Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag vet inte om jag köper din teori om att datorn blir långsammare istället för att blåskärma men jag har inte heller något vetenskapligt att luta mig emot i den frågan.

Ingen aning om hur de löst det, men det är inte speciellt svårt att testa för, Prime95 ger fel på rätt kort tid.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur Fractal Designs presterar beror mycket på hur testet utförts. Det gäller förstås alla kylare och det här gör att det att är svårt att jämföra. Vid lite mindre värmeutveckling klarar även mindre radiatorer att prestera bra och de kan rentav vara bättre än de större. Därefter går det stadigt utför i takt med att värmeutvecklingen ökar. Detta framgår inte så bra i alla test.

Här är ett bra exempel på hur det faktiskt kan se ut när värmeutvecklingen stiger till riktigt höga nivåer:
https://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/fractal_des...

Kelvin presterar bra rakt igenom men det är inte förrän i sista testet som skillnaderna blir stora. Från att ha legat jämnt med X100i på 1.35V är det dryga 5c skillnad på 1.45V.

Oj, det var jag som hade blandat ihop Fractal och beQuiet, fel av mig, se:
https://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/bequiet_sil...

Dock är luftflödet inte det enda som påverkar prestandan. Deltatemperaturen mellan luften och vätskan i radiatorn en stor roll (om inte större roll än endast luftvolym och hastighet), och det är därför som det kan vara gynnsamt att flytta fram radiatorn för att få igenom ny och kall luft istället för den luft som har färdats genom chassit. Skillnaden kan vara upp emot 10 grader. Dock är ju detta självklart beroende på varje enskild konfiguration av komponenter, chassi och luftgenomförsel. Vad jag menade var bara att det kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Prime95 eller OCCT är mina go to program för stabilitets testande, många hävdar att sålänge ryzen är stabil i en runda cinebench så duger det men min 1800x är cinebench stabil vid 1.36v och 3.975GHz, 24h prime stabil är den inte förräns 1.3975v, en ganska stor skillnad. Det ger också en brutal skillnad i temperaturer beroende på program man kör, i aidas cpu test (enbart cpu ikryssad) så landar jag på under 57 grader, med prime så landar jag på 73 som mest (1024-4096), OCCT linpack så går den strax över 80. Spelande lägger temp runt 50-55.

Ingen här som kör en h115i på en r7 ryzen kanske?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tänkte bara bumpa och säga att jag inte glömt tråden. Uppskattar alla svar jag fått och tänkte jag skulle posta lite egna siffror när jag hunnit testa lite.

Hade hoppats få den nya kylaren i fredags men Postnord bestämde sig för att vara Postnord så den kom inte förrän idag.

Kan ju säga att det är tur att jag hade glömt hur bökigt det är att installera kylaren. Det är inget svårt i sig men den är stor, otymplig och svår att få styr på. Fractal Design bör även satsa på bättre kvalité på skruvarna. Det första jag lyckades med var att dra gängpaj på två skruvar och då drog jag bara åt dem med fingrarna - hann inte ens komma så långt som att nypa fast dem med mejsel. Nu gick det ju bra ändå men sånt där är irriterande.

Att OCD-montera kylaren på processorn är bara att glömma. Jag gjorde minutiöst rent från gammal kylpasta och lyckades lägga på ett alldeles perfekt kryss med ny (ett tunt kryss är optimalt - finns test på det ). Här vill man ju sedan trycka på kylaren rakt uppifrån och dra i skruvarna. Lycka till med det när du har styva slangar som gör att den vill vrida på sig hela tiden, och en skruv i varje hörn som ska passas in.

Spelar det någon roll? Vem vet, men några graders skillnad kan det säkert göra om kylpastan inte ligger jämnt och det kommer in luftbubblor.

Initiala tester har dock varit positiva. Jag har hittills gjort snabba inställningar för att den ska gå tyst vid låg belastning. Här håller den ungefär samma temperatur och ljudnivå som Noctuan, och det betyder riktigt tyst. Bara pumpen som hörs lite men den kan jag nog ställa ned hastigheten på (måste bara kolla upp vad som gällde kring den, vet att FD har rekommendationer för bättre livslängd men jag minns inte vilka dessa var).

Nu har jag även kört AIDA64 i 45 minuter och som mest har jag fått en temperaturspik på 80c, annars pendlar det lite mellan 70-78c beroende på kärna och belastning. Högst uppmätt med Noctuan var 92c och den snittade nog minst 85c.

Det är en klart förbättring i varje fall. Fast jag är tämligen säker på att jag hade något bättre temperaturen med förra kylaren (FD alltså, inte Noctua). Kan ju vara så att den behöver tid att sätta sig lite.

Återkommer när jag testat mer.

Permalänk
Medlem

Efter mer testande och när jag tittar på siffrorna igen ser det inte så bra ut.

Körde Intel XTU och temperaturen sköt direkt upp till 86c för att sedan sjunka en aning och landa på rimligare nivå. Dålig kontakt mellan CPU och kylare månne? Verkar ju som värmen inte avleds tillräckligt snabbt i början.

När jag tidigare skrev att temperaturerna verkar något högre än vad jag haft tidigare med samma kylare, så tänkte jag inte på att min referenspunkt är 1,3V. Nu kör jag på 1,27.

Måste nog se över monteringen och eventuell luft i systemet (läste någonstans att dessa expanderbara system kommer med en högre risk för luftbubblor).

