TPCAST (trådlös VR modul till HTC Vive) kan nu förbeställas på Inet och Webhallen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2016

TPCAST (trådlös VR modul till HTC Vive) kan nu förbeställas på Inet och Webhallen!

Tjena alla Vivers! Tänkte tipsa er om dagens stora nyhet att TPCAST äntligen kan förbeställas direkt i Sverige såsom i flera andra länder i Europa från och med i dag (1 September). TPCAST är ett tillbehör till HTC Vive som gör att man kan lira i VR trådlöst utan kablar mellan headset och datorn.

Jag har ägt TPCAST i ca en månad nu och använder det dagligen med min HTC Vive på min YouTube kanal SweViver, och kan säga att jag är helnöjd, trots att TPCAST det har sina brister. Jag har även gjort 2 rejäla videon som täcker det mesta ni behöver veta om TPCAST, allt från unboxing till full installation (steg för steg) och sedan även en full recension efter 2 veckors användning.

Här hittar ni TPCAST förbokning på Webhallen och Inet:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/272726-tp_ca...
https://www.inet.se/produkt/1961496/tpcast-tradlos-adapter-ht...
Förbeställningar i övriga Europa:
https://www.tpcastvr.com/europe-buynow

Mina videon med TPCAST som kan va till nytta innan ni beställer:
TPCAST Unboxing och full steg för steg installation:

TPCAST Full recension och mina åsikter:

Har ni frågor så ställ dom här, så besvarar jag så fort jag kan
MVH
Martin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Närmare än du tro.
Registrerad
Aug 2009

Ser verkligen fram imot den, 1000 kr för dyr i min mening men sitter och suger på det sura äpplet o h funderar på att förboka den.
Många spel glömmer man bort verkligheten tills man traslar in kabeln.

Väntar förmodligen på att se om dom fixar de som är problem med den, dock inget som rör mig men ändå är ju 3500kr liksom.

Intel i5 7600k 5.0 Ghz 1.325 volt | Corsair H100i V2 | 16 GB DDR4 Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz | Asus Prime Z270-A | Gigabyte Gaming G1 GTX 1070 | Xfx pro 650 watt | Corsair Air 540 | Dell U3415W 3440x1440 | Acer XG270HU 2560x1440 144hz | Corsair VOID Stereo | HTC VIVE <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Är nog också inne på att den är 1000 kr för dyr och behöver vara mer krångelfritt.

[ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150] [Intel Core i7-4770K]
[ASUS GTX 1080 STRIX DC3 OC] [Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Ja jag har ju suttit och väntat på den här sen Viven kom. Verkar ju fungera någorlunda bra enl. Tested när de gjorde sin test på en mässa men det är väl lite tidigt än kanske att säga för det var väl bara en tidig version.

Men det jag reagerar på är att den sitter ju fan precis där hörlurarna går över skallen. Känns som att det är en rätt stor nackdel ändå för min egen del känner jag. Vill inte gärna byta till Vives egna on ear eller andra in ear-lurar.

Corsair Graphite 380T, Corsair AX860, Asus Z170I Pro Gaming mITX, Intel Core i5-6600K, be quiet! Dark Rock TF, Corsair Vengeance 16GB 3000MHz, EVGA GTX 1080 FTW, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Given förhandsbokning. Satt just och velade om jag skulle köpa en VIVE och leka i mitt lilla playspace jag kan få i datarummet (typ 2x2m) eller om jag skulle försöka skarva ut kabel med aktiva kablar och grejer. Det här löser allt.

Men grymt skeptisk till den där routern.. fattar inte alls poängen och känns som en rätt dålig lösning. Eller ja, alltså jag fattar, den är till för usb-datan. Men... kändes som typ en riktigt dålig lösning, typ otroligt dålig. Skall alla som kör TPCAST slänga in en okänd router av tveksam kvalitet från kina och som bygger ett nytt wifi-nät hemma för att få tillbaka tracking data.. njaaaa, inte så sugen då va. Helt också som är 100mbit och effektivt bromsar bandbredden om man kopplar den mellan www och PC'n. Backning på den.

Router rant
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

3000 kr för dyr för min del.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Är det någon som har nån info om vad Intels WiGig kan vara för nåt i förhållande till TPCast?
Såg någon nyhet om det häromdagen men de berättade ju inga detaljer direkt men det kanske finns någon här som har koll på hur tekniken funkar rent tekniskt även om det inte nu finns någon färdig produkt för Vive. Krävs det på samma sätt en speciell router och så tänker jag på för precis som föregående talar sa så är det ju en sjukt klumpig lösning när man måste ha en eventuellt värdelös router för att få allt att funka.

Corsair Graphite 380T, Corsair AX860, Asus Z170I Pro Gaming mITX, Intel Core i5-6600K, be quiet! Dark Rock TF, Corsair Vengeance 16GB 3000MHz, EVGA GTX 1080 FTW, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

WiGig är samma som IEEE 802.11ad.
Wifi som kör på 60MHz bandet.
Upp till 7 Gbit i överföringshastighet.

Vive använder 7Gbit i HDMI så det kan nog bli svårt att använda WiGig för detta.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 980 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB