Ville uppgradera datorn. Hjälp med pris

Permalänk
Medlem

Ville uppgradera datorn. Hjälp med pris

Hittat detta begagnat och funderar om 3500kr är överpris?

CPU, Processor
Intel i7 4790K 4,0GHz, socket 1150
Orginal CPU-kylare

Moderkort
ASUS Z97E, med chassiplåt

RAM
8GB Crucial Ballistix Sport, DDR3 1600Mhz

Vad är detta värt?

//Gh0sTy^

Permalänk
Medlem

jag hade gett 2500 kr
låter mer rimligt

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^: Det är för dyrt, för 3500 kr idag så kan du köpa ett en ny Ryzen processor, moderkort, och RAM.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddush:

jag hade gett 2500 kr
låter mer rimligt

Drar inte 4790k processorerna iväg för typ 2000~?

Permalänk
Hedersmedlem

3000kr låter bra tycker jag. Som du säger brukar 4790K fortfarande gå för runt eller över 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

3000kr låter bra tycker jag. Som du säger brukar 4790K fortfarande gå för runt eller över 2000kr.

Hmm är morderkortet nått att ha?
Vad hade man kunnat få om man sålt MB+ram här?
Har denna nu MSI Z97-S02 och i5 4690k

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^:

det är gamla prylar
spara lite till o satsa på kaby eller coffee istället
jag brukar hålla koll på komplett.se och deras fyndhörna..kan göra klipp där ibland och även på dustinhomes fyndhörna

typ demo ex eller returer

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddush:

@Gh0sTy^:

det är gamla prylar
spara lite till o satsa på kaby eller coffee istället
jag brukar hålla koll på komplett.se och deras fyndhörna..kan göra klipp där ibland och även på dustinhomes fyndhörna

typ demo ex eller returer

Jodå vet att det är gamla prylar. Men köpa nytt går ju för minst 6000~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hmm är morderkortet nått att ha?
Vad hade man kunnat få om man sålt MB+ram här?

De beror väl på vad ni behöver i ett moderkort. Z97-E är inget värstingkort men det är ju ändå Z97 så du kommer kunna klocka på det om ni skaffar bättre kylare. MB+RAM gissar jag skulle gå för runt tusenlappen på marknaden här.

Visst finns fyndhörnor på diverse hemsidor men lycka till att hitta något som är nedsatt mer än ~10-15%. För mest-prestanda-för-pengarna kommer du ha väldigt svårt att hitta något bättre än begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

De beror väl på vad ni behöver i ett moderkort. Z97-E är inget värstingkort men det är ju ändå Z97 så du kommer kunna klocka på det om ni skaffar bättre kylare. MB+RAM gissar jag skulle gå för runt tusenlappen på marknaden här.

Visst finns fyndhörnor på diverse hemsidor men lycka till att hitta något som är nedsatt mer än ~10-15%. För mest-prestanda-för-pengarna kommer du ha väldigt svårt att hitta något bättre än begagnat.

Det MB eller denna jag har nu MSI Z97-S02

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^:

bjud 2500 kr aldrig fel att försöka göra en bra deal

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddush:

@Gh0sTy^:

bjud 2500 kr aldrig fel att försöka göra en bra deal

Har bjudit från 2600-3500 redan :/

Permalänk
Medlem

Vilken MB hade ni kört med ?
MSI Z97-S02 eller ASUS Z97E,

Permalänk
Medlem

Behåll moderkortet om du inte har problem med det. De två moderkorten är mer eller mindre likvärdiga.

Köp en i7:a och 2 x 4 GB RAM till (antar att du redan har 2x4GB). Glöm inte en tornkylare, om du inte redan har det. Sen kan du klocka upp den några Mhz
Efter det har du en framtidssäker maskin för flera år framöver.

För övrigt så tycker jag 3500kr är för mycket för det paketet. Men ja, äldre Z moderkort har stigit i värde tack vare att folk håller hårt i dem. Och K processorer, speciellt i7:or har typ alltid haft ett högt värde.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Behåll moderkortet om du inte har problem med det. De två moderkorten är mer eller mindre likvärdiga.

Köp en i7:a och 2 x 4 GB RAM till (antar att du redan har 2x4GB). Glöm inte en tornkylare, om du inte redan har det. Sen kan du klocka upp den några Mhz
Efter det har du en framtidssäker maskin för flera år framöver.

Hmm okej så inte köpa de för den pengen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vilken MB hade ni kört med ?
MSI Z97-S02 eller ASUS Z97E,

Då MSI kortet inte har några utgångar för integrerad grafik hade jag kört på Asus kortet, kan alltid vara bra att ha sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hmm okej så inte köpa de för den pengen då?

Ytterst så är det du som beslutar om det är värt pengarna. Köp paketet och sälj sedan det moderkort du beslutar att inte behålla tillsammans med din i5:a. Det borde ge tillbaka en hel del av köpsumman.
Onödigt meckigt, dock

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ytterst så är det du som beslutar om det är värt pengarna. Köp paketet och sälj sedan det moderkort du beslutar att inte behålla tillsammans med din i5:a. Det borde ge tillbaka en hel del av köpsumman.
Onödigt meckigt, dock

Köpte de och kommer testa sakerna sen sälja min i5 4690k med hans mb+ram
Hoppas kunna få tillbaka nån 1000-lapp

Tack allihopa