Permalänk
Medlem

Har testat och fixat lite mer. Inte haft tid eller ork att montera om kylaren än och när jag väl gör det ska jag först ta reda på hur jag kör igång pumpen utan att starta resten av datorn (fick rådet av FD att montera loss den, köra igång pumpen och skaka lite på den för att bli av med eventuell luft).

Hursomhelst, en anledning till att temperaturerna var lite höga är för att jag körde spänningen till cachen på auto, samtidigt som jag överklockade den. På auto kördes cachen i 1,45V och det gav lite extra värme. På 1,3V fick jag ned temperaturen några grader.

Bästa jag lyckats få ut av processorn är 4,45Ghz i 1,31-ish V (högt ställd LLC drar upp spänningen lite över 1.3V). Jag hade inte direkt tur i silikonlotteriet, kan man säga.

Temperaturen i AIDA64 ger tillfälliga toppar på 87-88C. Realbench och Intel XTU ger som högst 84-85C. Det är förvisso temperaturer som funkar med tanke på att det sällan lär hamna så högt vid vanlig användning. Jag är dock inte helt nöjd med det. Särskilt inte när fläktar och pump ganska snart hamnar på full fräs och det låter som ett jetflyg som är på väg att lyfta.

Är det förresten någon som vet ifall moderkortet självt kan anpassa ström och spänning för att motverka effekten av en resistor? Tycker pumpen varvar för högt för att köra på 9V.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kör den via en fläkt kontakt på moderkortet, och ja, då styrs pumpens varvtal mot den temperaturen CPU'n håller. X temp ger Y spänning, minus motståndet. Men med tanke på att pumpen under optimala förhållanden bara ger 72l/h så hade inte jag brytt mig om något motstånd, om jag tyckte att kylning var en faktor. (Som jag förstått det använder du Kelvin S36?)
Möjligen hade jag kunnat köra motståndet på fläktarna som kyler radiatorn, men inte på pumpen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör den på CPU-headern genom ett motstånd i syfte att ställa ned den på 9V (DC). På 9V ska den gå i 1800rpm men ställer jag den på max blir det 2400rpm, vilket motsvarar hastigheten på 12V. Utöver det låter det som pumpen går högre än så i varv vid full belastning, men jag har inte kontrollerat det än.
Skillnaden i temperatur blir inte stor mellan 1800rpm och 2400rpm.

Permalänk
Medlem

Köpte min första aio en id cooling frost flow 120mm.(500kr) måste säga att jag är väldigt nöjd so far. Finns inte mycket reveiws på den men dom som finns är mycket positivt.

Den slår iaf min gamla noctua u9
Finns 240 mm radiator för ca 700

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klusbert:

Köpte min första aio en id cooling frost flow 120mm.(500kr) måste säga att jag är väldigt nöjd so far. Finns inte mycket reveiws på den men dom som finns är mycket positivt.

Den slår iaf min gamla noctua u9
Finns 240 mm radiator för ca 700

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag svårt att tro..har du stressat datorn i längre än 10min? För vattenkylning tar längre tid att visa rätt temp, mot bakslag det tar längre tid att kyla ner.

Luftkylare värms upp snabbt, men kyls ner snabbt.

Sen igen är det iofs 92mm mot 120mm. Kan nog inte skilja många grader mellan dessa 2 kylare

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Har jag svårt att tro..har du stressat datorn i längre än 10min? För vattenkylning tar längre tid att visa rätt temp, mot bakslag det tar längre tid att kyla ner.

Luftkylare värms upp snabbt, men kyls ner snabbt.

Sen igen är det iofs 92mm mot 120mm. Kan nog inte skilja många grader mellan dessa 2 kylare

Har ett rackarns trångt chassi, o det känns som en luftkylare kräver mer externa fläktar än en aio. Man märker att aio tar mycket längre tid att kyla ner men o andra sidan när man använder datorn till spel osv kommer man ju aldrig upp i max temp. är väldigt nöjd iallafall tar lite plats o kyler väldigt bra för 500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kör den på CPU-headern genom ett motstånd i syfte att ställa ned den på 9V (DC). På 9V ska den gå i 1800rpm men ställer jag den på max blir det 2400rpm, vilket motsvarar hastigheten på 12V. Utöver det låter det som pumpen går högre än så i varv vid full belastning, men jag har inte kontrollerat det än.
Skillnaden i temperatur blir inte stor mellan 1800rpm och 2400rpm.

Hur går det för dig ? Kollar också efter aio och tycker tråden var intressant. Skulle vara kul att höra vad du kom fram till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klistrar in mitt förslag som jag skrev i en annan tråd förut

Jag rekommenderar denna AIO, om den får plats:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3342871

Har den själv till min 5960X@4.6GHz. Kan jämföra med Phanteks ph-tc14pe som jag hade innan, samma maxtemp vid stresstest:

Phanteks: 4.5GHz@1.2v
Freezer 240: 4.7GHz@1.312v

Är smått förvånad över hur bra den kyler, relativt tyst också. Då ska man också komma ihåg att en 5960x genererar väldigt mycket värme. Länkar ett par recensioner:
http://www.dragonblogger.com/arctic-liquid-freezer-240-review...
http://www.kitguru.net/components/cooling/dominic-moass/arcti...
http://www.tomshardware.com/reviews/arctic-cooling-cpu-liquid...