serie beror mycket på hur sval luft agget får, ska helst ta utifrån och baksidan (motsatt fläktens sida) av agget ska helst inte utsättas för varmluft om fläkten ska gå tyst. Min erfarenhet i alla fall, val av låda med samma system gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ett mycket bra förslag! Fixar med det till nästa recension.

Skickades från m.sweclockers.com

När fläkten startar beror på Effektuttag och temperatur på luften in i agget.
Recensionerna jag använder för att jämföra noterar både "ambient" alltså temperaturen som sugs in av fläkten sedan noteras även effektuttaget.

Egentligen borde inte effekten som tas ut spela någon som helst roll när fläkten startar utan borde helt ock hållet bero på temperatur av komponenterna i agget som fläktstyrningen borde övervaka.

Betyder ju inte att vissa agg inte skulle vara designade för att starta fläkten vid en given effekt där kylningen då räcker ända upp till säg 50C eller var nu max temperatur är för luften som ska kyla agget ända upp till full last men det ger ju ett onödigt högljudd agg.
Bra agg klarar ju 50C rumstemperatur som du vet villket dom felsta aldrig uppnår ens om man tar luften från lådan med en 170-180W TDP CPU tex.

Man får ju ofta då ha en liten hotbox för agget så man kan reglera temperaturen för att göra noggranna mätningar.

På mitt Corsair AX-750 tror jag dom mätte upp ca 800rpm vid 350W runt säg 34C eller nåt medans enbart 3C högre gav ytterligare 1000rpm.
Värden är nog inte exakta då jag tog dom från minnet men när jag bytte låda så steg temperaturen några grader så agget gick från ljudlöst till en tornado med samma hårdvara.

Samma sida testade G2 750W under samma belastning, samma rumstemperatur och det låg runt 800-1000rpm när AX agget som sagt låg på 1800rpm.

Så det är viktigt att mäta ljudnivå vid samma temperatur och effektutag om man som köpare ska kunna välja en model som blir tyst för ens konfiguration.

Det är rätt kostsamt att byta agg bara för att det låter för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ett mycket bra förslag! Fixar med det till nästa recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med hoppas även du jonas försöker få in seasonic nya nätagg focus kommer ju garanterat bli en storsäljare nu när dem faktiskt inte är så överprisade som seasonic brukar kunna vara.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hade G2 750W i förra burken, otroligt prisvärd (köpte den innan den gick upp i pris). EVGA med superflower platformen är mycket prisvärda. I min nya burk så köpte jag ett Seasonc prime titanium, mycket tyst och inget coilwhine alls (som med EVGA).

Permalänk
Sötast

Tack för review!

Kunde inte låta bli att beställa G3 750W så det kommer på posten imorgon...
Jag har dock redan beställt ett Seasonic M12II 750w EVO i fredags som också är på väg...

Kan någon rekommendera mig till vilket som jag skall behålla?
M12II har fått galet bra recensioner världen över

Ex:
https://www.tweaktown.com/reviews/5800/seasonic-m12ii-750w-ev...

Så nu blir jag galet tveksam då G3 även får bra score här på Sweclockers.
HALP

Permalänk
Medlem

Har ett G2 750W och ett G3 750W i varsitt bygge. Båda är väl tilltagna med tanke på effektuttaget så kör i Eco-läge. Brukar sikta på 50-60% vid max belastning. Då går fläkten aldrig igång vid lätt belastning.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av pompa_kumla:

Håller med hoppas även du jonas försöker få in seasonic nya nätagg focus kommer ju garanterat bli en storsäljare nu när dem faktiskt inte är så överprisade som seasonic brukar kunna vara.

Seasonic Focus Plus Gold är på väg in!

Skrivet av Allexz:

Tack för review!

Kunde inte låta bli att beställa G3 750W så det kommer på posten imorgon...
Jag har dock redan beställt ett Seasonic M12II 750w EVO i fredags som också är på väg...

Kan någon rekommendera mig till vilket som jag skall behålla?
M12II har fått galet bra recensioner världen över

Ex:
https://www.tweaktown.com/reviews/5800/seasonic-m12ii-750w-ev...

Så nu blir jag galet tveksam då G3 även får bra score här på Sweclockers.
HALP

Av de två skulle jag satsa på Supernova G3. Seasonic M12II EVO är drygt fyra år gammalt vid det här laget, och det finns helt enkelt bättre modeller vid samma prispunkt i dagsläget (förutsatt att du inte hittade det snorbilligt någonstans).

Permalänk
Sötast
Skrivet av JonasT:

Seasonic Focus Plus Gold är på väg in!

Av de två skulle jag satsa på Supernova G3. Seasonic M12II EVO är drygt fyra år gammalt vid det här laget, och det finns helt enkelt bättre modeller vid samma prispunkt i dagsläget (förutsatt att du inte hittade det snorbilligt någonstans).

Tack för svaret!

Följde ungefär samma tanke och la till den utökade garantitiden på det så blev evga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EVGA har klockrena nätaggregat, kör själv med ett EVGA Supernova P2 750W i min burk och har aldrig varit mer stabilt.

https://www.inet.se/produkt/6910189/evga-supernova-p2-750w#sp...
Man får vad man betalar för.

Visa signatur

Meh