Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Concept Onyx

Välkommen till ett miniprojekt baserad på Corsair M65, kallat Concept Onyx.

Utgångsobjektet var en slutkörd M65 som från början bara skulle få scrollhjulet utbytt men jag lyckades skada chassit i processen och det blev liggandes i ett par månader innan det här projektet startade.

Målet var att försöka skapa något som liknar en lyxprodukt i material som inte normalt återfinns på kringutrustning - läder!

Formen anpassades efter min hand och slutresultatet är mus som är mycket bredare än majoriteten på marknaden.

Slutresultatet blev mer likt något från en Batman-film än det var först tänkt, men så kan det gå ibland!

Tack till Johan på Corsair för hjälp med hårdvara.

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

Kanonsnyggt (som vanligt)! Kul projekt också!

Permalänk

Grymt snyggt helt klart 5 stjärnor.

Permalänk
Frida 🥐

Projekt: Läderlappsfladderdatormus-mannen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

5/5 skithäftig mus!

Permalänk
Medlem

Ruskigt häftig! Originellt och helt i din stil, 5/5 utan tvekan!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vad var det roligaste med projektet? Varifrån hittade du inspiriationen? Väldigt imponerande - gillar designen och kan tänka mig att ergonomin är helt klart godkänd också.

Permalänk
Medlem

Snyggt !
Borde finnas möss i läder att köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Påminner om den gamla goda tiden då man gjorde allt från scratch! Underbart bygge!

Permalänk
Medlem

Så till huvudfrågan: Hur känns den att använda?

Permalänk
Medlem

Vilket mästerverk!

Permalänk
Avstängd

@Laine:

Det fram gick inte hur mycket den väger? 500 gram?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Proffsmoddare

Fantastiskt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Vackert!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Ser häftigt ut, men lär vara den svettigaste upplevelsen någonsin

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Jag vill också ha en, var kan jag göra en beställning? Skämtar men ändå inte?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Cool! Men det ser ut som att skarvarna kan skava lite i handen vid långa sessioner.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Börja massproducera, jag föredrar stora möss och tyvärr finns dom ju inte på marknaden...

Permalänk
Medlem

Nu är jag inget speciellt fan av själva musen i sig. Men idé, utförande och val av material är helt klart perfekt gjort.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Hantverk i toppklass. Riktigt roligt att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem

På gränsen till erotik.

Permalänk
Medlem

Ja nu ser min Corsair M65 lite lame ut mot denna 5P

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Laine: Noterar att du sitter med en gammal Singer. Är inte alls förvånad

Läder är ett alldeles för outnyttjat material, förhållandevis lättarbetat också utan att krävs dyra specialverktyg.

Permalänk
Proffsmobbare

Tack för alla jättefina ord! Väldigt peppande inför nästa galleri, förhoppningsvis en dator.

Det är lite många för att tacka alla individuellt men jag försöker svara på lite frågor istället!

Skrivet av Cable:

Vad var det roligaste med projektet? Varifrån hittade du inspiriationen? Väldigt imponerande - gillar designen och kan tänka mig att ergonomin är helt klart godkänd också.

Roligaste måste varit chansen att implementera mer intressanta former på metallbitarna i ett projekt. Forma metall är något som är väldigt nytt för mig så det har mest blivit spridda testbitar innan detta.

Materialval och stygn kommer från bilvärlden, där mönstret på panelen längst bak ofta återfinns på bilstolar.
Konstruktionsmässigt är den lik Mad Catz' RAT-serie, med skilda (justerbara) paneler som tillsammans skapar ett skal.

Skrivet av s0sdaf:

Så till huvudfrågan: Hur känns den att använda?

Det är blandade känslor, den är stor och förhållandevis mjuk jämfört med plast. Däremot är sidostödet på högersidan placerat längre bak än vad jag önskat. Det är möjligt att den är mer bekväm om man har något kortare fingrar

I övrigt saknar den "sniper"-knappen och framåt/bakåt på sidan, något jag normalt inte använder.

Dold text

Från början var det tänkt att högersidan skulle vara placerad längre fram men det glömde jag av i verkstaden.

Skrivet av superegg:

@JaZid:

Det fram gick inte hur mycket den väger? 500 gram?

Den är ungefär i jämvikt med min Logitech MX Revolution, så runt 160 gram mot originalets 135 gram.

Skrivet av WijK:

Ser häftigt ut, men lär vara den svettigaste upplevelsen någonsin

Det är mycket möjligt att det upplevs så för en del. För mig känns det som att använda en läderratt, inga problem med grepp hittills!

Skrivet av wounds:

Cool! Men det ser ut som att skarvarna kan skava lite i handen vid långa sessioner.

Mycket riktigt, även om lädret är förhållandevis mjukt så kan det säkerligen skapa irritation vid handflatan. Särskilt i kombination med stygnen.

Skrivet av serdyllon:

@JaZid: Noterar att du sitter med en gammal Singer. Är inte alls förvånad

Läder är ett alldeles för outnyttjat material, förhållandevis lättarbetat också utan att krävs dyra specialverktyg.

Bra öga! Fick tag i en renoverad och nyservad 99K med handvev, anno 1933.

Dold text

Väldigt vacker maskin, klarar både 5mm läder och segelduk utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Bra öga! Fick tag i en renoverad och nyservad 99K med handvev, anno 1933.

Väldigt vacker maskin, klarar både 5mm läder och segelduk utan några problem.

They don't make them like they used to

Ser ut som du hittade ett exemplar i bra skick också. Folk slumpar ju bort gamla maskiner för ingenting, men de flesta är i ganska risigt skick. Fast hittar man rätt håller de ju i en evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Börja massproducera, jag föredrar stora möss och tyvärr finns dom ju inte på marknaden...

I Llike big Mice and I cannot lie!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]